Gratulálunk az Európai Innovatív Tanítási Díj díjazottjainak!

117 kezdeményezés, 31 ország, 2 díjnyertes magyar projekt az EITA 5. évfordulóján.

Az Európai Innovatív Tanítási Díj European Innovative Teaching Award (EITA) célja immár 5. éve, hogy elismerje a pedagógusok és oktatók munkáját, akik innovatív, interaktív és befogadó tanítási és tanulási módszerekkel formálják a jövő Európáját az oktatás folyamatosan változó világában.

2025-ben az Európai Bizottság 5 kategóriában 117 kezdeményezést tüntetett ki Európai Innovatív Tanítási Díjjal, a díjazottak között pedig két magyar projektgazdát is köszönthetünk.

A díjazott intézmény: Zachor Alapítvány – A társadalmi emlékezetért 
A projekt címe: Videóinterjúkra Épülő Digitális Oktatás Európai Szakmai Hálózata: Kulcskompetenciák és az Állampolgári Szerepvállalás Fejlesztése

Egy hölgy az okostelefonján videóinterjút néz és hallgat

A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért civil oktatási szervezet célja, hogy személyes élettörténetek köré épülő digitális oktatási anyagokkal, iskolai programokkal és pedagógusoknak szóló szakmai továbbképzésekkel segítse a 21. századi kompetenciák fejlődését és fejlesztését.

Oktatási munkájuk túlmutat a múltról való ismeretek átadásán: programjaik és tananyagaik olyan készségeket és képességeket fejlesztenek, melyek segítik az általános iskolák felső tagozatán és a középiskolákban tanító tanárokat abban, hogy empatikus, autonóm, mindennapi környezetükben felelősen dönteni képes diákokat, aktív állampolgárokat neveljenek. 

Együttműködés a digitális oktatás és az aktív állampolgári szerepvállalás érdekében - Az ENTDE

A  Videóinterjúkra Épülő Digitális Oktatás Európai Szakmai Hálózata: Kulcskompetenciák és az Állampolgári Szerepvállalás Fejlesztése (European Network of Testimony-based Digital Education: Development of Key Competences and Civic Engagement) nevű Erasmus+ partnerségben a magyarországi Zachor Alapítvány, a csehországi OpenEye, a walesi Jewish History Association of South Wales (JHASW) és a hollandiai human-ed együttműködése valósult meg, melynek során magas minőségű digitális oktatási anyagokat hoztak létre általános és középiskolás diákok számára.

Számítógépes teremben fejhallgatóban ülő tanárok videókat néznek

Az együttműködés nyomán megvalósult a 60 modulból álló Digitális Tanúvallomáson Alapuló Multimédiás Oktatási Anyag fejlesztése, mely 6 nyelven érhető el.  

A tananyagok holokauszttúlélők és szemtanúk videós visszaemlékezéseire épülnek, és különböző szempontokból közelítenek olyan témákhoz, mint a kirekesztés vagy az elfogadás.
 A modulok mindegyike közös európai történelmi tapasztalatra épít, de az egyes országok tananyagai a helyi, illetve regionális történelmi és oktatási kontextus figyelembevételével készültek. 

Diákok videóinterjúkat néznek egy laptop köré ülve

Az ENTDE projekt hatásvizsgálatának eredményei azt mutatták, hogy a videóinterjús oktatásban részt vett diákoknál, a kritikai gondolkodás, az empátiás készségek, valamint az interperszonális készségek fejlődése volt tapasztalható. Erősödött továbbá közösségi szerepvállalásra való hajlandóságuk is.

A díjazott intézmény: Értelmi Fogyatékosok Csongrád Megyei Érdekvédelmi Szervezete Közhasznú Egyesület
A projekt címe: Tegyük a világot az értelmi sérült emberekkel közösen, számukra is érthetővé! (LépÉsKÉK)

Felnőtt szakemberek egy csoportja egy díszített tetőtérben ül össze

Az 1982 óta működő egyesület célja az értelmi fogyatékossággal élő személyek és családjuk támogatása, életminőségük javítása, az értelmi fogyatékossággal élő emberek érdekeinek érvényesítése, védelme, képviselete, esélyegyenlőségük megteremtése. Fő feladatuknak a sérült emberek önálló életvitelének és önérvényesítésének elősegítését tekintik.

LépÉsKÉK – Az önérvényesítők színre lépnek

A projekt ötlete abból a felismerésből indult ki, hogy sokszor nem a képességek hiánya, hanem az információhoz való hozzáférés akadályozza az értelmi sérült emberek tanulását és részvételét. 

A LépÉsKÉK során olyan oktatási és kommunikációs modell került kidolgozásra, amelyben az önérvényesítők nemcsak tanulhatnak, hanem oktatóként, tartalomalkotóként és szakértőként is megjelenhetnek.

Egy csapat felnőtt U alakban ül és tanulnak

A projekt főbb tevékenységei között megvalósult egy

  • inkluzív nyitórendezvény Topolyán az önérvényesítők aktív részvételével,
  • szakemberek képzése a könnyen érthető információkészítésről,
  • egy 20 órás tréning önérvényesítőknek, melyet értelmi sérült trénerek vezettek saját fejlesztésű, könnyen érthető anyagokkal.

A projektet egy nyilvános, online közvetített zárórendezvény zárta Szegeden, ahol az önérvényesítők teljes értékű előadóként léptek a színpadra.

Projekteredmények az aktív részvétel támogatására

Az értelmi sérült emberek a projekt során valódi szakmai szerephez jutottak: hivatalos tanúsítványt és fizetett munkalehetőséget kaptak, ami nemcsak szakmai sikert jelentett számukra, de új fejezet nyitott életükben.

Szemüveges férfi előadást tart és a felemel egy kiadványt bemutatásra

A projekt során 14 kiadvány készült el információs akadálymentesítés céljából, mely különböző társadalmi csoportok számára jelenthet segítséget: az értelmi sérült emberek családtagjainak, más nyelven beszélő gyermekeknek, időseknek, alacsony iskolai végzettségűeknek, a megértéshez támogatást igénylő embereknek vagy akár azoknak, akik információs túlterheltséggel élnek.

Gratulálunk a Zachor Alapítványnak és az Értelmi Fogyatékosok Csongrád Megyei Érdekvédelmi Szervezete Közhasznú Egyesületének!


Kíváncsi a többi díjazott projektre is?

Böngésszen az Európai Innovatív Tanítási Díj interaktív térképe segítségével!

Fotók: 
Zachor Alapítvány - A társadalmi emlékezetért;
Csongrád Megyei ÉFOÉSZ