MIsszió: Green city

A „Misszió: Green City” egy 2–4 hetes, gamifikált, interdiszciplináris projekt középiskolásoknak, ahol egy fenntartható várost terveznek. STEM, társadalomismeret és digitális kompetenciák integrálásával, DFT-modell és hyperdoc eszközök segítségével haladnak egyéni tanulási útvonalakon. Kihívások teljesítésével és mesterséges intelligencia támogatással fejlesztik 21. századi készségeiket egy motiváló, jövőorientált narratívában.

A MIsszió: Green city borítóképe
Az ötletgazda: Pappné Takács Krisztina

Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium

3300 Eger, Klapka György u. 7.

A Life Long Learning számomra az egyik legfontosabb dolog, aminek a jelentőségét az általam tanított gyerekek felé állandóan kommunikálom. Mindezt valószínűleg az informatika, mint szakma állandó frissülő és megújuló formájából is jöhet, azonban az LLL, mint életforma beépült a személyiségembe. Nyugodtan, tiszta lelkiismerettel kijelenthetem, hogy az egész életen át tartó tanulás, fejlődés az egyik fő személyiségjegyem egyike. Vallom, hogy az embernek folyamatosan tanulnia, fejlődnie kell azért, hogy a szelleme friss maradjon és ne „tespedjen” bele a már ismert dolgokba. Az állandó kíváncsiság és fejlődni vágyás hajt szakmai- és személyes életutamon egyaránt. Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum Gimnázium és Kollégiumában oktatok, ahol a magas színvonalú informatika oktatás mellett a kifejezetten modern és előremutató pedagógusi-szakmai módszerek is segítik pedagógusok további fejlődését. Az iskolának nagyon kiforrott és jól működő belső képzési rendszere van, nagy hangsúlyt fektet a legfrissebb módszerek alkalmazására, a hatékony pedagógus-pedagógus, pedagógus-tanuló és pedagógus-szülő kommunikációra, továbbá a belső önellenőrzésre és visszacsatolásra. Az iskolában a digitális kultúra oktatása, az ECDL-vizsgák lebonyolítása, valamint a közép- és emelt szintű érettségire való felkészítés tartozik a feladataim közé. Munkámban fontosnak tartom, hogy a diákok ne csupán az informatikai ismereteiket mélyítsék el, hanem kialakuljon bennük egy természetes kíváncsiság és nyitottság a digitális világ iránt. Hiszem, hogy a digitális kultúra ismerete alapvető fontosságú a folyamatosan változó, technológiavezérelt világban. Kiemelt szerepet kapnak nálam a projektfeladatok, hiszen ezek nemcsak tudást adnak át, hanem élményt és fejlődési lehetőséget is biztosítanak a diákok számára. A projektek során lehetőségük nyílik kreatívan gondolkodni, csapatban dolgozni, új szerepeket kipróbálni, valamint kézzelfogható produktumokat létrehozni. Ezek az élmények túlmutatnak az informatika tantárgy keretein: fejlesztik az együttműködés és a kommunikáció készségét, erősítik az önálló tanulás képességét, és hozzájárulnak a diákok személyes és közösségi fejlődéséhez is.
Közreműködők neve:

Egyedül készítettem

Közreműködők rövid bemutatkozása:

Egyedül készítettem

A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA

A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)

A „Misszió: Green City” egy innovatív, interdiszciplináris tanulási projekt középiskolások számára, amely motiváló, személyre szabott és jövőorientált tanulási élményt kínál. Célja a 21. századi kompetenciák, a digitális és tudományos műveltség, valamint az önálló és együttműködő tanulás fejlesztése. A tanulási folyamat egy fiktív, jövőbeli város megtervezésére épül, ahol a diákok különböző szerepekben (pl. mérnök, környezetvédelmi szakértő, digitális technológus, kommunikációs vezető) dolgoznak, és egyéni tanulási útvonalakon haladnak. A projekt módszertani alapja a Differenciált Fejlesztés Heterogén Tanulócsoportokban (DFHT) modell, amely lehetővé teszi, hogy minden tanuló a saját erősségeihez, érdeklődéséhez és tanulási stílusához illeszkedő szerepet válasszon. Minden szerephez egyedi feladatok és értékelési kritériumok tartoznak, biztosítva a személyre szabott tanulást. A szerepalapú tanulásszervezés elősegíti a multidiszciplináris csapatmunkát, a komplex problémamegoldást, és növeli a tanulói elköteleződést, hiszen a sikerhez a különböző szerepek harmonikus együttműködése szükséges. A tanulási útvonalakat HyperDoc-alapú digitális felületeken (pl. Google Sites, Canva, Padlet) biztosítjuk, ahol a diákok hozzáférhetnek szöveges, vizuális és interaktív tartalmakhoz, kutatási feladatokhoz, videókhoz és értékelési szempontokhoz. Ez támogatja az önszabályozott tanulást, a reflektív gondolkodást és a digitális kompetenciák fejlődését. A HyperDoc lehetővé teszi a rugalmas haladást, miközben a pedagógus nyomon követi az előrehaladást és személyre szabott visszajelzést ad. A projekt során a mesterséges intelligencia eszközeit tudatosan építjük be a tanulásba. A ChatGPT-t kutatásra, ötletelésre és vitakérdések generálására használják a diákok, míg képgenerátor AI segítségével jövőbeli városok vizualizációit, projektarculatot és digitális prototípusokat készítenek. 3D tervező eszközök (pl. Tinkercad) alkalmazásával a városi infrastruktúra és okosvárosi rendszerek modellezése történik. A diákok így technikai jártasságot szereznek, miközben megtanulják kritikusan és etikusan értelmezni az MI által generált tartalmakat. A gamifikáció integrálása motiváló keretet biztosít: a diákok pontokat, badge-eket és kihívásokat teljesítenek, egyéni és csoportos szinten. Az interdiszciplináris megközelítés révén a STEM-területek, a társadalomismeret és a digitális kultúra integrálódik a tanulásba, elősegítve a rendszerszintű gondolkodás és a jövőorientált szemlélet fejlődését. A projekt végterméke egy közösen létrehozott digitális városmodell, prezentáció vagy kampányfilm, amely bemutatja a csoport együttműködését, kreativitását és technikai kompetenciáit. A „Misszió: Green City” így nem csupán pedagógiai kísérlet, hanem jövőálló tanulási forma, amely összekapcsolja a technológiai fejlődést, a kreativitást és a társadalmi felelősségvállalást, miközben minden tanuló számára biztosítja a sikerélményt és a fejlődést heterogén csoportokban.

A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai

A „Misszió: Green City” pedagógiai célja, hogy a tanulókat motivált, személyre szabott, jövőorientált tanulási élményben részesítse, fejlesztve a 21. századi kompetenciáikat, a digitális és tudományos műveltségüket, valamint az önálló és együttműködő tanulást. A projekt során a diákok különböző szerepekben dolgoznak, egyéni és csoportos feladatokat oldanak meg, így erősödik a multidiszciplináris problémamegoldás, a kreativitás és a rendszerszintű gondolkodás. A rövid távú következmények közé tartozik a tanulók fokozott motivációja, elköteleződése, a digitális eszközök és MI-technológiák tudatos használata, a csoportmunkában való aktív részvétel és az önszabályozott tanulás képességének fejlődése. A tanárok attitűdje is pozitívan változik, mivel a HyperDoc-alapú, gamifikált, szerepalapú tanulásszervezés lehetővé teszi a differenciált támogatást és az egyéni előrehaladás nyomon követését. Hosszú távon a projekt hozzájárul a tanulók jövőorientált szemléletének, kreatív és kritikai gondolkodásának, valamint együttműködési készségeinek megerősítéséhez. A közreműködők – pedagógusok és diákok egyaránt – tapasztalatot szereznek az innovatív, STEM-integrált és MI-alapú tanulási környezetek alkalmazásában. A gamifikáció és szerepalapú szervezés növeli a tanulói aktivitást és a tanárok motivációját az innovatív pedagógiai gyakorlatok kipróbálására. A módszertani ötlet szorosan kapcsolódik az iskola célkitűzéseihez és tervezési dokumentumaihoz, amelyek hangsúlyozzák a 21. századi kompetenciák fejlesztését, az önálló és együttműködő tanulást, valamint a digitális műveltség integrálását. A projekt lehetőséget teremt a tantervi és szakköri keretekbe illeszthető, adaptálható pedagógiai innovációra, amely hosszú távon fenntartható és más osztályokban is alkalmazható.

Bejelentkezés szükséges!

Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!