Egy óra a könyvelőirodában - digitális és játékos tanulás számvitelből

A tanórán a diákok játékos, digitális és valósághű feladatokon keresztül sajátítják el az összetett gazdasági események könyvelését. Virtuális környezetben betekintést nyernek egy könyvelőiroda működésébe, ahol junior könyvelőként, csoportmunkában oldanak meg bizonylatalapú könyvelési feladatokat. A diákok munkáját Könyvelő Juli, a könyvelő chatbot segíti, aki nem csupán támogatja a feladatmegoldást, hanem kritikus gondolkodásukat is fejleszti.

A Egy óra a könyvelőirodában - digitális és játékos tanulás számvitelből borítóképe
Az ötletgazda: Oktató Sirkó-Lantos Vivien

Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium

3300 Eger, Klapka György u. 7.

Közgazdász tanárként elhivatottan dolgozom azon, hogy a diákjaim az iskolában megszerzett tudást a munka világában is sikeresen kamatoztathassák. Immár hetedik éve tanítok 9–13. évfolyamos diákokat, tantárgyaim között szerepel a gazdasági és jogi alapismeretek, a vállalkozásfinanszírozás, a számvitel, a számviteli esettanulmányok, valamint a statisztika. Pedagógiai munkám során kiemelt figyelmet fordítok a digitális eszközök és a modern technológiák alkalmazására. A tanóráim során a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket is bevonom, ugyanakkor arra ösztönzöm a diákokat, hogy az így szerzett információt mindig kritikus gondolkodással és szakmai szemlélettel értékeljék. A diákok tanulását aktívan segítve készítettem egy digitális tananyagot számviteli esettanulmányok tantárgyból, amely lehetővé teszi számukra a gyakorlati tudás önálló és interaktív elsajátítását a Kréta Digitális Kollaborációs Téren keresztül. Módszereim alapja a gyakorlati készségek fejlesztése, az együttműködés és a kreatív problémamegoldás ösztönzése. Célom, hogy tanítványaim ne csak tudással, hanem önálló gondolkodással lépjenek tovább, felkészülve a szakmai kihívásokra és a folyamatosan változó munkaerőpiacra.
Közreműködők neve:

Ferenczné Bálint Klaudia, Udvariné Csorba Erika

Közreműködők rövid bemutatkozása:

A bemutatott óraterv számvitel tantárgyhoz kapcsolódik, így a közreműködők az osztályt tanító szakmai kollégák. Ferenczné Bálint Klaudia a Vállalkozások működtetésének alapismeretei tantárgy oktatójaként alapvető számviteli tudást adott át a diákoknak, amely megalapozta a tanórai gyakorlatok sikeres elvégzését. Udvariné Csorba Erika a Számviteli esettanulmányok tantárgy keretében tanítja a tanulókat a vállalkozások által leggyakrabban használt bizonylatok kiállítására, ezáltal szintén hozzájárulva az óra eredményességéhez.

A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA

A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)

A módszertani ötlet célja, hogy a tanulók élményszerű, játékos és digitális tanulási környezetben mélyítsék el az összetett gazdasági események könyvelésével kapcsolatos ismereteiket. Az óra középpontjában a gyakorlatias problémamegoldás, a kooperáció, valamint a mesterséges intelligencia tudatos és kritikus használata áll. A foglalkozás során a tanulók elmélyítik tudásukat az összetett gazdasági események könyvelésében, képessé válnak a megfelelő főkönyvi számlák kiválasztására, megtanulják bizonylatok alapján helyesen lekönyvelni a gazdasági eseményeket, fejlesztik kritikus gondolkodásukat, digitális írástudásukat és a mesterséges intelligencia tudatos használatát. A tanóra menete: 1. Ráhangolódás - rövid bevezető, csoportalakítás, versenyrendszer kialakítása 2. Ismétlés TABU játékkal - a könyveléshez kapcsolódó fogalmak körülírása tiltott szavak nélkül, kommunikáció és szakmai szókincs fejlesztése 3. Digitális gyakorlati feladat (Mentimeter) - lekönyvelt gazdasági események azonosítása, közös válaszadás digitális eszközön 4. Bizonylatalapú könyvelés - Könyvelnijó könyvelőiroda junior könyvelőiként a Számkirály Kft. valósághű bankszámlakivonatainak és számláinak feldolgozása, megfelelő gazdasági események idősoros könyvelése csoportmunkában 5. Könyvelő chatbot használata (Schoolai) - a diákok saját megoldásaikat összevetik a chatbot válaszaival, amelyet nem kész megoldásként, hanem kritikus forrásként kezelnek. 6. A csoportok munkáinak ellenőrzése Padlet felületen, egy-egy bizonylat könyvelésének részletes bemutatása 7. Értékelés és reflexió - pontok összesítése, jutalmazás, majd a 3-2-1 módszer (3 dolog, amit tanultál, 2 kérdés, ami felmerült benned 1 dolog, ami tetszett vagy amit értékesnek találtál) segítségével a tanóra értékelése

A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai

A módszertan célja, hogy a tanulók élményszerű, gyakorlatorientált és digitális környezetben mélyítsék el a gazdasági események könyvelésével kapcsolatos ismereteiket. Fejleszti a szakmai kompetenciákat, a diákok bizonylatok alapján helyesen könyvelnek, és képesek a megfelelő főkönyvi számlák kiválasztására. Emellett fejlődik problémamegoldó képességük és kritikus gondolkodásuk, valamint a csoportban való munkavégzés és a kommunikációs készség. A könyvelő chatbot tudatos használata támogatja a mesterséges intelligencia által adott válaszok helyes kezelését, és segíti a válaszok önálló értékelését. Rövid távon a tanulók motiváltabbak, aktívabbak, érdeklődésük a számvitel iránt nő, fejlődik a digitális kompetenciájuk és szakmai szókincsük. Az oktatók új, interaktív óratervezési lehetőséget kapnak az élményalapú oktatás gyakorlásához. Hosszú távon a diákok önállóan és felelősségteljesen képesek lesznek gazdasági eseményeket könyvelni, javul problémamegoldó és kooperációs készségük, valamint nő digitális és pénzügyi kompetenciájuk, amelyeket a munka világába is alkalmazni tudnak. A módszer illeszkedik az iskola célkitűzéseihez, támogatja a kritikus gondolkodás és szakmai önállóság erősítését.

Segédanyagok

Bejelentkezés szükséges!

Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!