Bevált eszközök és újító technikák a hatékony eredménykommunikációhoz
Pályázati tippek 5 lépésben.
1. Kezdjük az alapoknál - Tervezzünk előre!
Érdemes úgy felépíteni a kommunikációs tervünket, hogy a projekt előtt, a megvalósulás közben és a lezárás után is hírt adjunk magunkról.
3 TIPP TERVEZÉSHEZ
- Határozzuk meg a projekt célcsoportját! Kinek, mikor és mit szeretnénk kommunikálni? Ismerjük meg a célcsoport igényeit, hogy minél konkrétabban megfogalmazhassuk, kik is ők. Például, a „fiatalok”, mint célcsoport elég tág fogalom, de a „helyi általános iskolában tanuló 11. évfolyamos diákok” már egy jó megközelítés lehet.
- Fogalmazzuk meg a kulcsüzenetet! Próbáljuk meg minél tömörebben és rövidebben megtenni, mindeközben higgyünk a projekt hasznosságában és sikerében, hiszen ezt kell átadnunk másoknak is!
- Találjuk meg a megfelelő stílust! Nagyon fontos, hogy a projektünkről való kommunikáció során legyünk közérthetőek. Válaszoljunk a Ki? Mikor? Mit? Hol? Miért? kérdésekre.
2. Blogolni menő!
Nemcsak azért jó blogot indítani, mert nagyszerű időtöltés, amelyen keresztül kibontakoztathatjuk íráskészségünket és kreativitásunkat, de felhívhatjuk általa a figyelmet azokra az ügyekre is, amik igazán fontosak nekünk – például az Erasmus+ projektünkre!
3 TIPP BLOGOLÁSHOZ
- Tüntessük fel jól látható helyen a projekt legfontosabb adatait (intézmény neve, projekt címe, koordinátor neve, pályázattípus) és elérhetőségeinket (e-mail-cím), hogy ha valaki megosztaná a bejegyzésünket vagy fel szeretné venni velünk a kapcsolatot, könnyen megtehesse.
- Alkalmazzuk a 2:1 arányt, miszerint háromból kettő bejegyzés legyen szakmai, egy pedig személyes!
- Legyen ütemtervünk arra, hogy milyen gyakorisággal írunk bejegyzéseket, és tartsuk is be, így az olvasóink is tudni fogják, mikor érkezik új tartalom.
3. A kamera forog!
A közösségi média legnépszerűbb tartalomtípusává vitathatatlanul a videók váltak az elmúlt időszakban. Nem véletlen, hogy megannyi online felület és alkalmazás épül a rövid, ám annál tartalmasabb kisfilmekre. Az Erasmus+ projekttermékek és eredmények népszerűsítésének is nagyszerű módja lehet a videós tartalmak készítése és megosztása.
- Határozzuk meg a célt! Projektbemutató, hangulatvideó, interjú vagy animált prezentáció? Oktató jelleggel vagy inkább szórakoztatás céljából vesszük fel a jeleneteket? Ha tudjuk a videó legfőbb célkitűzését, az már fél siker, hiszen annak mentén kezdhetjük meg a forgatást és válaszhatjuk ki a szükséges eszközöket, elemeket.
- Dobjuk fel vágóképekkel! Elengedhetetlen, hogy megmutassuk azt, ami elhangzik egy videóban. Lehetőség szerint készítsünk helyszíni felvételeket is a forgatás során!
- Figyeljünk a hangra! A hang minősége kulcskérdés, ezért használjunk mikrofont a forgatáskor és próbáljuk minimálisra csökkenteni a háttérzajokat.
4. Oszd meg és uralkodj!
Napjaink uralkodó kommunikációs csatornájává a közösségi média vált, viszont amilyen egyszerűnek tűnhet elsőre a felületek használata, olyan könnyű elveszni a részletekben. Nehéz megragadni a felhasználók figyelmét, megtartani pedig igazi kihívást jelent még a marketing szakembereknek is.
- Fektessünk le biztos alapokat a projektet illetően, mielőtt létrehoznánk egy oldalt, és gondoljuk át a következő kérdéseket. Kiket szeretnénk megszólítani? Mit szeretnénk kommunikálni? Mi a projektünk kulcsüzenete? Kit szeretnénk bevonni a projektcsapatból a közösségi média menedzsmentbe, ki tud nekünk segíteni?
- Ismerjük meg a célközönségünket! Elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk stílusukkal, szokásaikkal és alapvető demográfiai adataikkal is, hogy a kellő időben és formában tudjunk posztolni.
- Használjunk képeket és videókat! A statisztikák szerint a felhasználók nem rajonganak a hosszú, egybefüggő szövegekért, általában nem olvassák végig a tagolatlan tartalmakat. A képek és videók viszont felkeltik a figyelmet: a kreatív, jó minőségű vizuális anyagokkal visszanyerhetjük követőink lelkesedését.
5. Használjuk a sajtót!
A jó hír, hogy bármiből lehet jó hír! Azonban érdemes szem előtt tartani néhány szempontot, ha a sajtót is bevonnánk kommunikációs tevékenységünkbe.
- Ilyen például a hírérték, vagyis: minél aktuálisabb egy történés és minél közelebb történik hozzánk, annál érdekesebb.
- Érdemes egy felelős munkatársat kiválasztani a csapatból, akihez a sajtós feladatok tartoznak, hogy összefogja ezt a vonalat.
- Minden anyagunknál tartsuk szem előtt, miért lehet érdekes mások számára, mit tanulhatnak belőle.
Nemzeti irodaként a Tempus Közalapítvány is segít a projektek eredménykommunikációjában. Várjuk beszámolóját az erasmushirek@tpf.hu e-mail címen