Aktív vállalkozó – passzív vendéglátás

A módszertani ötlet a turizmus-vendéglátás ágazat szakmáinak rejtelmeibe kalauzol gamifikációs formában. Az ágazat zöldülő szakmái (cukrász, szakács, „pincér”) a fenntarthatóságot reprezentálják. Hogyan zöldül a vendéglátás? A tanórák interaktív feladatai erre is választ adnak. A 7x45 perces produktummal záródó projektterv kooperatív környezettudatos szemléletformáláson keresztül segítséget nyújt mind a 8. évfolyam tanulói, mind a 9. évfolyam tanulói számára a pályaválasztásban.

A Aktív vállalkozó – passzív vendéglátás borítóképe
Az ötletgazda: Mustos Szilvia

Szolnoki SZC Kereskedelmi és Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskola

5000 Szolnok Károly Róbert u.2.

Közel 20 éve vagyok a tanári pályán ugyanabban az intézményben. Oktatóként közismereti és szakmai tantárgyakat (földrajz, kötelező komplex természettudományos tantárgy, pénzügyi és vállalkozási ismeretek, turizmus) tanítok. Technikum 9-10. évfolyam és szakképző iskola 9. évfolyam turizmus-vendéglátás ágazat tanulóit készítem fel TÉTA (termelési, értékesítési és turisztikai alapismeretek) tantárgy keretében turizmusból ágazati alapvizsgára. Projektervem pedagógiai céljai szorosan kapcsolódnak a NAT-hoz, és az iskola profiljához (KKK, PTT). A kimeneti követelményeknek megfelelően a fenntarthatósági alapelvek beépülnek a szakképzésbe. A szakmacsoportba tartozó szakmákban (cukrász, szakács, pincér – vendégtéri szakember, turisztikai szakember) a turizmus tantárgy tanítása során felhívom a figyelmet az ökológiai lábnyom csökkentésének fontosságára. Ugyanis minden szakember saját hatáskörében tud tenni a fenntarthatóságot veszélyeztető problémák megoldásáért. Tanóráimon az ismeretszerzés induktív módszereit alkalmazva a mindennapi életben szerzett tapasztalatok alapján ismertettem meg tanítványaimmal a fenntartható turizmus problémakörét. Mivel a szállodák zöldítése során a turisták étkezési kultúrája is megváltozik, erre alapozva motiválom a tanulókat a fenntartható vendéglátóhely igényének kialakítására. A vendéglátás bevételének jelentős része a turizmusban résztvevők ellátásból származik. Lelkes tanítványaim téma iránti elkötelezettségüket országos vetélkedőkön is kamatoztatják. Keresd a jelet!-2023 ökocímke versenyen országos 3. helyezést értek el. Téma a szállodazöldítés volt. A tanítványaim nagyon hatékonyan és ügyesen alkalmazzák az általam tanított ismeretanyagot és tananyagot. Továbbá az általam vezetett Green szakköri tevékenységek is hozzájárulnak a tanulók sikereihez. A Green szakkör tagjaival valósítottam meg a Zöldítsd a KERÓ-t projektet. Játékos vetélkedőre hívtuk az iskola tanulóit. Minden hónapban tettünk ki kérdéseket QR-kód formában. A kérdések a természettudományos jeles napokra irányultak. A Pénz7 témahét felelőseként a PÉNZ7 manager segítőimmel (tanítványaim) interaktívvá tesszük az iskolát és PÉNZTÚRÁT szervezünk. A tanulók pénzesőben sétálhatnak, a hirdetőtáblák zöld pénzügyek, digitális biztonság és hitelek témakörben információt szolgáltatnak. Ahhoz, hogy a tanítványaimnak hatékony tanórát tudjak tartani tudásátadással én nagyon sokat készültem ezekre a tanórákra. A Zöld Föld program keretében és a Pénziránytű Alapítvány szervezésében létrejött továbbképzéseken, konferenciákon vettem részt fenntarthatósági témában. Valamint megismerkedtem több különböző játékalapú online platform felülettel illetve online játékok elkészítésének technikájával valamint a tananyag digitalizálási lehetőségeivel.
Közreműködők neve:

nincs

Közreműködők rövid bemutatkozása:

nincs

A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA

A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)

Aktív vállalkozó-passzív vendéglátás című módszertani ötletem a fenntartható turizmus és vendéglátás kapcsolatának témakörét elemzi. Szinte minden szálláshely rendelkezik vendéglátóegységgel. A vendéglátóegységek bevételének jelentős része pedig a turizmusból származik. A tanulók turizmus-vendéglátás ágazat szakmacsoportba tartozó (cukrász, szakács, pincér-vendégtéri szakember/szaktechnikus, turisztikai szakember/szaktechnikus) szakmákban a szakmai ismeretek megszerzése mellett az ökológiai szemlélet és gondolkodásmód igényének kialakításával érzékennyé válnak a környezetük állapota iránt. A 7x45 perces projektterv az alábbi témaköröket érinti: 1. fenntarthatóság fogalma és zöld gazdaság, 2. egészséges életmód, 3. hulladékmentes élet, 4. fenntartható vendéglátás, 5. zöld pénzügyek. A 6. és 7. óra a tárgyi produktum megtervezése és elkészítése, valamint a projekt zárása. A tárgyi produktum egy zöld szállodában lévő fenntartható vendéglátóegység megtervezése megújuló energiákkal és környezetbarát (öko) eszközökkel, berendezésekkel, termékekkel. A tanórák külön-külön önállóan is megtarthatók és más tantárgyak témaköreibe is beépíthetők. Az Aktív vállalkozó-passzív vendéglátás című prezentáció és a csatolt óravázlatok alapján a projektterv megvalósítható. A szakmák rejtelmeibe kalauzol játékos formában. A prezentációt és az interaktív játékokat a genial.ly platformon alkottam meg. A tanulók csoportmunkában dolgoznak végig. A csoportok között verseny van. Ki a legügyesebb? A tárgyi produktumok elkészítése, illetve az egyes tanórák végén az ügyes tanulók/csoportok jutalomban, dicséretben részesülhetnek (pl órai munka jeles, szaktanári dicséret). A nagyon jól sikerült munkákat az iskolába is ki lehet tenni, hogy a többi tanuló is láthassa. Minden tanóra motiválással, ráhangolódással kezdődik, ez lehet: kép, video, játék (Mentimeter). A tanulók csoportmunkában, vagy önállóan interaktív feladatokon keresztül gyűjtik a tényanyagot. A feladatokat ellenőrizzük. A visszacsatolás nagyon fontos. Az órai tevékenységet értékeljük. Minden óra végén van házi feladat. A projektterv megvalósítása felkészülést és előkészületeket igényel: prezentáció és az óravázlatok tanulmányozása, tanulók felkészítő foglalkozása, tanári regisztráció Mentimeter alkalmazásba, csoportkialakításhoz képek és QR-kód-olvasó, Zöld Föld TK letöltése. A felkészítő óra hasznos eszköze a Zöld Föld TK illetve az általam készített és linken elérhető interaktív feladatai (szabadulószoba, kvízek). A digitális tartalmak és házi feladat megosztásához szükséges létrehozni egy az osztállyal közösen használt online felületet pl classroom. Tanári eszközigény: laptop, internet, okostelefon, QR-kód olvasó és generátor, Zöld Föld TK Tanulói eszközigény: okostelefon, internet, QR-kód olvasó, igény szerint laptop, füzet, íróeszköz, rajzeszközök, tárgyi produktum megvalósításához szükséges eszközök, Zöld Föld TK Tantermi feltételek: laptop, digitális tábla, internet.

A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai

Kereskedelmi és Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskolaként piacképes szakmákat oktatunk. A módszertani ötletem pedagógiai céljai iskolánk profiljából adódóan szorosan kapcsolódnak a 2020-as NAT-hoz. A Képzési Kimeneti Követelményeknek és a Programtanterveknek megfelelően a szakmai vizsga témaköreibe beépül a fenntarthatóság. Az ágazati alapvizsga és a szakmai vizsga kimeneti követelményei alapján cél a tanulók munkavállalói kompetenciáinak fejlesztése, a stratégiai gondolkodás képességének fejlesztése, valamint a jövőre irányuló felelős gondolkodás és a fenntartható szolgáltatás igényének kialakítása. A környezettudatos magatartás kialakítása érdekében kapcsoltam össze a fenntartható turizmussal a cukrász, szakács és vendégtéri szaktechnikus/szakember szakmákkal a fenntarthatósági témákat. A szakmai végzettség és a munkaerőpiac elvárása, hogy a tanuló tudatos szakemberként alkotómunkája révén alkalmazza az új technológiai megoldásokat és a változatos innovatív módszereket, szakszerűen használja a munkaeszközöket, gépeket, berendezéseket betartva többek közt a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontokat. A projekttervem megvalósítása során a tanulók felszabadultan, játékos formában ismerik meg a körkörös gazdasági modellen alapuló szakmákat. A duális képzés alatt a szakmai munkában résztvevőkkel együttműködve vállalatoknál szereznek gyakorlati tapasztalatot. A tanulók személyes és társas kompetenciáinak fejlesztését segítve kiscsoportokban dolgoznak a projekt során. Az órák tananyagát játékalapú platformok alkalmazásával dolgozzák fel. A tanár facillitátorként van jelen. A tanulók az okoseszközeiken illetve a csoportoknak kiosztott tableten gyűjtik az információkat és értelmezik a folyamatokat ezáltal fejlesztve a digitális kompetenciákat. Az IKT eszközök alkalmazásának képessége nélkülözhetetlen, egyrészt, mert a vizsgatevékenységek egyes részei digitális formában valósulnak meg, másrészt a vendéglátás működésének nélkülözhetetlen elemei.

Bejelentkezés szükséges!

Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!