Aktív vállalkozó – passzív vendéglátás
A módszertani ötlet a turizmus-vendéglátás ágazat szakmáinak rejtelmeibe kalauzol gamifikációs formában. Az ágazat zöldülő szakmái (cukrász, szakács, „pincér”) a fenntarthatóságot reprezentálják. Hogyan zöldül a vendéglátás? A tanórák interaktív feladatai erre is választ adnak. A 7x45 perces produktummal záródó projektterv kooperatív környezettudatos szemléletformáláson keresztül segítséget nyújt mind a 8. évfolyam tanulói, mind a 9. évfolyam tanulói számára a pályaválasztásban.
Szolnoki SZC Kereskedelmi és Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskola
5000 Szolnok Károly Róbert u.2.
Bemutatkozás
Közreműködők
nincs
nincs
A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA
A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)
Aktív vállalkozó-passzív vendéglátás című módszertani ötletem a fenntartható turizmus és vendéglátás kapcsolatának témakörét elemzi. Szinte minden szálláshely rendelkezik vendéglátóegységgel. A vendéglátóegységek bevételének jelentős része pedig a turizmusból származik. A tanulók turizmus-vendéglátás ágazat szakmacsoportba tartozó (cukrász, szakács, pincér-vendégtéri szakember/szaktechnikus, turisztikai szakember/szaktechnikus) szakmákban a szakmai ismeretek megszerzése mellett az ökológiai szemlélet és gondolkodásmód igényének kialakításával érzékennyé válnak a környezetük állapota iránt. A 7x45 perces projektterv az alábbi témaköröket érinti: 1. fenntarthatóság fogalma és zöld gazdaság, 2. egészséges életmód, 3. hulladékmentes élet, 4. fenntartható vendéglátás, 5. zöld pénzügyek. A 6. és 7. óra a tárgyi produktum megtervezése és elkészítése, valamint a projekt zárása. A tárgyi produktum egy zöld szállodában lévő fenntartható vendéglátóegység megtervezése megújuló energiákkal és környezetbarát (öko) eszközökkel, berendezésekkel, termékekkel. A tanórák külön-külön önállóan is megtarthatók és más tantárgyak témaköreibe is beépíthetők. Az Aktív vállalkozó-passzív vendéglátás című prezentáció és a csatolt óravázlatok alapján a projektterv megvalósítható. A szakmák rejtelmeibe kalauzol játékos formában. A prezentációt és az interaktív játékokat a genial.ly platformon alkottam meg. A tanulók csoportmunkában dolgoznak végig. A csoportok között verseny van. Ki a legügyesebb? A tárgyi produktumok elkészítése, illetve az egyes tanórák végén az ügyes tanulók/csoportok jutalomban, dicséretben részesülhetnek (pl órai munka jeles, szaktanári dicséret). A nagyon jól sikerült munkákat az iskolába is ki lehet tenni, hogy a többi tanuló is láthassa. Minden tanóra motiválással, ráhangolódással kezdődik, ez lehet: kép, video, játék (Mentimeter). A tanulók csoportmunkában, vagy önállóan interaktív feladatokon keresztül gyűjtik a tényanyagot. A feladatokat ellenőrizzük. A visszacsatolás nagyon fontos. Az órai tevékenységet értékeljük. Minden óra végén van házi feladat. A projektterv megvalósítása felkészülést és előkészületeket igényel: prezentáció és az óravázlatok tanulmányozása, tanulók felkészítő foglalkozása, tanári regisztráció Mentimeter alkalmazásba, csoportkialakításhoz képek és QR-kód-olvasó, Zöld Föld TK letöltése. A felkészítő óra hasznos eszköze a Zöld Föld TK illetve az általam készített és linken elérhető interaktív feladatai (szabadulószoba, kvízek). A digitális tartalmak és házi feladat megosztásához szükséges létrehozni egy az osztállyal közösen használt online felületet pl classroom. Tanári eszközigény: laptop, internet, okostelefon, QR-kód olvasó és generátor, Zöld Föld TK Tanulói eszközigény: okostelefon, internet, QR-kód olvasó, igény szerint laptop, füzet, íróeszköz, rajzeszközök, tárgyi produktum megvalósításához szükséges eszközök, Zöld Föld TK Tantermi feltételek: laptop, digitális tábla, internet.
A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai
Kereskedelmi és Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskolaként piacképes szakmákat oktatunk. A módszertani ötletem pedagógiai céljai iskolánk profiljából adódóan szorosan kapcsolódnak a 2020-as NAT-hoz. A Képzési Kimeneti Követelményeknek és a Programtanterveknek megfelelően a szakmai vizsga témaköreibe beépül a fenntarthatóság. Az ágazati alapvizsga és a szakmai vizsga kimeneti követelményei alapján cél a tanulók munkavállalói kompetenciáinak fejlesztése, a stratégiai gondolkodás képességének fejlesztése, valamint a jövőre irányuló felelős gondolkodás és a fenntartható szolgáltatás igényének kialakítása. A környezettudatos magatartás kialakítása érdekében kapcsoltam össze a fenntartható turizmussal a cukrász, szakács és vendégtéri szaktechnikus/szakember szakmákkal a fenntarthatósági témákat. A szakmai végzettség és a munkaerőpiac elvárása, hogy a tanuló tudatos szakemberként alkotómunkája révén alkalmazza az új technológiai megoldásokat és a változatos innovatív módszereket, szakszerűen használja a munkaeszközöket, gépeket, berendezéseket betartva többek közt a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontokat. A projekttervem megvalósítása során a tanulók felszabadultan, játékos formában ismerik meg a körkörös gazdasági modellen alapuló szakmákat. A duális képzés alatt a szakmai munkában résztvevőkkel együttműködve vállalatoknál szereznek gyakorlati tapasztalatot. A tanulók személyes és társas kompetenciáinak fejlesztését segítve kiscsoportokban dolgoznak a projekt során. Az órák tananyagát játékalapú platformok alkalmazásával dolgozzák fel. A tanár facillitátorként van jelen. A tanulók az okoseszközeiken illetve a csoportoknak kiosztott tableten gyűjtik az információkat és értelmezik a folyamatokat ezáltal fejlesztve a digitális kompetenciákat. Az IKT eszközök alkalmazásának képessége nélkülözhetetlen, egyrészt, mert a vizsgatevékenységek egyes részei digitális formában valósulnak meg, másrészt a vendéglátás működésének nélkülözhetetlen elemei.
Segédanyagok
Bejelentkezés szükséges!
Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!