Az érme két oldala -Pénzügyi életleckék a generatív AI felhasználásával
Az érme két oldala egy tantárgyközi projekt, amely a 2023/2024-as tanév pénzügyi témahetéhez kapcsolódik, központi témája pedig az, hogy milyen pénzügyi döntések kapcsolódhatnak az életpályánk szakaszaihoz tizenéves kortól, illetve hogyan juthatunk el a megtakarításoktól és befektetésekig a mesterséges intelligencia tudatos, és etikus felhasználásával. A kollaboratív munka során, a tanulók 4-6 fős csoportokban közösen gondolkozva ,egy küldetést teljesítve projektmunkákat készítenek .
Sárospataki Református Kollégium Általános Iskolája
3950 Sárospatak, Tompa utca 1.
Bemutatkozás
Közreműködők
A saját fejlesztésű projektet az intézmény 7. és 8. évfolyamos diákjaival valósítottam meg.
A saját fejlesztésű projektet az intézmény 7. és 8. évfolyamos diákjaival valósítottam meg.
A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA
A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)
Az életét tudatosan tervező ember pénzügyi döntéseiben hosszú távon is gondolkozik: a befektetések esetében azt jelenti, hogy csak olyan kockázatot vállal, amely számára kezelhető mértékű. Másrészt fontos, hogy tisztában legyen a saját kockázatvállalási hajlandóságával és ehhez igazodó befektetési stratégiát alakítson ki. Az érem két oldala kifejezés arra is utal, hogy a projektmunka során a követendő példa, a helyes és tudatos pénzügyi magatartás megmutatása a cél.A mesterséges intelligencia a kulcsfontosságú technológiák élvonalában áll, és jelentős hatással van az oktatás jövőjére és a pénzügyekre is.A projekt egyik kulcsszereplője Kreatívusz2024, a pénzügyekben járatos robot, aki tanulási asszisztensként is jelen van. Ezt a karaktert képgenerálás után egy mesterséges intelligencia alapú videószerkesztővel hoztam létre, lényegében egy beszélő avatar, amely hasznos tanácsokat ad a gyerekeknek a projektmunkák elkészítése előtt. A diákok által létrehozott projektmunkák A motivációs szakaszban az iskolaújság címlapjának megtervezése a feladat egy digitális kollázzsal. A kollázs elemei egy szófelhő a tudatos pénzügyi magatartással, egy képgenerátorral elkészített címlapfotó egy ifjú pénzügyi tehetségről, aki példakép lehet a korosztálya számára. A Pénztetrisz elnevezésű részben a Tiszat-tóhoz tervezett osztálykirándulás költségvetését kell megtervezni a megtakarításról tanultak felhasználásval. A harmadik feladatban egy szórólap elkészítése a feladat a befektetéssel kapcsolatban, a kockázatmegosztási stratégia ismertetésével. Szorgalmi feladat az idősek számára készített tájékoztató arról, mire érdemes figyelni a megtakarításokkal kapcsolatban, ebben az életszakaszban és hogyan kerülhetik el az unokázós csalásokat. A negyedik napon egy szakmai bemutatkozást, azaz pitchet kell elkészíteni, melyben meg kell győzni a pénzügyi befektetőket arról, hogy miért fektessenek be a csapat által létrehozott start up cégbe. Az utolsó szakaszban egy prezentációt készítenek arról, hogy mi számít értékálló befektetésnek a 21. században.Minden projektnek van egy bizonyos pontértéke. A feladatok között vannak kötelező és választható feladatok. Az utolsó napig 300 pontot kell összegyűjteni, melyet érdemjegyre váltanak majd. A társértékelésnek is fontos szerepe van, a csapatok egymás munkáját is értékelik. A pontok megoszlása a következő: 1. Kötelező feladat öt projektmunka elkészítése csoportmunkában. Minden elkészített feladatért 50 pont adható, így összesen 250 pont szerezhető. 2. Kötelező, de kisebb pontértékű feladatok száma hét, minden feladat helyes megoldásáért öt pont jár, így a hét folyamán 35 pont szerezhető. 3. A választható feladatok listájából három feladatot kell kiválasztani, minden helyes megoldásért 5 pont jár, így összesen 15 pont szerezhető. 4.A fenntarthatósági célok megjelenítésért és az Zöldiránytű applikáció használatáért további 5 pont szerezhető.
A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai
Célok Digitális kultúra: Szöveges dokumentumok létrehozása, átalakítása, formázása. Objektumok szövegben való elhelyezése. Összetett dokumentum készítése. Digitális képek alakítása, formázása. Az információk hatékony keresése, a legfontosabb információk megtalálása, a hiteles és nem hiteles információk megkülönböztetése, információk kritikus kezelése, a tartalmak publikálásra való előkészítése. A modern infokommunikációs eszközök hatékony használata. A legújabb médiainformatikai technológiák használata, alkalmazása; önálló és kritikus attitűd fejlesztése. Integrált rendszerben való gondolkodás. A tanulási képesség fejlesztése: adatkeresési technikák, információkezelési módok megismertetése, gyakorlati alkalmazása nyomtatott és elektronikus szövegekben. Magyar nyelv: A tömegkommunikáció formáinak, céljának, működési módjainak és hatásának, valamint néhány gyakoribb műfajának megismertetése. Kritikai gondolkodás fejlesztése: tömegkommunikációs szövegekben rejlő manipulációk felismerésének képességének fejlesztése. A kommunikációs céloknak megfelelő papíralapú és elektronikus szövegek írása. Néhány tömegkommunikációs műfajban való kreatív szövegalkotás (hír, interjú, riport, tudósítás). A tanulást segítő papíralapú és számítógépes jegyzetelés. Az alábbi kérdésekre kaphatnak választ a résztvevők: Milyen megtakarítási lehetőségek jellemzőek a tizenéves korra? Hogyan válasszunk bankkártyát? Hogyan segítheti a megtakarítást? Milyen szempontokat mérlegeljünk, ha befektetjük a pénzünket? Milyen befektetési lehetőségek közül választhatunk? Milyen hatással van a digitalizáció a pénzre? Mi tekinthető korszerű és értékálló befektetésnek a 21. században, azaz mi a 21. század aranya? Hogyan szolgálhatja a mesterséges intelligencia a korszerű pénzkezelést? Miért érdemes szétosztani a megtakarításainkat a különböző megtakarítási formák között?
Segédanyagok
Bejelentkezés szükséges!
Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!