MIsszió: Green city
A „Misszió: Green City” egy 2–4 hetes, gamifikált, interdiszciplináris projekt középiskolásoknak, ahol egy fenntartható várost terveznek. STEM, társadalomismeret és digitális kompetenciák integrálásával, DFT-modell és hyperdoc eszközök segítségével haladnak egyéni tanulási útvonalakon. Kihívások teljesítésével és mesterséges intelligencia támogatással fejlesztik 21. századi készségeiket egy motiváló, jövőorientált narratívában.
Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium
3300 Eger, Klapka György u. 7.
Bemutatkozás
Közreműködők
Egyedül készítettem
Egyedül készítettem
A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA
A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)
A „Misszió: Green City” egy innovatív, interdiszciplináris tanulási projekt középiskolások számára, amely motiváló, személyre szabott és jövőorientált tanulási élményt kínál. Célja a 21. századi kompetenciák, a digitális és tudományos műveltség, valamint az önálló és együttműködő tanulás fejlesztése. A tanulási folyamat egy fiktív, jövőbeli város megtervezésére épül, ahol a diákok különböző szerepekben (pl. mérnök, környezetvédelmi szakértő, digitális technológus, kommunikációs vezető) dolgoznak, és egyéni tanulási útvonalakon haladnak. A projekt módszertani alapja a Differenciált Fejlesztés Heterogén Tanulócsoportokban (DFHT) modell, amely lehetővé teszi, hogy minden tanuló a saját erősségeihez, érdeklődéséhez és tanulási stílusához illeszkedő szerepet válasszon. Minden szerephez egyedi feladatok és értékelési kritériumok tartoznak, biztosítva a személyre szabott tanulást. A szerepalapú tanulásszervezés elősegíti a multidiszciplináris csapatmunkát, a komplex problémamegoldást, és növeli a tanulói elköteleződést, hiszen a sikerhez a különböző szerepek harmonikus együttműködése szükséges. A tanulási útvonalakat HyperDoc-alapú digitális felületeken (pl. Google Sites, Canva, Padlet) biztosítjuk, ahol a diákok hozzáférhetnek szöveges, vizuális és interaktív tartalmakhoz, kutatási feladatokhoz, videókhoz és értékelési szempontokhoz. Ez támogatja az önszabályozott tanulást, a reflektív gondolkodást és a digitális kompetenciák fejlődését. A HyperDoc lehetővé teszi a rugalmas haladást, miközben a pedagógus nyomon követi az előrehaladást és személyre szabott visszajelzést ad. A projekt során a mesterséges intelligencia eszközeit tudatosan építjük be a tanulásba. A ChatGPT-t kutatásra, ötletelésre és vitakérdések generálására használják a diákok, míg képgenerátor AI segítségével jövőbeli városok vizualizációit, projektarculatot és digitális prototípusokat készítenek. 3D tervező eszközök (pl. Tinkercad) alkalmazásával a városi infrastruktúra és okosvárosi rendszerek modellezése történik. A diákok így technikai jártasságot szereznek, miközben megtanulják kritikusan és etikusan értelmezni az MI által generált tartalmakat. A gamifikáció integrálása motiváló keretet biztosít: a diákok pontokat, badge-eket és kihívásokat teljesítenek, egyéni és csoportos szinten. Az interdiszciplináris megközelítés révén a STEM-területek, a társadalomismeret és a digitális kultúra integrálódik a tanulásba, elősegítve a rendszerszintű gondolkodás és a jövőorientált szemlélet fejlődését. A projekt végterméke egy közösen létrehozott digitális városmodell, prezentáció vagy kampányfilm, amely bemutatja a csoport együttműködését, kreativitását és technikai kompetenciáit. A „Misszió: Green City” így nem csupán pedagógiai kísérlet, hanem jövőálló tanulási forma, amely összekapcsolja a technológiai fejlődést, a kreativitást és a társadalmi felelősségvállalást, miközben minden tanuló számára biztosítja a sikerélményt és a fejlődést heterogén csoportokban.
A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai
A „Misszió: Green City” pedagógiai célja, hogy a tanulókat motivált, személyre szabott, jövőorientált tanulási élményben részesítse, fejlesztve a 21. századi kompetenciáikat, a digitális és tudományos műveltségüket, valamint az önálló és együttműködő tanulást. A projekt során a diákok különböző szerepekben dolgoznak, egyéni és csoportos feladatokat oldanak meg, így erősödik a multidiszciplináris problémamegoldás, a kreativitás és a rendszerszintű gondolkodás. A rövid távú következmények közé tartozik a tanulók fokozott motivációja, elköteleződése, a digitális eszközök és MI-technológiák tudatos használata, a csoportmunkában való aktív részvétel és az önszabályozott tanulás képességének fejlődése. A tanárok attitűdje is pozitívan változik, mivel a HyperDoc-alapú, gamifikált, szerepalapú tanulásszervezés lehetővé teszi a differenciált támogatást és az egyéni előrehaladás nyomon követését. Hosszú távon a projekt hozzájárul a tanulók jövőorientált szemléletének, kreatív és kritikai gondolkodásának, valamint együttműködési készségeinek megerősítéséhez. A közreműködők – pedagógusok és diákok egyaránt – tapasztalatot szereznek az innovatív, STEM-integrált és MI-alapú tanulási környezetek alkalmazásában. A gamifikáció és szerepalapú szervezés növeli a tanulói aktivitást és a tanárok motivációját az innovatív pedagógiai gyakorlatok kipróbálására. A módszertani ötlet szorosan kapcsolódik az iskola célkitűzéseihez és tervezési dokumentumaihoz, amelyek hangsúlyozzák a 21. századi kompetenciák fejlesztését, az önálló és együttműködő tanulást, valamint a digitális műveltség integrálását. A projekt lehetőséget teremt a tantervi és szakköri keretekbe illeszthető, adaptálható pedagógiai innovációra, amely hosszú távon fenntartható és más osztályokban is alkalmazható.
Segédanyagok
Bejelentkezés szükséges!
Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!