Eating and cooking

Innovatív projektmunka szakács tanulóknak

Az angol nyelvű óraterv elsődleges célja a diákok szókincsének bővítése, valamint a harmadik világ problémáira való érzékenyítése volt.

A Digitális Módszertár az egyik legnagyobb hazai pedagógiai módszertani gyűjtemény, amely az IKT eszközök kreatív használatát segítő, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó ötletek és dokumentumok tára. Sajátossága, hogy tartalma valós pedagógiai gyakorlaton alapszik, amelyet a köznevelésben dolgozó pedagógusok által feltöltött és kipróbált elemek alkotnak. A Digitális Módszertár tartalmait regisztrációt követően bárki, ingyenesen elérheti. 

A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai-módszertani támogatására, az egymástól tanulás kultúrájának terjesztésére, és a jó pedagógiai gyakorlatok megosztására. Ennek megfelelően az intézmény 2013 óta minden évben meghirdeti a Digitális Módszertár bővítését célzó felhívását.

A felhívás alkalmával olyan projekteket és óraterveket vártunk, amelyek innovatívan, a pedagógiai célokat megfelelően támogatva vonják be a technológiai eszközöket a tanórai vagy tanórán kívüli munkába. Szakértőink 47 feltöltött módszertani ötlet közül választották ki, hogy melyek kerüljenek be a Digitális Módszertárba, és melyek kapjanak Digitális Pedagógus Díjat. 

A videók és játékos feladatok segítenek a hátrányos helyzetű, esetleg tanulási -, magatartási nehézségekkel küzdő diákokat nyitottabbá, érdeklődőbbé tenni. A Digitális Pedagógus Díjat nyert ötlet kidolgozóját, Mészáros-Ónodi Krisztinát kérdeztük inspirációiról és a Digitális Módszertárba való feltöltésről.

Az ötletet benyújtó díjazott: Mészáros-Ónodi Krisztina 

Az „Eating and cooking” ötlete akkor fogalmazódott meg bennem, amikor a „Mindannyian Testvérek Programba” írtam tananyagot. 28 éve tanítok angolt, harmadik éve pedig angol oktatóként szakácsokat, pincéreket és cukrászokat. Tőlük jött a főzés, étkezés téma ötlete. Az órákon nem könyvet használunk, hanem Quizlet -tel, kártyákkal, szituációkkal tesszük a tanulást élvezetessé. A diákjaink már dolgoznak, csak minden második héten járnak iskolába. Gyakorlatias és változatos feladatokkal tudjuk őket motiválni.

szakácsok

Innovatív elemek és motiváció

Az óratervben innovatív elem, hogy a Quizlet önálló használatát ötvöztem a csoportos tanulás elemeivel. A feladatok egymásra épülnek, a diákok önkéntes módon csatlakoznak a munkához a Quizlet segítségével, majd integrálódnak a csoportba. Megkapják a szókincskészletet a Quizlet-ről, játszhatnak a szavakkal, élvezik, hogy egyben láthatják a tanultakat a Linoit oldalon.

A feltöltéssel szerettem volna más pedagógusokat is bátorítani a fenti online eszközök használatára, hiszen a mai diákok motivációja így növelhető igazán. A tanítványaim többsége halmozottan hátrányos helyzetű, nincs lehetőségük sokszor még arra sem, hogy otthon internetet használjanak, de a tanórákon mindig megoldjuk, hogy legyen net – valaki mindig segít.

Fontos az ötletek testre szabása

Akik a tanóráikra keresnek ötleteket, nekik azt ajánlanám, hogy gyakran nézegessék a Módszertár oldalát és ha találnak egy jó ötletet, akkor gondolkozzanak el azon, hogy hogyan tudnák a saját igényeikre szabni azokat. Nem lehet egy az egyben átvenni a feladatokat – ez időt, energiát igényel. Minden héten érdemes néhány órát ezzel tölteni, hogy ily módon színesedjünk, de megéri a befektetett idő.

Új ötletek merítése

Vannak olyan ötletek, amiket más töltött fel a Módszertárba, de nagyon megtetszettek, így elkezdtem használni. Ilyen például a Linoit oldal is.  Tetszenek azok a megoldások, amelyekben különböző applikációkat, online eszközöket (pl. Instagram) használnak a kollégák, hogy motiválják a gyerekeket. Kiváló a „Játék az elemekkel”   című ötlet is, ahol egy társasjátékot hozott létre a kolléga. Én magam is több játékot készítettem már, de ez mindegyiknél komplexebb.

Új projekteket is szeretnék majd feltölteni. Régóta tervezem, hogy elindítok egy weboldalt, illetve, hogy több ötletemet is megosztom a kollégákkal, hiszen rengeteget kapok én is tőlük! Tervezem, hogy egy átfogó projektet készítek érettségizőknek, ehhez már kidolgoztam egy feladatgyűjteményt. Az iskolámban elérhetővé tettem, így aki fogékony erre, bátran használhatja.


Ismerje meg Mészáros-Ónodi Krisztina Eating and cooking című projektjét! 

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2023-as díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert projektjeit.

Fotó: Shutterstock

Az interjút készítette: 
Karnuts-Takács Zsuzsanna
Kommunikációs Igazgatóság
Tempus Közalapítvány