TwinBus – Online utazás Európán át

A TwinBus projekt keretében 7–11 éves tanulók egy képzeletbeli buszos utazás során ismerték meg egymás kultúráját, városait és szokásait. A projekt digitális eszközökre építve ösztönözte a nemzetközi együttműködést, a kreatív feladatmegoldást, a közösségi élményt és a digitális jólétet. A projekt során számos közös produktum – e-könyv, online játék, interaktív térkép, AI-alkotások – jött létre.

A TwinBus – Online utazás Európán át borítóképe
Az ötletgazda: Fükő Judit

Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolája

3770 Sajószentpéter, Vörösmarty út 1.

Munkahelyemen, a Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolájában tanítói és osztályfőnöki feladatokat látok el. Az elmúlt évek egyik legfontosabb szakmai mérföldkövét a nemzetközi projektpedagógia felfedezése és az eTwinning programba való bekapcsolódás jelentette. A digitális eszközök tudatos használatával és a nemzetközi együttműködésekbe való belépéssel a tanításom új dimenziót nyert: a tanulók valódi partnerekké váltak, a tanulási helyzetek interaktívvá, élményalapúvá, a világra nyitottá formálódtak. Az elmúlt években eTwinning nagykövetként is tevékenykedem, aktívan mentorálva kollégákat és népszerűsítve a programot. Intézményi környezetem nyitott az innovációra, így lehetőségem nyílik olyan tanulásszervezési megoldásokat alkalmazni, amelyek egyszerre motiválják a gyerekeket, és fejlesztik a 21. századi készségeiket. A digitális eszközök használata minden esetben a pedagógiai célok szolgálatában áll, nem öncélúan, hanem tudatosan beágyazva jelenik meg az oktatásban. 2024–2025-ben elnyertük az eTwinning School címet, amely elismeri az iskolánkban folyó innovatív, digitális és együttműködésen alapuló pedagógiai tevékenységet. Több hazai és nemzetközi szemináriumon vettem részt előadóként, ahol projektjeink bemutatásával, valamint a digitális eszközök oktatási célú alkalmazásának megosztásával támogattam más pedagógusokat is.
Közreműködők neve:

Kostyánszki Lászlóné, Majorné Urbán Anikó

Közreműködők rövid bemutatkozása:

Kostyánszki Lászlóné A Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolájának vagyok testnevelés-földrajz szakos pedagógusa. A pályán közel 35 éve dolgozom. Az eTwinning programmal az utóbbi években ismerkedtem meg. A program lehetőséget ad az IKT-eszközök széleskörű megismeréshez és azok alkalmazásához. Nagyon sokféle digitális eszközzel online felületen veszünk részt nemzetközi projektekben. Tanítványaim megismerkednek a különböző programokkal, melyek kreativitásukat gazdagítják. Tanóráimon kiemelt szerepet tölt be az IKT eszközök használata. A projektek feldolgozása közben a gyerekek kompetenciái sokoldalúan fejlődnek. 10-11 éves tanítványainak a digitális világban való eligazodás szinte természetes, érdeklődésüket könnyű felkelteni a változatos IKT eszközök használatához. A program nagy előnyének tartom, az angol nyelv használatát. Észrevétlenül gazdagítják tudásukat szókincsüket. Az elmúlt éveben számos projektben vettünk részt tanítványaimmal. Majorné Urbán Anikó A Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolájában dolgozom alsó tagozatos tanítóként immár 32 éve. Ahhoz, hogy ezen a pályán jól érezzük magunkat, képesnek kell lennünk a folyamatos megújulásra, a tudatos szakmai fejlődésre. Az eTwinning programmal kolléganőm ismertetett meg. Aktívan részt veszek az ott folyó munkában, melynek során nekem és tanítványaimnak is lehetősége van az IKT eszközök mind szélesebb körű megismerésére és azok alkalmazására. Úgy gondolom, hogy a nevelés és oktatás területén megismert újabb módszerekkel nemcsak a hátrányos helyzetű gyerekek nevelésében, hanem a tehetséggondozásban is jelentős sikereket érhetünk el. A projektek feldolgozása során a játszva tanulás alkalmával közvetlen úton szerezhetnek ismereteket a tanulók, intenzívebbé válik a gyakorlás folyamata, fejlődik a személyiségük, önismeretük, gyarapodik szókincsük, aktivitásuk fokozódik. Mivel a tanulók már egyre korábban megismerkednek a digitális világgal, nem okoz nekik problémát egy-egy új alkalmazás megismerése, használata. A közös munka során lehetőség adódig a gyerekek szinte valamennyi kompetenciájának a fejlesztésére. Tanítványaimmal az elmúlt években több projektben is részt vettünk.

A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA

A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)

A TwinBus egy nemzetközi eTwinning projekt, amely az aktív állampolgárságra nevelés, a digitális műveltség és a kulturális tudatosság fejlesztését célozta meg alsó tagozatos diákok körében. A projekt egy képzeletbeli buszos utazás köré szerveződött, amely során a résztvevő országok tanulói virtuálisan látogatták meg egymást, és változatos, online formában megvalósuló feladatokon keresztül dolgoztak együtt. A gyerekek nemzetközi vegyes csapatokban hoztak létre közös produktumokat: például interaktív térképet, online kvízt, AI-generált városképet, e-könyvet és videókat. A tanulók megismerhették egymás kultúráját, étkezési szokásait, költészetét és történelmét is. A projekt pedagógiai céljai közé tartozott a szociális készségek, a kreativitás, az idegen nyelvi kommunikáció és a digitális írástudás fejlesztése, valamint a tanulók jólétének támogatása. Az IKT-eszközök tudatos és kreatív alkalmazása nélkül mindez nem valósulhatott volna meg ilyen formában.

A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai

A projekt pedagógiai célja a kultúrák közötti tanulás és az interkulturális érzékenyítés elősegítése volt, különös tekintettel a globális állampolgárság, az empátia és a kölcsönös tisztelet fejlesztésére. Megismerkedhettek más országok hagyományaival, szokásaival, ami hozzájárult a nyitott, befogadó szemlélet formálásához. A projekt során kiemelt figyelmet kaptak a kreativitást és a kritikai gondolkodást fejlesztő feladatok, melyek révén a tanulók saját ötleteiket valósíthatták meg, egyúttal fejlődött problémamegoldó gondolkodásuk is. Lehetőség nyílt a konstruktív együttműködés, a csapatmunka, az önálló kutatás, a digitális történetmesélés és az aktív kommunikáció gyakorlására. Változatos pedagógiai módszereket alkalmaztunk: kiscsoportos és páros munka, egyéni feladatok, IKT-eszközökkel támogatott tanulás, valamint nemzetközi együttműködés. A projekt során fejlődtek a tanulók digitális, nyelvi és szociális kompetenciái, nőtt az önbizalmuk, és pozitív érzelmi viszony alakult ki bennük más népek kultúrája iránt. A feladatok hozzájárultak az érzelmi jólléthez, az önkifejezés szabadságához, valamint az egység és összetartozás élményének megéléséhez is. Az IKT-eszközökkel támogatott megvalósítás nemcsak a tanulók motivációját növelte, hanem új tanulási lehetőségeket is megnyitott: a digitális platformokon végzett kreatív feladatok során a tanulók problémamegoldó, önszabályozó és együttműködési képességei is fejlődtek. A pedagógus számára az IKT-eszközök lehetőséget adtak differenciálásra, rugalmas szervezésre és tanulásszervezésre, valamint a tanulói produktumok könnyű megosztására és visszacsatolására is. Az IKT-alapú módszertani megvalósítás lehetővé tette, hogy a diákok valódi, élő nemzetközi kommunikációs helyzetekben vegyenek részt, ami egy hagyományos, analóg környezetben sokkal nehezebben lenne elérhető. Ezáltal nemcsak a tanulási célok váltak elérhetőbbé, hanem az az aktív részvétel és a 21. századi készségek fejlődése is biztosítottá vált.

Bejelentkezés szükséges!

Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!