Pí, a rejtélyes szám

A projekt során a 9. évfolyam dolgozott azon, hogy mélyebb ismereteket szerezzen a matematika Szent Gráljáról. Mérésekkel igazolták, hogy a kör kerületének és átmérőjének hányadosa állandó, közelítő számításokat végeztek, netes kutatásaik nyomán történeti érdekességekre bukkantak, rímeket faragtak, verset generáltak az MI nyújtotta lehetőségek kiaknázásával, majd szülinapi bulit szerveztek projektjük középpontjában álló pínek.

A Pí, a rejtélyes szám borítóképe
Az ötletgazda: Hipik Angéla

Kispesti Deák Ferenc Gimnázium

1192 Budapest Gutenberg krt. 6.

Hosszú évek óta alkalmazok digitális eszközöket a tanórán, szakkörön és különböző szervezett projektek kapcsán. Fontos számomra, hogy e gyorsan változó világban a lehető leggyorsabban reagáljunk az új technológia megjelenésére, hisz csak így tudunk lépést tartani a körülöttünk lévő világ fejlődésével. Ehhez nyitottságra és állandó továbbképzésre van szükség. Legutóbb pld. a mesterséges intelligencia robbanásszerű megjelenésekor a felkínált lehetőségeket kiaknázva vettem részt webináriumokon és workshopokon, hogy elsajátítva az új ismeretek és adaptálási lehetőségeket megismertessem diákjaimmal is az új technológia felhasználási területeit. Ebben az évben nagy hangsúlyt fektettem a robotikával támogatott oktatásra is. Úgy gondolom, hogy ez lehet az a terület, amely katalizátora lehet azon folyamatoknak, melyek a természettudományok népszerűségének növekedéséhez vezethetnek.
Közreműködők neve:

Kispesti Deák Ferenc gimnázium diákjai és tanárai

Közreműködők rövid bemutatkozása:

9. ávfolyam 2 osztályának 4 csoportja vett részt a projektben. Az egyik nyelvi előkészítős osztály. Nagyon aktív, tudásra éhes csapat mindkét osztály. A robotika szakkör diákjai programozták be a micro:biteket és az EV3 Lego robotokat. Az informatika, matematika és a történelem munkaközösség segítette munkámat, főként a projektbemutató tervezésekor és kivitelezésekor. Szükség is volt erre, mer a Pí Napot a márciusi megemlékezéssel párhuzamosan, vagy inkább egybefonódva szerveztük meg.

A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA

A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)

A projekt során a 9. évfolyam 2 osztálya 4 csoportban dolgozott azon, hogy mélyebb ismereteket szerezzen a matematika Szent Gráljáról, a píről. Arra a kérdésre keresték a választ, hogy miért alakult ki ilyen nagy kultusz egy véget nem érő számsorozat körül. Mérésekkel igazolták, hogy a kör kerületének és átmérőjének hányadosa állandó, közelítő számításokat végeztek, mint anno a matematikusok, netes kutatásaik nyomán történeti érdekességekre bukkantak, rímeket faragtak, verset generáltak az MI nyújtotta lehetőségek kiaknázásával, de sütit is sütöttek a 3D nyomtatott kiszúró segítségével. Kiderült ugyanis, hogy egyesek díszvacsorát és világtalálkozót rendeznek, vagy évekig számjegyeket magolnak a bűvös szám tiszteletére, így elhatározták, hogy ebben az évben szülinapi bulit szerveznek projektük középpontjában álló pínek. A Deák Pí Nap egy nem hagyományos megemlékezéssel karöltve került megrendezésre. A résztvevők nagy gonddal készítették elő a Pí Pavilont, beprogramozták a fényreklám Micro:bitjeit, a lovarda átképző központjában felkészültek a Pí Futamra, kiadták a Deák Napilapot, majd kiválasztották a Pilvax kávéház törzsvendégeinek levetítendő legjobb bemutatókat. A projekt az élménypedagógia módszereivel élve mutatta meg, hogy a felfedezés öröme nagyon erős motiváló tényező a tanulásra, ismeretek összekapcsolására. Tudásközvetítő szerepe mellett megjelent a kulcsképességek kialakításának, fejlesztésének és erősítésének lehetősége. A projekt bemutatkozó videója a https://bit.ly/kispestideak_dth2024 linken érhető el. A projekt dokumentumai a https://bit.ly/pi_projek_dokumentumok digitális faliújságon érhetők el.

A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai

A diák -aktív résztvevője a tanulási-tanítási folyamatnak, ami lehetővé teszi azon kompetenciáinak és tervezési stratégiáinak a fejlődését, amelyek segítik a mai gyorsan változó világban való eligazodást és a különböző élethelyzetekben előforduló problémák megoldását. -megismeri a gondolkodás logikai felépítésének eleganciáját, a matematikának a természethez, a művészetekhez és az épített környezethez fűződő viszonyát. -projektekben való részvétele segíti a későbbi munkavállalás szempontjából fontos készségek kialakulását (kreativitás, problémamegoldás, kezdeményezőkészség, másokkal való együttműködés készsége). -megismeri, hogy miként születnek az elismert, új tudományos felismerések. -képessé válik a digitális környezetben, felhőalapú információmegosztó rendszerekben megszerezhető tudáselemek keresésére, szűrésére, rendszerezésére, továbbá tudásépítő folyamataikban való alkotó felhasználására. Cél, hogy -alakuljon ki a diákokban az önfejlesztés igénye. -fejlesztésre kerüljön a diák információs tájékozódási és tájékoztatási képessége. -megszilárdítsuk a diák esztétikai-művészeti alapműveltségét. -a diák magabiztosan és kritikusan használja az információs társadalom technológiáit. -egyéb tudásterületen, ill. a mindennapi életben is alkalmazza megszerzett digitális kompetenciáit. -kialakítsuk a megfelelő szemléletet ahhoz, hogy a későbbiekben olyan szoftvereket is bátran, önállóan meg-ismerjen, alkalmazzon, amelyek nem voltak részei a formális iskolai tanulásának. -a diák fejlesztése kíváncsiságának és alkotókedvének megtartásával történjen.

Segédanyagok

Bejelentkezés szükséges!

Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!