Kalandjaink Tommal - Az angol nyelvű olvasmányok újfajta megközelítési módja

Tom Sawyer kalandjait feldolgozva a tanulók egy online könyvet szerkeszthettek, miközben nyelvi kompetenciáik és kreativitásuk is fejlődött. Czeglédi Ildikóval beszélgettünk.

Mark Twain Tom Sawyer regényének borítója egy kisfiú felszegett állal néz a kamerába
Kalandjaink Tommal - Az angol nyelvű olvasmányok újfajta megközelítési módja

Hogyan született a Kalandjaink Tommal módszertan?

Két elem kombinálásából született meg a projekt; korábban részt vettünk egy eTwinning nemzetközi együttműködésben, melynek során megismerhettük a Book Creator (bookcreator.com) használatát. A négyhónapos közös munka minden produktuma végül egy virtuális könyvben jelent meg, amely egy link generálásával másokkal is megoszthatóvá vált. A mesterprogramom keretében angol nyelvű könnyített olvasmányokat, úgynevezett „graded readereket” dolgozunk fel a tanulókkal 2021 óta, s ehhez a témához kerestem újfajta megközelítési módot, így döntöttem a Book Creator kipróbálása mellett.

Mi az ötlet lényege röviden összefoglalva?

Mark Twain The Adventures of Tom Sawyer (Tom Sawyer kalandjai) című regényét ismerhették meg a tanulók.  Fejezetenként közösen meghallgattuk, majd néhány egyszerű ellenőrző kérdéssel megbizonyosodtam arról, hogy a történet főbb eseményeit megértették-e. Ezt követően változatos feladatokat oldottak meg, amelyek eredményei bekerültek a bookcreator.com oldalon található, általam létrehozott „üres” e-könyvekbe. 

fotók egy számítógépes alkalmazás felületén

A tanulók többnyire párokban dolgozva töltöttek meg tartalommal egy-egy könyvet, melyben elkészíthették például a szereplők avatar képét, a fejezetek kulcsszavaiból szófelhőt alkothattak, miniszótárban rögzíthették az új lexikai egységeket, de jigsaw puzzle-t is létrehozhattak belőlük társaik részére. Hangfelvétel készítésére is lehetőséget biztosított az oldal: Mark Twain életéhez kapcsolódóan csatolhattak egy párbeszédet a könyvükhöz. Az utolsó oldalakon összefoglaló feladatok jelennek meg, végül a véleményüket is kifejthették Tom kalandjairól. A projekt során tanultakról egy Redmenta teszt segítségével kaptam visszajelzést.

Milyen célcsoport tudja leginkább hasznosítani a módszertant?

Elsősorban 10-14 éves tanulóknak ajánlanám, mivel ez a korosztály már képes egy, a nyelvi szintjének megfelelő angol nyelvű könyv feldolgozására, s rendelkezik annyi gyakorlattal, hogy az IKT-eszközöket célszerűen és hatékonyan alkalmazza.

Kis fehér háromszögek egy nagy háromszögbe rendezve

Mit gondol, milyen innovatív elemet tartalmaz a Kalandjaink Tommal?

Az angol nyelven történő olvasás, szövegfeldolgozás és a Book Creator használatának összekapcsolása volt a projekt innovatív eleme. A tanulók egy online könyvet szerkeszthettek meg az oldal alkalmazásával, miközben nyelvi készségeik, szókincsük, kreativitásuk fejlődött.

Mi motiválta Önt abban, hogy feltöltse a projektet a Módszertani Ötlettárba? 

Nem ez volt az első alkalom, hogy projektet töltöttem fel a Módszertani Ötlettárba. Rendkívül hasznosnak tartom, hogy szöveges visszajelzést kapunk a projektről, annak erősségeiről és továbbfejlesztendő, átgondolandó részeiről, hiszen ez hozzájárul munkánk hatékonyságának fokozásához. Motiváló tényezőként élem meg, hogy projektötlemet más pedagógusok is megismerhetik, kipróbálhatják.

Czeglédi Ildikó Digitális Pedagógus Díj nyertesének portréja

Mit ajánlana az új feltöltőknek? 

Bátran osszák meg ötleteiket a pedagógusokkal, ugyanis könnyen lehet, hogy számukra nem tűnik innovatívnak a projekt, mások viszont sokat profitálhatnak belőle, adaptálhatják saját oktatási kontextusukra.

Pedagógusként, oktatóként honnan szerez inspirációt az ötletek megvalósításához? Mi motiválja az újításra?  

Több évtizedes tanítási tapasztalattal is tanulhatunk új módszertani fogásokat, innovatív megközelítési módokat. A tanulók és a külső elvárások is folyamatosan változnak, ezért nekünk is szükségünk van a megújulásra.

Képek: Czeglédi Ildikó

Ismerje meg Czeglédi Ildikó - Kalandjaink Tommal című módszertanát!

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2024-es díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.