Egy óra a könyvelőirodában - digitális és játékos tanulás számvitelből
A tanórán a diákok játékos, digitális és valósághű feladatokon keresztül sajátítják el az összetett gazdasági események könyvelését. Virtuális környezetben betekintést nyernek egy könyvelőiroda működésébe, ahol junior könyvelőként, csoportmunkában oldanak meg bizonylatalapú könyvelési feladatokat. A diákok munkáját Könyvelő Juli, a könyvelő chatbot segíti, aki nem csupán támogatja a feladatmegoldást, hanem kritikus gondolkodásukat is fejleszti.
Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium
3300 Eger, Klapka György u. 7.
Bemutatkozás
Közreműködők
Ferenczné Bálint Klaudia, Udvariné Csorba Erika
A bemutatott óraterv számvitel tantárgyhoz kapcsolódik, így a közreműködők az osztályt tanító szakmai kollégák. Ferenczné Bálint Klaudia a Vállalkozások működtetésének alapismeretei tantárgy oktatójaként alapvető számviteli tudást adott át a diákoknak, amely megalapozta a tanórai gyakorlatok sikeres elvégzését. Udvariné Csorba Erika a Számviteli esettanulmányok tantárgy keretében tanítja a tanulókat a vállalkozások által leggyakrabban használt bizonylatok kiállítására, ezáltal szintén hozzájárulva az óra eredményességéhez.
A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA
A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)
A módszertani ötlet célja, hogy a tanulók élményszerű, játékos és digitális tanulási környezetben mélyítsék el az összetett gazdasági események könyvelésével kapcsolatos ismereteiket. Az óra középpontjában a gyakorlatias problémamegoldás, a kooperáció, valamint a mesterséges intelligencia tudatos és kritikus használata áll. A foglalkozás során a tanulók elmélyítik tudásukat az összetett gazdasági események könyvelésében, képessé válnak a megfelelő főkönyvi számlák kiválasztására, megtanulják bizonylatok alapján helyesen lekönyvelni a gazdasági eseményeket, fejlesztik kritikus gondolkodásukat, digitális írástudásukat és a mesterséges intelligencia tudatos használatát. A tanóra menete: 1. Ráhangolódás - rövid bevezető, csoportalakítás, versenyrendszer kialakítása 2. Ismétlés TABU játékkal - a könyveléshez kapcsolódó fogalmak körülírása tiltott szavak nélkül, kommunikáció és szakmai szókincs fejlesztése 3. Digitális gyakorlati feladat (Mentimeter) - lekönyvelt gazdasági események azonosítása, közös válaszadás digitális eszközön 4. Bizonylatalapú könyvelés - Könyvelnijó könyvelőiroda junior könyvelőiként a Számkirály Kft. valósághű bankszámlakivonatainak és számláinak feldolgozása, megfelelő gazdasági események idősoros könyvelése csoportmunkában 5. Könyvelő chatbot használata (Schoolai) - a diákok saját megoldásaikat összevetik a chatbot válaszaival, amelyet nem kész megoldásként, hanem kritikus forrásként kezelnek. 6. A csoportok munkáinak ellenőrzése Padlet felületen, egy-egy bizonylat könyvelésének részletes bemutatása 7. Értékelés és reflexió - pontok összesítése, jutalmazás, majd a 3-2-1 módszer (3 dolog, amit tanultál, 2 kérdés, ami felmerült benned 1 dolog, ami tetszett vagy amit értékesnek találtál) segítségével a tanóra értékelése
A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai
A módszertan célja, hogy a tanulók élményszerű, gyakorlatorientált és digitális környezetben mélyítsék el a gazdasági események könyvelésével kapcsolatos ismereteiket. Fejleszti a szakmai kompetenciákat, a diákok bizonylatok alapján helyesen könyvelnek, és képesek a megfelelő főkönyvi számlák kiválasztására. Emellett fejlődik problémamegoldó képességük és kritikus gondolkodásuk, valamint a csoportban való munkavégzés és a kommunikációs készség. A könyvelő chatbot tudatos használata támogatja a mesterséges intelligencia által adott válaszok helyes kezelését, és segíti a válaszok önálló értékelését. Rövid távon a tanulók motiváltabbak, aktívabbak, érdeklődésük a számvitel iránt nő, fejlődik a digitális kompetenciájuk és szakmai szókincsük. Az oktatók új, interaktív óratervezési lehetőséget kapnak az élményalapú oktatás gyakorlásához. Hosszú távon a diákok önállóan és felelősségteljesen képesek lesznek gazdasági eseményeket könyvelni, javul problémamegoldó és kooperációs készségük, valamint nő digitális és pénzügyi kompetenciájuk, amelyeket a munka világába is alkalmazni tudnak. A módszer illeszkedik az iskola célkitűzéseihez, támogatja a kritikus gondolkodás és szakmai önállóság erősítését.
Segédanyagok
Bejelentkezés szükséges!
Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!