KalózkaLand

A KalózkaLand projektben másodikos gyerekek vettek részt egy kalandos kincskeresésben. Mesénk szerint Fürge Ron, a kalózkapitány egy varázsos éjen megjelent a főszereplő, Paul álmában. Megkérte a fiút, keresse meg a kincset, amit ő rejtett el korábban egy titkos helyen. Paul igazi társakkal indul útnak. A valódi kincs végül a közös siker, összefogás: a gyerekek iskolánk alapítványi műsorán kalóz táncot adtak elő. A mese és a valóság összeért, a közös cél, játék, kaland közösségi élménnyé vált.

A KalózkaLand borítóképe
Az ötletgazda: Kiss Mónika Mária

Szegedi Orczy István Általános Iskola

5791, Szeged, Szent János tér 2-4.

Digitális pedagógiával, IKT eszközök használatával 2006-ban kezdtem foglalkozni. Akkor ismertem meg olasz kollégám, akivel diákjainkat szerettük volna ösztönözni a modern technológiai eszközök segítségével, új tanulási utak kialakításával. Az ismerkedés megmutatta a nyelvtanulás gyakorlati hasznát, barátságok születtek, eTwinning projektekben működtünk együtt. Meghatározó élmény volt számomra Sugata Mitra professzor előadása egy nemzetközi konferencián, "Hole in the Wall" kísérletének megismerése, amely alapjaiban hatott további pedagógiai elveim kialakulására. A projekt mint módszer, munkaforma alapvető a pedagógiai gyakorlatomban, amely magával hozza az IKT eszközök változatos, gyakorlatias felhasználását. Az utóbbi években számos, modern technológiára alapozott projektet valósítottunk meg partnereinkkel, kollégáim és iskolánk vezetőségének segítő támogatásával. Az IKT eszközöket akkor és úgy használjuk tevékenységünk során, amikor valóban előrelépést jelent alkalmazásuk a munkafolyamatban. Ezt a munkaformát tanítóként gyakran alkalmazom, játékos, a gyerekek életkorának megfelelő módon, az élményalapú, felfedezve tanulás segítő módjaként. Osztályomban másodikos gyerekekkel foglalkozom. Fejlesztő-innovátor mesterpedagógusként szintén projektmódszerrel dolgozom, az olvasás iránti érdeklődés felkeltéséért, a szövegértés fejlesztéséért. Szakmai partnerünk, a Somogyi-könyvtár munkatársai minden alkalommal elkötelezetten támogatnak ebben a törekvésemben. A legfontosabb célom, hogy a projekt főszereplői, a gyerekek örömmel végezzék a feladatokat, és általuk még jobb, segítő közösséggé formálódjanak. Lényeges, hogy átéljék, a tudásnak, tapasztalatnak értéke, értelme van. Az online oktatás során a projekttevékenységeink talán még hangsúlyosabbakká váltak, nemcsak közösségteremtő, hanem közösségmegtartó értékkel bírnak Ha a megszerzett ismereteinket másoknak is átadhatjuk, arról véleményt cserélhetünk, segítséget kérhetünk, barátkozhatunk - és mindezt sokszor modern technológiai eszközök, alkalmazások segítségével tesszük - gazdagabbá teszik a mindennapjainkat, toleranciára ösztönöznek, csapatmunkára biztatnak. Mindez a gyerekeket és engem is örömmel tölt el mindennapjaink során.
Közreműködők neve:

-

Közreműködők rövid bemutatkozása:

-

A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA

A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)

A KalózkaLand című projekten második osztályos kisdiákokkal dolgoztunk. Számos iskolában szokás, hogy egy-egy jeles alkalommal a diákok bemutatnak koreográfiát, szerepelnek a szüleik előtt. Intézményünkben hagyomány, hogy évről-évre megrendezzük a műsoros alapítványi délutánunkat, amikor az osztályok koreográfiákkal, zenés-táncos bemutatókkal készülnek. A diákok izgatottan állnak színpadra, hogy a közönség (szülők, testvérek, helyi lakosok) előtt bemutassák, mennyire ügyesek. A projekt megtervezésekor azt gondoltam, hogy a felkészülést szeretném még vonzóbbá, játékosabbá tenni diákjaim-, az egész osztályközösség számára. Így létrehoztam a KalózkaLandot, amely iskolai mindennapjaink szerves része, meghatározó eleme lett, A programban a szereplés előkészítése mellett hangsúlyt fektettem az aktuális tananyag, tudnivalók elmélyítésére. A KalózkaLand a mi osztályunknak készült, de örömmel vettük, hogy néhány negyedikes domaszéki diák és tanítójuk, Mataisz Zsuzsa is figyelemmel követte annak alakulását. A projektünkbe bevont tantárgyak köre (Magyar nyelv és irodalom, Digitális kultúra, Etika, Ének-zene, Vizuális kultúra, Technika és tervezés) egységbe foglalta legfontosabb pedagógiai célkitűzéseinket, lehetőséget nyújtva arra, hogy a felmerült kérdéseket, reális problémát komplex módon, a projektpedagógia alapelvei szerint vizsgáljuk. Mivel a főszereplők másodikos kisgyermekek, életkorukhoz igazodva előtérbe helyeztem a játékos feladatokat. A történetünket mesei keretbe illesztettem. Az izgalmas kaland játékot, kihívást jelentett a tanulóknak. Szinte észre sem vették, hogy olyan feladatokat tartalmazott, melyekkel gyakorolhatták a második osztályban közvetítendő ismeretanyagot. A projekttevékenységeink mindenben megfeleltek a pedagógiai dokumentumokban kifejtett tantervi követelményeknek, illeszkedtek az elsajátítandó tananyaghoz. Mindezzel párhuzamosan a KalózkaLand történet támogató közeget kínált az osztályunk felkészüléséhez a „nagy szereplésre”. Ebben az esztendőben kalóz témájú tánccal készültünk. A felkészülési folyamat a projektünk releváns része lett. A KalózkaLand számos élménnyel, tapasztalattal gazdagította közösségünket. Együtt éltük át a mesékkel teli kihívást, a próbákat a kincs felé vezető úton. A folyamat érzelmi- és tapasztalati felfedezőutat jelentett önmagunk jobb megismerése érdekében, közösségi élményekkel. Szívből ajánlom mindenkinek a KalózkaLand kipróbálását.

A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai

A KalózkaLand projekt jellegéből adódóan természetes módon serkenti a diákok motivációját. A közös mese alakulása felkelti a diákok figyelmét. Saját véleményük befolyásolja a cselekmény alakulását, megjelenik a történetben. A gyerekek érzik, hogy események fontos alkotói, főszereplők. A projekt tartalmában szervesen kapcsolódik a tanügyi dokumentumokban lefektetett kritériumokhoz, azokat maximálisan támogatja. Pedagógia céljaink: 1. Digitális kompetencia fejlesztése. 2. Kreatív, kritikus internethasználat fejlesztése. 3. Kezdeményezőkészség és önirányítás. Információs műveltség. 4. Kritikai gondolkodás és problémamegoldás: az információk rendszerezése, elemzése és összegzése a problémamegoldás és a válaszok megtalálása érdekében. 5. Gondolatok és ötletek világos és hatékony kifejtése szóban és írásban. 6. Kommunikáció és együttműködés. 7. Az olvasási technika fejlesztése. 8. A szóbeli és írásbeli szövegalkotó készség fejlesztése. 9. Az önkifejezés iránti igény erősítése, különféle formáinak és lehetőségeinek megismertetése, megvalósításának támogatása. 10. Kreativitás és innováció. 11. Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség fejlesztése. 12. Az önismeret és a társas kultúra fejlesztése. 13. Az összetartozás érzésének megerősítése a közösségen belül. A diákok alkotó tevékenységük közben aktívan használják az IKT eszközöket. Ezek egyszerűen kezelhetők, ingyenesek, az ott tárolt információk bármikor felidézhetők. A választott felületek vizuálisan és tartalmukban látványos produktumokat, eredményes munkát jelenítenek meg. Használatuk erősíti a pedagógiai céljaink elérését, támogatják a diákok bevonódását a projekt minden tevékenységébe. A gyermekek életkora indokolja, hogy a szülők ismerjék a teljes folyamatot, a diákokkal közösen otthon is felidézhessék az aktuális eseményeket. A választott alkalmak ezen a területen szintén kitűnőnek bizonyulnak. Az IKT eszközök nem járulékos elemek, hanem az alkotói folyamat alapvetően fontos eszközei a projektben.

Segédanyagok

Bejelentkezés szükséges!

Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!