MI az állatokért
A projekt témája az állatok védelme, ennek kapcsán az, hogy hogyan váljunk felelős állattartókká, illetve hogyan lehet ebben segítségünkre a mesterséges intelligencia? Mindezt digitális eszközök használatával, 1-8 évfolyamon valósítjuk meg változatos, korosztályokhoz illeszkedő kreatív tevékenységekkel. Hangsúlyos a projektben az együtt és az egymástól való tanulás lehetőségének biztosítása. Ennek színtere egy honlap, ami a projekt digitális naplója: https://sites.google.com/view/miazallatokert/
Tapolcai Bárdos Lajos Általános Iskola
8300 Tapolca, Bárdos Lajos utca 1-5.
Bemutatkozás
Közreműködők
nincs
A projektvezető és a projekt megálmodója ugyanaz a személy, a felsőbb éves "segítő diákok" vettek részt aktívabban az előkészületekben, ahogyan azt a projekt bemutatásánál be is mutatom. A projektvezetőn kívül a produktumok értékelésére bármely pedagógus kolléga felkérhető, miután az értékelési szempontokat ismertetjük. A projektben a diákok a projekt haladási naplója, azaz a honlap segítségével haladnak. Minden alsó tagozatos osztály mellé ki lehet nevezni egy-egy felsőbb éves "segítő diákot", akihez fordulhatnak például egy-egy challenge megvalósítása kapcsán.
A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA
A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)
A projekt témája az állatok védelme, ennek kapcsán az, hogy hogyan váljunk felelős állattartókká, illetve hogyan lehet ebben segítségünkre a mesterséges intelligencia? Mindezt digitális eszközök használatával, 1-8 évfolyamon valósítjuk meg színes, változatos, korosztályokhoz illeszkedő kreatív tevékenységekkel. Hangsúlyos a projekt teljes ideje alatt az együtt és az egymástól való tanulás lehetőségének biztosítása. Ennek színtere egy honlap, amely egyben a projekt digitális naplója is, ide kerülnek fel többek között a produktumok. Három challenge vár a gyerekekre, melynek során egy applikáció segítségével a házi állatok bőrébe bújnak és megszólaltatják azokat, a legkisebbek egyszerű felületen animációt készítenek, végül a mesterséges intelligenciával elkészítik házi kedvencük képmását, így szórakoztató módon megtanulnak promptot írni. A projekt során ötletelnek a mesterséges intelligencia felhasználásáról, és elgondolkodnak azon, hogy vajon jó lenne-e, ha értenénk az állatok nyelvén? A programozás két szinten kap helyet a projektben: a kicsik online bee-bot programozásával „sétáltathatják meg” állatkájukat, míg a nagyobbak micro:bitet programoznak, ehhez sok-sok ötletet találnak a honlapon, amivel megkönnyíthető lehet az állattartás. A projekt digitális naplója itt érhető el: https://sites.google.com/view/miazallatokert/
A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai
A projekt alatt a diákok kreatív tevékenységek során jutnak el a projekt alapkérdésének, problémájának megválaszolásához. A projekt alapkérdése: Hogyan váljunk felelős állattartóvá, s hogyan használjuk ki a digitális fejlődés adta lehetőségeket? A projekt során fokozatosan, lépésről-lépésre, tudatosan felépített tevékenységek segítségével megismerik az állattartás fontosságát, az állatok természetes környezetét, viselkedését, észrevétlenül rengeteget tanulnak, fejlődik digitális készségük, meghatározzák a saját szerepüket a témában, majd eljutnak egy magasabb szintre, a mesterséges intelligencia fogalmához, annak gyakorlati hasznához. Projektszintű kérdések: Mi mindent tehet az ember az állatok jóléte érdekében? Miben segíthet a mesterséges intelligencia? Minden korosztály a maga szintjén és eszközzel belekóstol a programozásba: valaki házi kedvencet sétáltat online beebot pályán, mások pedig micro:bit-tel animált névtáblát, vagy éppen hőmérőt programoz. A programozással a diákok algoritmikus gondolkodásának fejlesztése is megvalósul. 1-8. évfolyamot ölel fel a projekt, minden korosztálynak kínálva sok-sok lehetőséget. A tevékenységeket a projekt honlapja segíti: https://sites.google.com/view/miazallatokert/f%C5%91oldal. Ráhangolódásként kreatív pályázatot hirdetünk, melynek produktumai kiállításra kerülnek az iskola aulájában, s szintén a témára hangolódást segíti az alsó tagozatosoknak Az állatok nyelvén tudó juhász című mese feldolgozása. A projekt során meghirdetett három challenge során a kreativitás, a fantázia, a meglévő ismeretek aktivizálása, és a problémamegoldó gondolkodás kerül előtérbe. A projekt teljes egészében megvalósítható mindenféle előzetes digitális tudá s nélkül, de akár egy-egy eleme is kiragadható, megvalósítható a projekt egészétől függetlenül is.
Segédanyagok
Bejelentkezés szükséges!
Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!