Digitális történetmesélés - új köntösben
Utazás a jövőbe
A projekt ötletét az az aktualitás indította útjára, hogy az intézmény 2023 őszén ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját.
A Digitális Módszertár az egyik legnagyobb hazai pedagógiai módszertani gyűjtemény, amely az IKT eszközök kreatív használatát segítő, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó ötletek és dokumentumok tára. Sajátossága, hogy tartalma valós pedagógiai gyakorlaton alapszik, amelyet a köznevelésben dolgozó pedagógusok által feltöltött és kipróbált elemek alkotnak. A Digitális Módszertár tartalmait regisztrációt követően bárki, ingyenesen elérheti.
A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai-módszertani támogatására, az egymástól tanulás kultúrájának terjesztésére, és a jó pedagógiai gyakorlatok megosztására. Ennek megfelelően az intézmény 2013 óta minden évben meghirdeti a Digitális Módszertár bővítését célzó felhívását.
A felhívás alkalmával olyan projekteket és óraterveket vártunk, amelyek innovatívan, a pedagógiai célokat megfelelően támogatva vonják be a technológiai eszközöket a tanórai vagy tanórán kívüli munkába. Szakértőink 47 feltöltött módszertani ötlet közül választották ki, hogy melyek kerüljenek be a Digitális Módszertárba, és melyek kapjanak Digitális Pedagógus Díjat.
Ebből az alkalomból a régi diákok visszatértek az iskola falai közé. A projekt kerettörténete szerint a mostani diákoknak már az 50 évvel későbbi énjük alakjában, egy képzeletbeli pályázatra kell elkészíteniük a digitális történeteiket, amelyben felidézik az elmúlt 50 évüket és az iskolához kapcsolódó élményeiket. A Digitális Pedagógus Díjat nyert ötlet kidolgozója, Dénesné Szak Andrea mesélt a projekt további részleteiről.
Az ötletet benyújtó díjazott: Dénesné Szak Andrea |
Amitől különbözik a téma feldolgozási módja egy hagyományosnak mondható digitális történetmesélés menetétől, az nem más, minthogy élménypedagógiai és kreatív írás elemekkel bővítettem az előkészítő szakaszt. Ezért lett a projekt címe: Digitális történetmesélés – új köntösben.
Nagy kihívás, majd eredmény volt számomra, hogy egy végzős, főleg fiúkból álló, kevésbé motivált nyolcadikos osztályt meg tudtam szólítani a projekt témájával és be tudtam vonni őket az alkotási folyamatba is. A projekt témája jól integrálódott az iskola életével kapcsolatos programokba, így nem vált öncélúvá, életszerű lett.
Innovatív elemek, motiváció és inspiráció
A projekt innovatív részének az élménypedagógiai elemek tudatos felhasználását és sokszínűségét tekintem, amely nagyon jól illik az alkotási munka előkészítő szakaszába. Ezek az apró gyakorlatok jól ráhangolják a diákokat a közös munkára, egymás fejlesztő jellegű értékelésére. Amiket még szintén kiemelnék az innovációk közül, azok a kreatív írásgyakorlatok, amelyek játékos módon készítik elő a saját digitális történet megírását.
A Digitális Módszertárba minden évben rendszeresen töltök fel anyagokat: hol hosszabb projektet, hol egy-egy óratervet. Mindig motivál valami, hogy új ötleteket töltsek fel. 2015-ben használtam először, akkoriban ismerkedtem meg a játékosítás módszerével és az első feltöltésemmel rögtön díjat nyertem. Ez is egyfajta motivációt jelentett számomra, hogy érdemes új dolgokkal kísérletezni, ezeket megmutatni másoknak is, mert nagyon jó visszajelzés. Minden évben más témát, más módszert választottam, és nagyon hálás vagyok, hogy minden eddigi projektem díjazott lett.
A mostani ötletemmel a 10. Digitális Pedagógus Díjat vehettem át. Ez külön öröm és megtiszteltetés számomra. A 7. díj után arra gondoltam, hogy ez lesz az utolsó projekt, amit feltöltök, de az alkotás vágya, a diákokkal való közös projektek, amelyekben kiléptünk kicsit a komfortzónánkból, mindig arra motivált, hogy egy újabb ötletet valósítsak meg.
Az új feltöltőknek azt ajánlanám, hogy bátran kísérletezzenek és mutassák meg az ötleteiket, mert nagyon nagy lendületet tud adni az értékelők visszajelzése, és nem utolsó sorban nagyon hasznos és inspiráló lehet mások számára is.
Új ötletek böngészése a Digitális Módszertárban
Ha valaki ötleteket szeretne keresni a Digitális Módszertárban, nagyon könnyű dolga van: kulcsszavak szerint is jól böngészhető. A feltöltött anyagok részletes segítséget adnak, így egyszerűen adaptálhatók a saját gyerekközösségre. A másik felhasználási mód az lehet, ha az ötlet kvázi vázként szolgál, inspirációt ad, és a felhasználó maga tölti fel a saját anyagaival. Sok remek ötlet található a Módszertárban, amelyeket érdemes vagy adaptálni, vagy tovább gondolni.
Más által feltöltött ötleteket is használtam már, többek között Fegyverneki Gergő „Interaktív költészet napi játék” ötletét. A képversek alkotása a diákok körében is nagyon kedvelt volt. De több más feltöltésben is találtam egy-egy olyan ötletet, elemet vagy IKT eszközt, amit beépítettem, vagy átdolgoztam. Számomra kihívás maga az alkotás folyamata is: valami újat kitalálni, azt motiváló köntösbe “öltöztetni”.
Új projekteket is tervezek majd feltölteni, több ötlet van a fejemben. Idősebb korosztállyal (16 évesek) is foglalkozom, akikkel már komolyabb témákat fel lehet dolgozni. Most a HŐS tematikáról szólnak a foglalkozásaink. Ha jól sikerül a témafeldolgozás és a diákok is elég inspirációt éreznek az alkotásra, a közös munkára, akkor ez lehet majd a következő projekt. A másik ötletemet egy teljesen más korosztállyal tervezem, de maradjon még titok, hogy mire készülünk.
Ismerje meg Dénesné Szak Andrea "Digitális történetmesélés - Új köntösben" című projektjét!
Fotó: Dénesné Szak Andrea "Digitális történetmesélés - Új köntösben" című projektje
Az interjút készítette:
Karnuts-Takács Zsuzsanna
Kommunikációs Igazgatóság
Tempus Közalapítvány