#petrikcodeweek2024: a CodeWeek of Discoveries

A #petrikcodeweek2024 – A CodeWeek of Discoveries című témahét célja az volt az EU CodeWeek során, hogy a tanulók felfedezőként, kreatív problémamegoldóként, csapatjátékosként és digitális alkotóként élhessék meg a tanulást egy tantárgyakon átívelő, játékos és élményszerű projekt keretében. A program során valódi expedícióra indultak a csapatok, ahol minden nap egy új földrészhez, technológiai eszközhöz és pedagógiai kihíváshoz kapcsolódott.

A #petrikcodeweek2024: a CodeWeek of Discoveries borítóképe
Az ötletgazda: Tóth Éva

BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum

1146 Budapest, Thököly út 48-54.

Tóth Éva vagyok, a BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum angol nyelv és projektmunka szakos oktatója, a Modern Iskola oktatási szakportál főszerkesztője, az eTwinning budapesti nagykövete. Korábban 6 évig tanítottam hátrányos helyzetű diákokat, mely időszak alatt rengeteget tanultam tőlük és mindig hálás leszek ezekért az évekért. Aktív részese vagyok a Digitális Témahét és a Kódolás Hete programoknak is. Munkásságom fókuszában a projektpedagógia és a pedagógiailag megalapozott digitális eszközhasználat áll - ez remek lehetőséget ad arra, hogy a tantárgyak ötvözésével a diákok 21. századi készségeit fejlesszem. Jómagam lassan 12 éve vagyok az eTwinning közösség aktív tagja, több mint 15 európai minősített eTwinning projektben vettem már részt. Projektjeim a szakképzéshez köthetőek, ezt különösen fontosnak tartom, hiszen a szakiskolás diákoknak is nagy szükségük van arra a 21. századi készségeket fejlesztő kooperatív munkára, melynek tökéletes teret ad az eTwinning. Tapasztalatom szerint, hiába van nagy igény a digitális módszerekkel támogatott oktatás bevezetésére az iskolákban, sokszor a megfelelő szakmai támogatás vagy háttér hiányában a pedagógusok bele sem mernek vágni a kísérletezésbe.
Közreműködők neve:

Guth Gabriella, Duschák Zsuzsanna, Tóth Edina, Villányi Eszter

Közreműködők rövid bemutatkozása:

Intézményünkben immár évek óta egy lelkes kis tanári csapat szervezi a tanév két digitális eszközökkel megtámogatott témahetét, a Kódolás hetét és a Digitális Témahetet. Mindannyian angol szakos és női tanárok vagyunk, ezzel is erősítve azt a tévhitet hogy a programozás az valami olyasmi, amit informatikusok és férfiak tudnak.

A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA

A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)

A #petrikcodeweek2024 – A CodeWeek of Discoveries programsorozat alapja egy komplex, tanulóközpontú, tantárgyközi témahét, amelynek célja a programozási alapismeretek, a digitális kompetenciák és az együttműködés fejlesztése volt – élményszerű, felfedezésalapú tanulási környezetben. A tantárgyköziség szintén kulcsfontosságú elem volt: a résztvevők digitális kultúra, informatika, történelem, kémia, biológia, irodalom, idegen nyelv, programozás, szakmai tárgyak és robotika területéről találkoztak olyan kihívásokkal, amelyek valódi tudásintegrációt igényeltek. Az idei tanévben is 12 csapat jelentkezését tudtuk fogadni, így 48 résztvevő vágott bele a kalandba összesen 4 mentor vezetésével. A témahét előkészítése nyár vége óta tartott, amelyben a szervezőtanárok mellett mintegy 15, korábban résztvevő, tapasztalt szervező-stábtag tanuló is aktívan részt vett a hetek alatt. Kiemelném, hogy a napi feladatok lebonyolításáért is a szerveződiákok voltak a felelősek, a szervezőtanárok sokkal inkább facilitátori szerepet láttak el. A napi, helyszínen végezhető feladatok mellett idén is naponta megnyíló, tantárgyközi kihívásokkal vártuk a csapatokat, és szintén pontot értek a honlapunkon kereshető easter eggek is.

A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai

A #petrikcodeweek2024 – A CodeWeek of Discoveries pedagógiai célkitűzése az volt, hogy élményszerű, tantárgyközi és digitálisan támogatott tevékenységeken keresztül fejlessze a tanulók algoritmikus gondolkodását, digitális kompetenciáit, valamint együttműködési készségeit. A feladatok úgy lettek kialakítva, hogy figyelembe vegyék a diákok életkori sajátosságait és szakterületi érdeklődését – a programozástól és robotikától kezdve a 3D tervezésen és micro:bit alkalmazáson át egészen a történelmi, nyelvi és kémiai vonatkozásokig. A tantárgyközi megközelítés lehetőséget adott arra, hogy a tanulók a különböző tantárgyakban megszerzett tudásukat egy komplex, közös projekt keretében integrálják és alkalmazzák. A tanári szerep végig facilitáló jellegű volt: a pedagógusok nem előadók, hanem mentorok, segítők voltak, míg a szervező diákok önállóan készítették elő a pályákat, eszközöket, és értékelték is a csapatokat (pl. csapatdinamika, szerepmegosztás alapján). Ez az élményalapú, diákvezérelt megközelítés nemcsak az informális tanulást, hanem a személyes felelősségvállalást, kreativitást és motivációt is nagymértékben növelte.

Bejelentkezés szükséges!

Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!