Feltöltési útmutató és irányelvek
Útmutató a Tempus Közalapítvány Módszertani Ötlettárának használatához.
Mi a Módszertani Ötlettár?
A Módszertani Ötlettár az előző években nagy népszerűségnek örvendő Digitális Módszertár és Erasmus+ Módszertani Ötletgyűjtemény ötvözésével létrehozott új felület. Célja, hogy összegyűjtse és közzétegye a tanítási gyakorlatot újszerű, interaktív módszerekkel és a tananyag feldolgozását IKT-eszközök használatával megtámogató ötleteket.
A gyűjtemény a pedagógiai tervezésben és a gyakorlatban jól hasznosítható módszertani ötleteknek ad helyet, melyek a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását segítik. Egy-egy hosszabb időtartamú projekt vagy tanóra tervezéséhez nyújt segítséget letölthető segédanyagokkal, illusztrációkkal, vagy akár óratervekkel. Az ötleteket pedagógusok és oktatók írják és gazdagítják, és elsősorban – de nem kizárólag – pedagógusoknak és oktatóknak szól.
A Módszertani Ötlettár felhívásról
A Módszertani Ötlettár gazdagítására idén is felhívást teszünk közzé: a meghosszabbított határidővel 2024. július 1-től augusztus 31. 23:59-ig várjuk azok jelentkezését, akik megosztanák saját ötleteiket a Módszertani Ötlettár felhasználóival. A felhívás teljes szövegét itt olvashatja.
A feltöltés(ek) meghosszabbított határideje (rögzítési határidő):
2024. augusztus 31. (szombat) 23:59
A Módszertani Ötlettárban megosztott legjobb ötletek feltöltői, szakértők értékelése nyomán Digitális Pedagógus és Oktatói Díjban részesülnek, amely pénzjutalommal is jár. A díjazottaknak lehetőséget adunk munkájuk bemutatására szakmai kiadványainkban és konferenciánkon. A díjról a felhívásban olvashat részletesen.
Az idei pályázatban ismét két kategóriában hirdetünk díjat: óratervek és projektek. E két kategóriában összesen 6-12 ötletet díjazunk.
„A legfontosabb, hogy próbálják meg. Vesztenivalójuk nincs, csak nyerni valójuk. Lehet, hogy pont az az ötlet, amiről a kolléga azt gondolná, hogy túl egyszerű, pont az fog másoknak nagyon sokat segíteni. Már az is nagy elismerés szerintem, ha valaki talál az ötletünkben olyan lehetőségeket, melyeket hasznosítani tud a saját közösségében is. Utána pedig, amennyiben a zsűri is úgy látja, hogy ez valóban egy innovatív ötlet, akkor még egy szakmai elismerést is nyerni lehet vele.”
Kiss Mónika - többszörösen díjazott Digitális Pedagógus
A Módszertani Ötlettár adatbázisa
A Módszertani Ötlettár az előző években nagy népszerűségnek örvendő Digitális Módszertár és Erasmus+ Módszertani Ötletgyűjtemény ötvözésével létrehozott új felület. A Digitális Módszertár és Módszertani ötletgyűjtemény adatbázisa több mint 1500 ötletet tartalmaz, melyből ezen a felületen a legfrissebbeket tesszük közzé. A 2013-2018, vagy ezt megelőzően feltöltött ötletek elérhetőek a Módszertani Ötlettár felületén: www.digitalismodszertar.tka.hu
A feltöltés mezőinek pontos kitöltése és a megadott listákból a megfelelő jellemzők kiválasztása nagyon fontos ahhoz, hogy a mindennapi felhasználó számára a keresésénél releváns, pontos találatok jelenjenek meg.
Ahogy a leírásban szükséges, hogy a megfelelő kulcsszavak megtalálhatóak legyenek, legalább ilyen fontos, hogy a kulcskompetenciák, kulcsszavak kijelölésénél ne jelöljön be túl sokat, hanem tényleg csak a legjellemzőbbeket.
Például amennyiben az „Anyanyelvi kommunikáció” kulcskompetenciát minden ötletnél bejelölik a feltöltők (hiszen az ötletek jelentős részénél anyanyelven kommunikálnak a megvalósításakor), a kiválasztása a keresésnél szükségtelenné válik, hiszen szinte válogatás nélkül minden ötletet ki fog adni a kereső.
A Módszertani Ötlettár feltöltés folyamata
Az első lépések
Első lépésként regisztráljon a Tempus Közalapítvány személyes profiljának regisztrációs oldalán! A sikeres regisztrációról értesítést fog kapni a megadott e-mail címen.
Az online adatlap kérdései előzetesen megtekinthetők a honlapunkról letölthető, Word formátumú adatlapon. Ennek az adatlapnak a tartalma megegyezik a honlapon található feltöltési mezőkkel, így a kitöltésénél pontosan láthatja, mire számíthat majd a feltöltéskor.
A felület összetettsége miatt javasoljuk, hogy először olvassa el az összes kérdést és a megjegyzéseket, hogy lássa az „összképet” és nézzen meg néhány jó példát a díjazott ötletek közül. Ezután a Word formátumú adatlapot töltse ki, és amikor mindennel elkészült, a szöveges részeket innen másolja át a feltöltő felületre, mert időtúllépés esetén sikertelenné válhat a feltöltés. A felület a megkezdett feltöltést 20 perc után lezárja biztonsági okokból, ezt követően ötlete feltöltése sikertelen lesz.
A feltöltési felület lépései (a letölthető adatlap „fejezeteivel” megegyezően)
Személyes adatok | Az itt megadott személyes adatok részben nyilvánosak lesznek a feltöltött ötlet oldalán, melyről az adott mezőnél további tájékoztatást adunk. Kérjük, hogy pontos e-mail címet írjon, mert ezen az e-mail címen értesítjük az ötlet sikeres feltöltéséről, értékeléséről, publikálásáról. |
Feltöltő bemutatkozása | Az itt megadott adatok nyilvánosak lesznek a feltöltött ötlet oldalán. |
Az ötlet bemutatása | Az itt megadott információk nyilvánosak lesznek a feltöltött ötlet oldalán. Azon részletek szerepelnek, amelyek az ötlet inspirálásához és/vagy kialakításához vezettek. Többek között, hogy hol ismerte meg a gyakorlatot és mely ország(ok) intézményeivel / pedagógusaival dolgozta ki a feltöltött ötletet. |
Absztrakt | Az itt megadott információk nyilvánosak lesznek a feltöltött ötlet oldalán. Itt szükséges megadni az ötlet címét, valamint egy rövid leírást úgy, hogy az a felhasználók számára informatív és jól kereshető legyen. Itt kell bejelölni a témakört, amihez az ötlet tartozik, illetve azt, hogy milyen kulcskompetenciákat fejleszt az ötlet. A célcsoport és a módszertani ötlet megvalósításához szükséges eszközök, továbbá az ötlet típusának leírásának megadására is itt van lehetőség, valamint fel lehet tüntetni, hogy az ötlet megvalósítására való felkészülés mennyi időt vesz igénybe. Ehhez a részhez szükséges csatolni minimum egy, maximum három, a módszertani ötlet használatát illusztráló képet. *A feltöltött módszertani ötlet legtágabb kategóriáját adja meg, például egy nyitó-záró gyakorlatokat is tartalmazó óravázlat esetében az Óravázlat vagy tevékenységterv választ jelölje be. A díjazásnál meghatározott 2 kategória magában foglalja az összes kiválasztható típust. Az óraterv kategóriába tartozik a rövid nyitó-záró vagy közösségépítő gyakorlat, az innovatív módszertani gyakorlat és az óravázlat vagy tevékenységterv. Projekt kategóriába tartozik a projekt vagy témahét, valamint a tematikus terv. |
Ha valaki először használja, akkor lehet, hogy egy kicsit több idő kell a saját ötlet végiggondolásához és feltöltéséhez. Viszont legközelebb és az azt követő alkalmakon már egyre könnyebbé válik. A projekt menetének logikus leírására kell még figyelni, hiszen nem szabad elfelejtenünk, hogy valaki olyan fogja majd olvasni, aki nem ismeri az eddigi munkáinkat. Minden óraterv, minden ötlet létrejötte egy belső folyamat eredménye, de nekünk ezt úgy kell láttatni, hogy aki nem volt benne, az is megértse és megjöjjön hozzá a kedve. Ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy a szakmai átgondoltság mellett jelenjen meg benne a gyerekekkel átélt élmény is.
Kiss Mónika - többszörösen díjazott Digitális Pedagógus
A módszertani ötlet részletes bemutatása | A "részletek" szakaszon kerül sor a módszertani ötlet részletes bemutatására. Ezen belül nyílik lehetőség a pedagógiai tervezés és a tanulásszervezés kidolgozott dokumentumainak (pl. óravázlat, tematikus terv, projekt-terv) feltöltésére, illetve a megvalósítást dokumentáló, szemléltető képek, videók és linkek csatolására. |
Ajánlás | Az "ajánlás" részben szükséges írni a módszertani ötlet megvalósítása során tapasztalt előnyökről, nehézségekről, esetleges kockázatokról, az ötlet adaptálásának lehetőségeiről. |
Kulcsszavak | Ezután lehet a kulcsszavakat megadni, hogy a kulcsszavas kereséssel az ötlet mások számára könnyebben megtalálható legyen. |
Megjegyzések | A befejező részben nyílik lehetőség hasznos információkkal kiegészíteni mind a pedagógusok, mind az oktatók, mind pedig a bírálók felé a feltölteni kívánt ötlet leírását. |
Nagyon hasznosnak tartom a feltöltések végén lévő részt, ahol maguk a szerzők írhatják le, hogy ők mit ajánlanak, amik újra felhasználhatóak vagy adaptálhatók egy másik tantárgyra, tanulócsoportra, évfolyamra vagy iskolatípusra. Minden új feltöltőnek azt tanácsolnám, hogy érdemes megnézni pár korábbi feltöltést, illetve, ha a sablont követik, akkor nem is lehet hibázni.
Éder Márta - többszörösen díjazott Digitális Pedagógus
Miután kitöltötte az adatlapot, olvassa át:
- mit érdemes átrendezni rajta
- esetleg nem maradt-e kitöltetlen rész, vagy
- van-e tartalom, amelyet érdemes bővíteni?
A módszertani ötletet ezt követően az alábbi felületen tudja feltölteni.
Amennyiben minden szükséges kérdésre válaszolt, kattintson az „ötlet beküldése” gombra (beküldés után az ötlet már nem módosítható)! Az ötlet sikeres feltöltéséről az űrlapon megjelenő sikeresen beküldés üzenet ad megerősítést.
Adatlap az ötlet előkészítéséhez Feltöltési felület
„Az első és legfontosabb dolog, hogy ne bonyolítsuk túl. Minden kolléga remek ötleteket valósít meg a saját tanulói körében, de, amikor ezeket formába öntjük nagyon fontos, hogy egyszerűen, érthetően és átláthatóan tegyük, hogy azt át tudjuk adni másoknak. Lényeges a vázlatosság is, mert egy közel tíz oldalas jegyzetből nem biztos, hogy mindenki ki tudja emelni a számára legfontosabb információkat. A megvalósítás során pedig lépésről lépésre teljesedik ki a projekt.”
Éder Márta - többszörösen díjazott Digitális Pedagógus
A Módszertani Ötlettárba feltöltött ötletek értékelési szempontjai
Az alábbi szempontok a módszertani ötletek értékelésének az alapjai, így az egész ötletre vonatkozóan érdemes alaposan, pontosan kifejteni a szövegeket a leírt szempontok alapján.
Célok:
- Fontos, hogy a módszertani ötletnek és az egyes tevékenységeknek legyenek előre tervezett és egyértelmű pedagógiai céljai.
- A pedagógiai célok legyenek összhangban a tevékenységekkel és a módszerekkel.
- A kijelölt céloknak a szövegben érthetőnek, átláthatónak kell lennie az értékelő szakértők és az ötletet olvasó felhasználók számára is!
Jó példa a pedagógiai célok bemutatására:
Pályázz! Szövegértési és szövegalkotási kompetenciák a pályaválasztásban és a munkaerőpiacon
Módszerek:
- Előnyös, ha a téma innovatív, vagy ha a téma feldolgozása innovatív módszerrel történik. Fontos, hogy önmagában az innovatív eszköz nem jelent jobb értékelést, ha nem tartozik hozzá látható pedagógiai cél.
- Előnyben részesítik szakértőink az értékelésnél azokat az ötleteket, amelyek tartalmaznak tevékenység alapú pedagógiát, interaktivitást, és amelyek kollaboratív munkaformákat tartalmaznak, valamint tanulói együttműködésre építenek.
- Előnyt jelent, ha a módszerek és tevékenységek fejlesztő értékelést tartalmaznak.
- Szintén előnyt jelent, ha az ötletben megjelenik a differenciálás, a diákok számára önálló választás és döntéshozatal.
Tevékenységek:
- Fontos, hogy a tevékenységek a pedagógiai folyamatba ágyazottak és megfelelően strukturáltak legyenek. Előnyt jelent, ha a tevékenység alaposan kidolgozott és részletes a leírása. A tevékenység leírása nyújtson hiteles képet a módszer egészéről.
- Fontos, hogy a csatolmányok támasszák alá hitelesen a bemutatott módszert, illetve a csatolmányok és az ajánlott javaslatok is támasszák alá a módszertani ötletet adaptálásának lehetőségeit.
Azt javaslom, hogy aki szeretne kísérletezni, nézzen meg egy pár feltöltött projektet, vizsgálja meg, hogy hogyan épülnek fel, és próbálja ki azt a saját gyerekközösségében. Így egy kidolgozott út mentén, biztonságosan tud haladni, majd ezt követően a saját stílusára formálhatja és ennek a mintájára tud majd hozzányúlni más témákhoz is.
Dénesné Szak Andrea - többszörösen díjazott pedagógus (Digitális Pedagógus Díj)
Mikre figyeljen különösen az ötlet kidolgozásánál?
Bevezető rövid leírás
- A bevezető leírás pontos, alapos megírása az egyik legfontosabb az ötletnél. Ebből a maximum 3000 karakteres szövegből a felhasználónak pontos képet kell kapnia, hogy miről szól a feltöltött ötlet.
- Az első néhány mondatban érdemes szerepelnie egy általános leírásnak arról, hogy nagyjából kiknek, milyen témában készült a tartalom.
- Ezt követően röviden meg kell fogalmaznia, hogy melyek azok a jellemzők, amikre érdemes már az olvasás alatt figyelni.
- Ha személyes történetet, előzményt is szeretne itt megfogalmazni, javasoljuk, hogy az inkább a szöveg végére kerüljön, mint az elejére, így a listanézetben, az adatbázist böngészve hasznosabb információkat lát a felhasználó.
Jó példa a bevezetőre:
Kreatív írás workshop Mentimeter alkalmazással
Ajánlás
- Fontos a jól megfogalmazott ajánlás, amely módszertani ötlet megvalósítás során tapasztalt előnyökről, nehézségekről és kockázatokról szól. Ez hasznos üzeneteket tartalmaz a feltöltött ötletből meríteni szándékozó felhasználónak arra vonatkozóan, hogy mire érdemes odafigyelni, milyen nehézségekre lehet számítani, illetve milyen erősségekre lehet támaszkodni, esetleg azokat továbbfejleszteni a saját ötlete kidolgozása során.
Jó példa az ajánlás bemutatására:
Időutazás projekt - Közös nyomozás eltűnt kincsek után
Minden klAPPol pénzügyileg?
Adaptálási lehetőségek
- Több visszajelzést kaptunk felhasználóinktól arra vonatkozóan, hogy az "Adaptációs lehetőségek" az egyik legfontosabb mezője a feltöltött ötleteknek, különösen a nagyobb projekteknél.
- Az Adaptációs lehetőségek mező megfelelő kitöltése nagy segítség lehet a felhasználóknak, hogy például egy hosszabb projektnél melyik részeket érdemes önmagában is kipróbálni és mik azok a jellemzők, amikre figyelnie kell a pedagógusoknak és oktatóknak, ha saját osztályukba/csoportjukba vagy akár másik korosztály számára tervezik megvalósítani az ötletet.
- Érdemes időt fordítani ennek a mezőnek az alapos átgondolására és kitöltésére, mert sokszoros hasznot hoz a felhasználók számára!
Jó példa az adaptálás lehetőségeinek bemutatására:
Csillagösvényen
Szabadulj ki az alsó tagozatból!
A módszertani ötlet használatát illusztráló képek csatolása
- Az ötlet feltöltésének folyamatában kiemelkedően fontos, hogy az első csatolt kép egy olyan kép legyen, ami jól szemlélteti az ötletet. Ezt a képet fogjuk használni például, ha cikkek jelennek meg a feltöltésekről, vagy ha prezentációban megjelenik az ötlet.
- Kérjük, minden esetben figyeljen rá, hogy diákjai arca, neve NE szerepeljen a feltöltött képeken!
- Fontos, hogy az ötlethez tartozó képeket és dokumentumokat az űrlapon is megjelölt méretek és formátumok betartásával csatolja. Az űrlap a sikeres beküldésig nem tárolja a csatolt dokumentumokat, így amennyiben az űrlap beküldése – bármilyen okból - sikertelen, az ötlethez feltölteni kívánt dokumentumokat és képeket újra fel kell tölteni a beküldés újrapróbálása előtt.
A Módszertani Ötlettár fejlesztésével a borítóképek láthatóak lesznek listanézetben az ötletek rövid leírása mellett, így mindenképp érdemes ide egy erre alkalmas képet feltölteni!
A Módszertani Ötlettárba feltöltött ötletek adaptálhatósága
Az ötletek megvalósításánál jelentős különbség lehet, ha az ötlet jól adaptálható. Ez óraterveknél és projekteknél egyaránt fontos szempont!
Tegyen javaslatot, hogy az elkészített felületek, játékok hogyan készíthetőek el gyorsan, a választott online eszközök, előkészített tartalmak hogyan másolhatóak egyszerűen.
Készítsen az ötlethez használt eszközökből sablonokat, ami letölthető vagy fiókból-fiókba másolható mások számára, ezzel jelentős időt spórolhat meg a felhasználók számára, sokszorozva a feltöltés hasznát!
Mit és hogyan ellenőrizzen a Módszertani Ötlettár feltöltésében?
A Word adatlap kitöltése után érdemes még 1-2 alkalommal átolvasni a teljes szöveget! Ezt mindenképp még a tervező Word adatlapon érdemes, feltöltés közben fel-le görgetéssel nehézkesebbé válik. Kérjük, ellenőrizze, hogy egyetlen kötelező mező kitöltése se maradjon el!
A feltöltés során javasoljuk a speciális karakterek (például idézőjel, a magyar/angol abc-től eltérő karakterek) elkerülését, valamint a karakterkorlátok betartását. Amennyiben a leírtak nem vezetnek eredményre, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot a lent megadott e-mail címen.
Javasoljuk legalább egy kolléga bevonását: kérjük meg, hogy olvassa át a beküldendő dokumentumot!
Egy „külső” szemlélő sokszor észrevesz olyan dolgokat a megfogalmazásban, a tartalomban vagy akár helyesírásban, ami nekünk nem szúrna szemet. Kérdezze meg, hogy érthető-e, felhasználható-e így szerinte, illetve melyik szakaszát mivel egészítené ki, hogy jobban érthető legyen.
A feltöltés befejezése után a tartalom nem szerkeszthető a felhasználó számára, így kérjük, ügyeljen rá, hogy csak alapos átnézés után küldje be az ötletet!
Figyeljen rá, hogy olyan linkeket használjon, amik nem évülnek el, hogy a következő években is elérhető legyen a tartalom más felhasználók számára!
Amennyiben utólagos javítás szükséges az ötletben, kérjük, írjon atanulasjovoje@tpf.hu címre!