Kosztolányi Dezső klasszikus kötelezője korszerű köntösben

A pedagógusok által gyakran tapasztalt probléma, hogy egy klasszikus szerző alkotását nehéz feldolgozni a diákokkal, mert távol áll tőlük a mű nyelvezete, világlátása. Hogyan lehet egy regényt érdekessé tenni a mai diákok számára? Milyen módszerekkel lehet elérni azt, hogy egy klasszikus regény egyszerre adjon maradandó élményt és tudást a tanulók számára? Projekttervemben ezekre a kérdésekre keresem a választ Kosztolányi Dezső Édes Anna című regényének példáján keresztül.

A Kosztolányi Dezső klasszikus kötelezője korszerű köntösben borítóképe
Az ötletgazda: Bodor Viktória

Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Technikum

3300, Eger, Barkóczy utca 5.

Bodor Viktória vagyok. 2018-ban végeztem az Eszterházy Károly Egyetem magyar-angol szakán, s mindig az volt az álmom, hogy pedagógus legyek. Jelenleg az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gyakorlóiskolájában tanítok, ahol hat- és négyosztályos gimnáziumi programban tanuló csoportjaim vannak. Tanárként a munkám egyik legfontosabb elemének a motivációt tartom, meggyőződésem, hogy a tanulási-tanítási folyamat kulcsmomentuma a diákok és az elsajátítandó ismeretanyag világa közötti kapcsolat megteremtése. Fontosnak tartom, hogy a diákjaimnak olyan környezetet tudjak biztosítani, amiben jól érzik magukat, ahol nyugodt körülmények között kifejthetik és megoszthatják véleményüket, gondolataikat. Tanári személyiségem alapja a tanulóközpontúság. Fő célom, hogy az élményközpontú tanulási folyamat során megszerettessem a tantárgyaimat, diákjaimnak pedig fontos, jól hasznosítható ismereteket adjak át. Kiemelt célom – mindkét szakom tanítása során – a kommunikációs és interperszonális készségek erősítése. Szeretem változatosan motiválni a diákokat, és nagyon jó érzés látni azt, hogy egyre bátrabbak, magabiztosabbak a tanórákon. Ennek eléréséhez szívesen próbálok ki új módszertani elemeket az óráimon, keresem az innovatív megoldásokat, amelyekkel nemcsak a diákok szaktárgyi tudását és az ahhoz kapcsolódó kompetenciáit tudom fejleszteni, hanem a 21. században kiemelten fontos készségeket is, mint a kritikus gondolkodás, kreativitás, problémamegoldás, együttműködés és tolerancia. Szívesen alkalmazom az IKT adta lehetőségeket a tanítás során, mert ezzel konstruktív módon tudom kihasználni a mai generáció gondolkodási sajátosságait a tanulási-tanítási folyamatban.
Közreműködők neve:

-

Közreműködők rövid bemutatkozása:

-

A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA

A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)

A módszertani ötlet célja Kosztolányi Dezső író, költő, a XX. századi magyar irodalom kiemelkedő alakjának, életének és munkásságának felidézése, melyben kiemelt szerepet kap az egyik leghíresebb, legolvasottabb regénye is, az Édes Anna. Szaktanárként fontosnak tartom, hogy a középiskolás diákok alapos tudással rendelkezzenek a XX. századi magyar irodalom kiemelkedő alkotóiról, jelen esetben Kosztolányi Dezső művészetéről, hiszen az új típusú érettségin is szóbeli tételként szerepel ez a témakör. Kosztolányi Dezső arra vállalkozott, hogy megírja felesége novellaötletét, az alkotó folyamat során azonban egyre bővebb és gazdagabb témának bizonyult a kezdeti ötlet, a történetből végül regény lett, amely Édes Anna címmel 1926-tól folytatásokban jelent meg a Nyugat című folyóiratban. Én arra vállalkozom, hogy bemutassak néhány módszertani ötletet arra, hogyan lehet változatos, többféle készséget megmozgató IKT eszközök használatával feldolgozni a lélektani regényt. A konstruktivista pedagógia nézeteit szem előtt tartva, a tanulók előzetes tudásának és tapasztalatainak alapjaira építve szeretném véghezvinni a tananyag feldolgozását, amelynek eredményeként a diákok aktívan vesznek részt a jelentésteremtés folyamatában. A projektemet úgy készítettem el, hogy akár digitális, akár a hagyományos jelenléti oktatás keretei között megvalósítható legyen – önállóan vagy tanórai keretben is alkalmas a feldolgozásra. Az általam készített projektet egy Padletre helyeztem. A diákok jól ismerik ezt a felületet, s azt gondolom, hogy így jól követhető az óra menete, a tananyag felépítése, hiszen a diákok is látják, hogy milyen feladatokat kell majd megoldaniuk. Az önálló feldolgozás során, a tanulók saját tempóban sajátíthatják el a tananyagot, ha szükséges, akár többször is megoldhatják az egyes feladatokat, ezáltal is gyakorolhatnak, ami segíti az ismeretanyag mélyebb megértését, s lehetőséget ad az önszabályozó tanulás kialakítására. Jelenléti oktatás esetén a Padleten elhelyezett interaktív feladatok még változatosabbá tehetik a tananyag feldolgozását az időbeosztás megfelelő alakításával. Az egyéni ismeretfeldolgozás mellett fontos szerepet szántam a tantárgyi integráció megvalósításának, hiszen ez az irodalmi mű nagyon jól összeköthető más tantárgyakkal is, pl. történelem, magyar nyelv, filozófia, etika, informatika, mozgókép- és médiaismeret, dráma, rajz- és vizuális kultúra.

A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai

Az általam tervezett projekttervvel az a fő célom, hogy a XX. századi magyar irodalom kiemelkedő alakjának, Kosztolányi Dezsőnek, az Édes Anna című lélektani regényének egy érdekes, változatos, fiatalos és innovatív feldolgozási lehetőségét mutassam meg, melyben nagy szerepet kapnak az IKT-s eszközök, az online platformok és az applikációk. Az általam kitalált feladatok közkedveltek a diákok körében, hiszen a különféle digitális eszközök bevonásával (mobil, tablet, laptop) érdekes és izgalmas tanulási környezetet teremtek számukra, melyben számos a XXI. században fontos kompetenciájuk fejlődik. A házi feladatok és szorgalmi feladatok innovatív, gyakorlatcentrikus módon, a diákok saját tevékenységét előtérbe helyezve közelítik meg a regény feldolgozásának metódusát. Ezzel a szemlélettel feldolgozva a diákok számára közvetlenebb tapasztalatot ad a mű, mert számos feladat megoldásához képzeletben be kell lépniük a mű világába, bele kell képzelniük magukat a regény egyes szituációiba és a karakterek személyiségébe. Ez növeli a motivációjukat és egyben attitűdformáló is, mert empátiát és nyitottságot igényel, a feladatokon keresztül pedig kézzelfoghatóvá válik számukra az irodalmi művek összetett jelentéseinek, több módon lehetséges értelmezésének gyakorlata. A tanárok számára lehetőséget teremt arra, hogy a regény komplexitását mélyebben mutathassák be, hogy a kreatív feladatok segítségével a jelentéslehetőségek szélesebb körét érzékeltethessék, az olvasás során a befogadó aktív jelentésteremtő tevékenységét tudatosíthassák a diákokban, ami által élővé válhatnak számukra a kötelező olvasmányok. Az iskola, mint gyakorlóiskola a módszertani innováció és korszerű pedagógiai gyakorlat színtere, így a bemutatott módszertani ötlet jól illeszkedik az iskola szellemiségéhez. A feldolgozott téma megfelel a tantervi követelményeknek, ugyanakkor a tanulás élményszerű, érdekes, izgalmas és maradandó eredményt biztosít.

Bejelentkezés szükséges!

Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!