A digitális világnak helye van a tanórákon is
Az összefoglaló órákat megkönnyítő díjnyertes ötletét a Dózsa György Gimnázium és Táncművészeti Szakgimnázium 9. osztályos tanulóin alkalmazta először Bodáné Karakó Katalin.
A Digitális Módszertár az egyik legnagyobb hazai pedagógiai módszertani gyűjtemény, amely az IKT eszközök kreatív használatát segítő, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó ötletek és dokumentumok tára. Sajátossága, hogy tartalma valós pedagógiai gyakorlaton alapszik, amelyet a köznevelésben dolgozó pedagógusok által feltöltött és kipróbált elemek alkotnak. A Digitális Módszertár tartalmait regisztrációt követően bárki, ingyenesen elérheti.
A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai-módszertani támogatására, az egymástól tanulás kultúrájának terjesztésére, és a jó pedagógiai gyakorlatok megosztására. Ennek megfelelően az intézmény 2013 óta minden évben meghirdeti a Digitális Módszertár bővítését célzó felhívását.
A felhívás alkalmával olyan projekteket és óraterveket vártunk, amelyek innovatívan, a pedagógiai célokat megfelelően támogatva vonják be a technológiai eszközöket a tanórai vagy tanórán kívüli munkába. Szakértőink 47 feltöltött módszertani ötlet közül választották ki, hogy melyek kerüljenek be a Digitális Módszertárba, és melyek kapjanak Digitális Pedagógus Díjat.
A projekt változatos digitális eszközökre épül, és egyik kiemelt előnye, hogy a Nearpod alkalmazásával képes a különböző digitális megoldásokat egy felületen elérhetővé tenni és integrálni, ami nagy mértékben megkönnyíti a felhasználást.
Az ötletet benyújtó díjazott: Bodáné Karakó Katalin |
Az alkalmazott megoldások lehetővé teszik az egyéni és a csoportos munkát, illetve az otthoni gyakorlást is. A digitális feladatok linkjein elérhető érdekes, izgalmas feladatok elemenként is adaptálhatóak.
Hogyan jött létre a projekt?
Miután hazatértem az írországi tanfolyamról, teljesen beszippantott a digitális világ. Szinte állandóan az internetet böngésztem és új applikációkat fedeztem fel. Mivel már tudtam, hogy miket fogok tanítani a következő évben, azokhoz a témákhoz készítettem feladatokat, illetve játékokat. Így amikor az összefoglaló órát kellett kitalálnom már rengeteg feladat volt készen, csak megfelelő módon kellett ezeket összefésülnöm.
Mik segítették, hogy díjazott ötletet töltsön fel?
Az IKT eszközök nemrég váltak a mindennapi munkám részévé. Mivel az idősebb korosztályhoz tartozom, eléggé idegen volt számomra ez a világ. Természetesen az otthoni készülés során használtam a szövegszerkesztőt feladatlapok készítésére, az internetet anyaggyűjtésre, illetve az Excelt egyszerűbb táblázatok készítésére, de ezzel nagyjából ki is merült a tudásom. A Covid járvány idején az online tanítás során döbbentem rá, hogy mennyi használható anyag van az interneten, és ezt könnyedén meg tudom osztani a gyerekekkel a Teams platformon keresztül. Nagyon élveztem ezeket az órákat, és úgy láttam, hogy a gyerekek is. Akkor gondolkoztam el, hogy hogyan lehetne ezeket az anyagokat megosztani a tanórán, ha visszamegyünk az iskolába. 2022-ben Erasmus+ program keretében Írországban jártam egy kéthetes tanfolyamon, ahol a 21. századi tanítás című kurzuson vettem részt. Szerencsére ekkoriban lehetett laptopot igényelni az iskolában, így viszonylag jól felszerelve érkeztem. Kiderült, hogy a kurzus nagy része arról szól, hogyan használjuk az IKT eszközöket a nyelvórán, illetve különböző hasznos applikációk használatával is megismerkedtünk. Természetesen rajtam kívül mindenki otthonosan mozgott ebben a világban, és mindenki fiatalabb volt, ezért eleinte nagyon kényelmetlenül éreztem magam. Nem tudtam követni a tanárt, így este, mikor vége volt a tanfolyamnak, próbáltam utánanézni ezeknek az applikációknak YouTube oktatató videók segítségével. Szerencsére a videók nagy része angolul van, így megértettem azokat és a végén egész jól felzárkóztam. A fiatalabb társaim sokat bíztattak és a tanárom is sokat segített.
Mikor hazajöttem, azonnal bevetettem az újonnan tanultakat az óráimon, aminek nagy sikere volt. Innentől nem volt megállás, magamtól kezdtem kutatni új applikációk után, online tanfolyamokat végeztem, webináriumokon vettem részt. Az Erasmus+ program keretében be kellett számolnom a tanultakról a kollégáknak, így több előadást is tartottam, amelyek során azt vettem észre, hogy újdonságokat mondtam a többieknek. Még egy digitális könyvet is írtam, ahol egy kis ismertetőt készítettem ezekről a módszerekről, meg az azóta felfedezett weboldalakról, illetve applikációkról. Csak azt sajnálom, hogy nem 10 évvel ezelőtt tanultam ezekről, sokkal élvezetesebb órákat tarthattam volna.
Emeljen ki valamilyen módszert vagy eszközt, amit szívesen ajánlana más pedagógusoknak is!
A rengeteg app közül azokat szeretem a legjobban, amikkel „apprandit” lehet létrehozni, vagyis ahol több applikációt lehet használni egyszerre. Ilyen például a Nearpod, amivel az óra is készült, de nagyon szeretem a Bookcreator oldalt is, mert szinte bármilyen applikációval kompatibilis, látványos és kiválóan alkalmas projektmunkára. Nyelvtanár lévén elsősorban a nyelvi órákat szoktam nézegetni: sokat tanultam egy tavalyi díjazott, Kasné Havas Erika munkáiból is.
Van olyan új projektje, amit tervez feltölteni a Módszertárba?
Több ötletemet is feltöltöttem, és valószínűleg továbbiakat is fogok még. Az egyik kedvencem az „Art is all around” című projektem, amit a Bookcreator alkalmazással csináltak a gyerekek. A fő cél itt is a téma ismétlése volt, ugyanakkor rengeteg önálló munkára nyílt lehetőség, sokat dolgoztak a diákok és nagyon élvezték. Még a mesterséges intelligenciával is kísérletezünk.
Ismerje meg Bodáné Karakó Katalin Crime and punishment című projektjét!
Fotó: Bodáné Karakó Katalin - Crime and punishment című projektje