A szakképzésben nagyobb a kereslet a soft skillek iránt, mint valaha
Online konferencia keretében vizsgálták a puha készségek növekvő jelentőségét a szakoktatásban, a szakképzésben és a munkaerőpiacon.

Az osztrák OeAD-GmbH–Agentur für Bildung und Internationalisierung és az osztrák National VET Team által 2023. november 29-re szervezett webinárium az ún. "soft skills" (puha készségek/transzverzális vagy interdiszciplináris készségek)[1] növekvő jelentőségét vizsgálta a szakoktatásban és a szakképzésben, valamint a munkaerőpiacon. Az online rendezvénynek közel 100 résztvevője volt.
A konferencia azt járta körbe, hogy az úgynevezett transzverzális vagy interdiszciplináris készségeket – mint például a kritikus gondolkodás, a csapatmunka, a kreativitás, az innovatív szellem stb. – hogyan lehet tanítani és elismerni.
Martin Noack (Bertelsmann Foundation Deutschland) első előadóként azt elemezte, hogy a válság idején a Job Monitor felületen megjelent online álláshirdetésekben milyen kereslet mutatkozott az interdiszciplináris készségek iránt, valamint hogy a közelmúltban milyen változások következtek be és milyen tendenciák láthatók. Végül bemutatta a készségek és az állásajánlatok azonosítására és összehangolására szolgáló eszközöket is. A kutatás Németországra vonatkozott.
A soft skills-ek meghatározását az előadó az ESCO v1.1-es modellje alapján értelmezte.
A transzverzális kompetenciák olyan tanult és bizonyított készségek, amelyeket általában szükségesnek vagy értékesnek tartanak alapvetően bármilyen típusú munka, tanulás vagy élettevékenység elsajátításához. Ezek „transzverzálisak”, mivel nem kapcsolódnak kizárólag egy adott kontextushoz (pl. munka, szakma, iparág, tudományág, önkéntes munka), hanem átvihetők más kontextusba is, mint amilyenben megszerezték őket.
Az ESCO szerinti transzverzális készségek és kompetenciák csoportjai:
- T - transzverzális készségek és kompetenciák
- T1 - alapkészségek és -kompetenciák
- T1.1 - jó nyelvismeret
- T1.2 - munkavégzés számokkal és mértékegységekkel
- T1.3 - munkavégzés digitális eszközökkel és alkalmazásokkal
- T2 - kognitív készségek és kompetenciák
- T2.1 - információk, elgondolások és koncepciók feldolgozása
- T2.2 - tervezés és szervezés
- T2.3 - problémák kezelése
- T2.4 - kreatív és innovatív gondolkodás
- T3 - önirányítással kapcsolatos készségek és kompetenciák
- T3.1 - hatékony munkavégzés
- T3.2 - proaktív hozzáállás
- T3.3 - pozitív hozzáállás
- T3.4 - hajlandóság a tanulásra
- T4 - szociális és kommunikációs készségek és kompetenciák
- T4.1 - kommunikáció
- T4.2 - mások támogatása
- T4.3 - együttműködés munkacsoportokban és hálózatokban
- T4.4 - vezető szerep
- T4.5 - etikai magatartási kódex követése
- T5 - fizikai és manuális készségek és kompetenciák
- T5.1 - tárgyak és berendezések kezelése és irányítása
- T5.2 - igazodás a fizikai körülményekhez
- T6 - életviteli készségek és kompetenciák
- T6.1 - az egészséggel kapcsolatos készségek és kompetenciák alkalmazása
- T6.2 - környezetvédelmi készségek és kompetenciák alkalmazása
- T6.3 - polgári készségek és kompetenciák alkalmazása
- T6.4 - kulturális készségek és kompetenciák alkalmazása
- T6.5 - vállalkozói és pénzügyi készségek és kompetenciák alkalmazása
- T6.6 - általános ismeretek alkalmazása
A szerző vizsgálta a transzverzális kompetenciák változását 2018 és 2021 között, tehát a Pandémia hatását már ki tudta mutatni. Első 10 helyre kerültek: a frusztráció tűrése, adatbiztonság, empátia, motiválhatóság, digitális tér kezelése, hálózatépítés, bizalom, német nyelvismerete, pozitív hozzáállás, személyi higiénia tudatos betartása.[2] Csökkenő transzverzális készségként figyelte meg a következő 10 kompetenciát: nyelvismeret, prezentációs képesség, tárgyalási készség, programozási alapismeretek, angol nyelv, minőségorientáltság, matematikai műveletek megértése, önbizalom, önállóság-függetlenség, gyors felfogó képesség.[3]
Forrás: Dr. Martin Noack, Kompetenzwandel in Krisenzeiten, Welche Soft Skills jetzt zählen und wie man sie erfassen kann(2023.11.29.)
Regionálisan is vizsgálta a keresett kompetenciákat általánosan Németországra vetítve, és kiemelten néhány területre vonatkoztatva. A kreativitás a városokban meghirdetett állások esetében jellemző a leginkább. Fő területek ezen belül az informatika, kommunikáció, reklám és marketing, kereskedelem. Az ügyfélorientáltságra különösen nagy a kereslet a városokban, a tenger mellett és a hegyekben, tulajdonképpen ahol idegenforgalmi és kereskedelmi központok alakulnak ki, illetve nagyobb szerepet játszik a térség GDP-jének a megtermelésében.
Az alapvető digitális készségek különösen fontosak voltak a pénzügy, a jog és menedzsment területén meghirdetett állások esetében.
Noack következtetései:
- Az interdiszciplináris készségek iránti igény nagy a munkaerőpiacon.
- Jelentős regionális és iparági különbségek vannak.
- A készségek rögzítése hasznos és észszerű, mely mind analóg, mind digitális formában lehetséges napjainkban.
- A többnyelven elérhető értékelő eszközök lehetővé teszik a készségek rögzítését a bevándorlók számára is.
A második előadó, Roland Löffler, az Österreichisches Institut für Berufsbildungsforschung képviselője betekintést nyújtott egy folyamatban lévő projektbe, amelynek célja a transzverzális kompetenciák beágyazása az ausztriai szakmunkásképzés / duális képzés képzési előírásaiba.
Jelenleg folyik a fejlesztés Ausztriában, ahol azt vizsgálják, hogy hogyan tudnák beépíteni a jelenlegi szakmai követelményekbe a transzverzális kompetenciákat. Fontos, hogy egyrészt a fejlesztés tanulásieredmény-alapon történik, másrészt több transzverzális kompetenciát szakmákon átívelően kell megfogalmazni és beépíteni. Az előadó kiemelte, hogy a digitális kompetenciák sincsenek még beazonosítva a szakmáktól függetlenül. Jelenleg műhelymunkák folynak a transzverzális kompetenciák megfogalmazására, az egyes szakmákhoz tartozóak beazonosítására és pontosítására, valamint a szakértők javaslatot dolgoznak ki a beépítéshez.
A webinárium harmadik előadója Antje Barabasch volt, aki az Eidgenössiche Hochschule für Berufsbildungot képviselte. Ő a svájci egyetemek által finanszírozott "Szakmai terület didaktikája" projektet mutatta be a transzverzális kompetenciák fejlesztésével kapcsolatban. Svájcban a transzverzális kompetenciákat már 2004-ben központi elemként integrálták a szakmai alapképzésbe.
Az előadó kiemelte a szakmai cselekvőképesség hármas értelemben vett érettség:
a) tantárgyi képesség (pl. speciális és szakmai ismeretek);
b) személyhez kapcsolódó képesség (pl. önhatékonyság, önszabályozás, önreflexió);
c) közösséghez és csoporthoz kapcsolódó képesség (pl. kommunikáció).
A kompetenciák transzverzális jellege feltételezi, hogy az egyén felismeri az ismerős és új helyzeteket, és képes a meglévő készségeket az új helyzethez igazítani (Scharnhorst/Kaiser 2018). A transzverzális nem egy adott kompetencia jellemzője, hanem az egyén diszpozíciója, átvihetőség más szakmai területre.
Vizsgálták a kreativitást mint transzverzális kompetenciát is. Ezen kompetencia esetében fontos, hogy már a képzés közben legyen olyan környezet és problémafelvetés, szakmai szituáció, hogy a tanulók a saját kreativitásukra is tudjanak támaszkodni, illetve a saját kreativitásukat is be kelljen vonni a tanulási folyamatba. Át kell gondolni a tanulási környezetet, az alkotás lehetőségének a megteremtését, amelyhez esetleg külön csendes szobák szükségesek, illetve időt szükséges biztosítani az egyedi megoldások kidolgozásához.
Fontos szempont volt a humor mint transzverzális kompetencia vizsgálata. Különösen az egészségügy területén került erre sor, amelynek stresszoldó hatása van, és nagyobb rugalmasságot ad a humorral rendelkező személyek számára.
A konferencia negyedik előadója René Halla, a Jugend am Werk Steiermark képviselője volt, aki bemutatta a "Play your skills" (Játssz a készségeiddel) című Erasmus+ projektet (2019-1-AT01-KA202-051241). A projekt keretében egy mobil játékalkalmazást fejlesztettek ki a hátrányos helyzetű - NEET-fiatal[4] tanulók készségeinek és kompetenciáinak azonosítására és dokumentálására.
A projekt céljai:
- A kevesebb lehetőséggel rendelkező NEET-fiatalok motiválása a szakképzésben való részvételre.
- A NEET-fiatalok önbecsülésének és önbizalmának növelése.
- A meglévő képességekbe vetett bizalom erősítése, akkor is, ha kiléptek az oktatási és szakképzési rendszerből.
- A NEET-fiatalok tájékoztatása karrierlehetőségeikről.
- A projektben megjelenő innováció: a projektben dolgozók pályaválasztási tanácsadás nyújtottak a célcsoport tagjainak helyi körzetében. Valamint fontos szempont volt, hogy a cél mem a szakképzési tartalom gamifikációja, hanem inkább a játékok „szakképesítése”.
A projektben elvégzett kutatás alapján fejlesztettek egy applikációt: egy egyedi játékalkalmazást, amely ingyenesen letölthető. Az alkalmazás a NEET-fiatalok számára készült, és lehetővé teszi számukra, hogy játékos megközelítéssel fedezzék fel kompetenciáik, készségeik és személyes érdeklődésük aspektusait. Az alkalmazás emellett információkat nyújt a felnőttképzési intézményekről, munkaerőpiaci szolgáltatásokról és egyéb támogatási lehetőségekről. Az applikáció 5 nyelven érhető el: angol, német, portugál, spanyol, olasz.
Összességében megállapítható, hogy a szakmai oktatásban is nagy szerepet kell játszania a soft skillek / puha készségek / transzverzális kompetenciák fejlesztésének. Vizsgálni kell, hogy az éppen aktuális munkaerőpiaci szituációban melyek kerülnek előtérbe, és ezeket a kompetenciákat fejleszteni kell a szakképzésben tanulóknál.
Hasznos linkek:
Ausztriai NVET TEAM által készített Padlet (összegyűjtötték a témában aktuális szakmai oldalakat) linkje
*A linkek nagy része olyan oldalakra vezet, melyek angolul is elérhetők
Megjegyzések:
[1] Az előadók többféle fogalmat használtak szinonimaként értelmezve, nem a fogalom meghatározásán volt ezen a webináriumon a hangsúly - a szerző megjegyzése
[2] A leginkább keresett az első helyen és csökkenő mérték szerint felsorolva
[3] Csökkenés mértéke szerint felsorolva, az első a legnagyobb mértékben az utolsó a legkisebb mértékben
[4] 18-24 év közötti fiatalok, akik oktatásban, foglalkoztatásban vagy képzésben nem részesülnek, és nem rendelkeznek semmilyen végzettséggel, képzettséggel.