Maradandó élmény a diákok számára - Kosztolányi Dezső klasszikus kötelezője korszerű köntösben

A díjnyertes óraterv segítségével nem is tűnik olyan nehéz feladatnak érdekessé varázsolni a kötelező olvasmányokat. Az ötlet feltöltőjével, Bodor Viktóriával beszélgettünk.

Kosztolányi Dezső arcképe
Maradandó élmény a diákok számára - Kosztolányi Dezső klasszikus kötelezője korszerű köntösben

Mi inspirálta az óraterv létrejöttét?

A pedagógusok által gyakran tapasztalt probléma, hogy egy klasszikus szerző alkotását nehéz feldolgozni a diákokkal, mert távol áll tőlük a mű nyelvezete, világlátása. Arra a kérdésre kerestem választ, hogy hogyan lehet érdekessé tenni a kötelező olvasmányokat a mai fiatalok számára. A választásom Kosztolányi Dezső Édes Anna című regényére esett, mert nagyon szeretem ezt a művet és jól lehet elemezni, mindemellett az érettségi témakörökben is visszaköszön. Így az volt a fő célom, hogy ezt a kötelező olvasmányt úgy dolgozzuk fel, hogy a diákok aktívan részt vegyenek a mű értelmezésében, elemzésében, s ezzel párhuzamosan használjuk a rendelkezésreálló modern applikációkat, weboldalakat. Azt tapasztaltam, hogy a diákok szeretik ezeket a játékos feladatokat, és az innovatív módszereknek köszönhetően a mű feldolgozása sokkal maradandóbb élményt nyújt számukra, mintha csak egy hagyományos műelemző órát tartanánk.

Mi a Kosztolányi Dezső klasszikus kötelezője korszerű köntösben ötlet lényege?

Az általam tervezett projekttervvel az a fő célom, hogy a XX. századi magyar irodalom kiemelkedő alakjának, Kosztolányi Dezső Édes Anna című lélektani regényének egy érdekes, változatos, fiatalos és innovatív feldolgozási lehetőségét mutassam meg, melyben nagy szerepet kapnak az IKT-eszközök, az online platformok és az applikációk. Ezzel a szemlélettel megközelítve a diákok számára közvetlenebb tapasztalatot ad a mű, mert számos feladat megoldásához képzeletben be kell lépniük a mű világába, bele kell képzelniük magukat a regény egyes szituációiba és a karakterek személyiségébe. 

Milyen segédanyagok tartoznak az óratervhez és milyen eszközökre van szükség a kipróbálásához? 

Készítettem egy részletes projekttervet, melyben órákra bontva leírtam a fő célokat, a tanulásszervezési módokat, az alkalmazott módszereket, a szemléltetőeszközöket, és az egyes feladatokat. A Padlet felületén elérhető rengeteg tanítási segédanyag, például prezentációk, jegyzetdosszié, életrajzi adatlap, kvízkérdések, történetpiramis, videó, szófelhő. Ezen felül feltöltöttem az egyes feladatok elkészítéséhez sablonokat, megoldási javaslatokat, mintákat is, ezzel is segítve az ötlet adaptálhatóságát.

Fotómontázs online felületek logóiról tanárról és diákjairól munka közben

Az interaktív feladatoknál az asszociációs játékhoz a Mindmeister.com, a cselekmény időrendi áttekintéséhez LearningApps tankockát, a kvízfeladathoz Google Űrlapot, a messenger üzenethez a Fake.Messenger alkalmazást, a kirakóhoz a Jigsawplanet.com weboldalt, a versenyeztetésre Kahoot-ot használtam, a szabadulószobát pedig Genially-ban készítettem el.

Kinek ajánlaná az óraterv kipróbálását?

Elsősorban középiskolásoknak, valamint az őket tanító magyar szakos pedagógusok számára ajánlom ezt a módszertani ötletet, mert Kosztolányi Dezső Édes Anna regénye 11. osztályos tananyag. Mindemellett a Padleten elkészített feladattípusok más irodalmi művek feldolgozására is adaptálhatók, de akár más tantárgyak esetében is alkalmazhatók, így maga a módszertani segédlet más pedagógusoknak is segítséget nyújthat.

Mit gondol, miben áll az ötlet különlegessége?

A projekt egyaránt használható digitális és hagyományos jelenléti oktatásban – önállóan vagy tanórai keretben is alkalmas a feldolgozásra. Az önálló feldolgozás során a tanulók saját tempóban sajátíthatják el a tananyagot, ha szükséges, akár többször is megoldhatják az egyes feladatokat, ezáltal is gyakorolhatnak, ami segíti az ismeretanyag mélyebb megértését, s lehetőséget ad az önszabályozó tanulás kialakítására. Jelenléti oktatás esetén tanórai keretek között a Padleten elhelyezett interaktív feladatok még változatosabbá tehetik a tananyag feldolgozását az időbeosztás megfelelő alakításával. 

Az egyéni ismeretfeldolgozás mellett fontos szerepet szántam a tantárgyi integráció megvalósításának, hiszen ez az irodalmi mű nagyon jól összeköthető más tantárgyakkal is, például történelem, magyar nyelv, filozófia, etika, informatika, mozgókép- és médiaismeret, dráma, rajz- és vizuális kultúra. A felhasznált platformok adta lehetőségeket változatosan, alkotó módon szervezi egymás mellé a projekt. Az ötlet különlegességét, innovatív jellegét ez a szinoptikus elem adja, ami alkotó módon épít a mai diákokra jellemző tanulási módokra, stratégiákra, és figyelemkoncentrációjuk sajátosságaira.

Mi motiválta Önt abban, hogy feltöltse a Módszertani Ötlettárba? 

Szeretek szakmai-módszertani kérdésekkel foglalkozni. A Módszertani Ötlettár kiválóan alkalmas arra, hogy tanuljunk, fejlődjünk, s megismerjünk új, innovatív módszereket, amelyeket mi is be tudunk építeni a tanítási gyakorlatunkba. Szívesen veszek részt a tudásmegosztásban, és örülök, ha másoknak segíteni tudok az általam tervezett óratervekkel, projekttervekkel. Az értékelők visszajelzése is jó támpont a szakmai fejlődéshez, mert építő kritikát és előremutató javaslatokat fogalmaznak meg a beküldött munkákkal kapcsolatban.

Mit ajánlana az új feltöltőknek? 

Az új feltöltőknek azt ajánlom, hogy bátran mutassák meg ötleteiket, mert nagyon hasznos és inspiráló lehet mások számára, másfelől jó érzés az értékelők visszacsatolása. Már több alkalommal töltöttem fel óratervet és projekttervet is a Digitális Módszertárba, sok pozitív értékelést kaptam a munkámra, de idén először nyertem el a Digitális Pedagógus és Oktatói Díjat, ami hatalmas öröm és elismerés számomra.

Pedagógusként, oktatóként honnan szerez inspirációt az ötletek megvalósításához? 

Fiatal hölgy portréfotója fehér zakóbanA legnagyobb motivációt és inspirációt a diákjaim adják, hiszen elsősorban nekik szeretnék olyan tananyagokat, órákat prezentálni, amelyek élményt adnak számukra, építenek személyes tapasztalataikra, és amelyek nagyban hozzájárulnak a XXI. századi kompetenciák fejlesztéséhez is. Másfelől szeretek kipróbálni új platformokat, applikációkat; szívesen olvasok és alkotok módszertani témakörben. 

Rendszeresen olvasok szakirodalmat, figyelemmel kísérem az új módszertani közleményeket, továbbképzéseken és webináriumokon veszek részt. Mindeközben próbálok lépést tartani a modern technikai vívmányokkal, és amit a legfontosabbnak tartok, mindig számításba veszem az adott osztály, csoport igényeit, szükségleteit, és azokhoz alakítom a tanításai gyakorlatomat. 

Képek: Bodor Viktória

Ismerje meg Bodor Viktória- Kosztolányi Dezső klasszikus kötelezője korszerű köntösben óratervét!

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2024-es díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.