Upcycling, avagy ami az egyiknek szemét, az a másiknak...
Újrahasznosítással az éghajlatváltozás ellen
A Digitális Pedagógus díjat nyert projekt egy Erasmus+ pályázathoz kapcsolódó nemzetközi együttműködés ötnapos magyarországi mobilitásának programja.
A Digitális Módszertár az egyik legnagyobb hazai pedagógiai módszertani gyűjtemény, amely az IKT eszközök kreatív használatát segítő, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó ötletek és dokumentumok tára. Sajátossága, hogy tartalma valós pedagógiai gyakorlaton alapszik, amelyet a köznevelésben dolgozó pedagógusok által feltöltött és kipróbált elemek alkotnak. A Digitális Módszertár tartalmait regisztrációt követően bárki, ingyenesen elérheti.
A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai-módszertani támogatására, az egymástól tanulás kultúrájának terjesztésére, és a jó pedagógiai gyakorlatok megosztására. Ennek megfelelően az intézmény 2013 óta minden évben meghirdeti a Digitális Módszertár bővítését célzó felhívását.
A felhívás alkalmával olyan projekteket és óraterveket vártunk, amelyek innovatívan, a pedagógiai célokat megfelelően támogatva vonják be a technológiai eszközöket a tanórai vagy tanórán kívüli munkába. Szakértőink 47 feltöltött módszertani ötlet közül választották ki, hogy melyek kerüljenek be a Digitális Módszertárba, és melyek kapjanak Digitális Pedagógus Díjat.
A Digitális Pedagógus Díjat nyert projekt egy Erasmus+ pályázathoz kapcsolódó nemzetközi együttműködés ötnapos magyarországi mobilitásának programja. Fő témája az újrahasznosítás, elsődleges célja a tanulók témával kapcsolatos tudásának bővítése, szemléletük formálása. Nagy Irén és Győrössy Krisztina együtt nyújtották be az ötletet, az interjú során Nagy Irénnel beszélgettünk.
Az ötletet benyújtó díjazottak: Nagy Irén, Győrössy Krisztina |
A projekt és a hosszú távú együttműködés alapját, két korábban megvalósult tanármobilitás során kialakult barátság adta. Az együttműködés eredményeképpen Csehországban adtunk be egy Erasmus+ stratégiai partnerségi pályázatot. A pályázat kiemelt célja a 2015-ben, az ENSZ által elfogadott Fenntartható Fejlődési Célok közül a 13.: Fellépés az éghajlatváltozás ellen – foglalta össze Nagy Irén.
Főbb tevékenységek, online alkalmazások
A tanári és tanulói mobilitások során az újrahasznosítás, illetve a hulladékok és az energiafelhasználás csökkentése volt a téma. A projekt elején a tanulók általuk ismert, hazájukban alkalmazott, az újrafelhasználáshoz kapcsolódó példákat osztottak meg egymással egy Padlet felületen. Ezután gyakorlati foglalkozásokon vettek részt, ezzel mintegy előkészítve a kreatív fázist, az alkotást. A mobilitás utolsó két napján megterveztek egy használati- vagy dísztárgyat, amelyet az előzetesen összegyűjtött hulladékokból alkottak meg. Ezekből a tárgyakból kiállítást szerveztünk. A kiállításhoz kapcsolódóan készült egy bemutató prospektus is, melyet a Social Books Creator alkalmazással készítettünk. Ez az alkalmazás lehetővé teszi, hogy többen együtt alkossanak meg online felületen egy könyvet, vagy prospektust.
Újszerű pedagógiai elemek a készségfejlesztés szolgálatában
A projekt az alkalmazott pedagógiai megoldások - és a megvalósítás során fejlesztett készségek szempontjából is értékes, innovatív elemeket hordoz. A tervezés és a megvalósítás során is a projektpedagógia alapelveit tartottuk szem előtt, egymással és a gyerekekkel együttműködve, rugalmasan alakítottuk akár menet közben is a projektet. A felvetett problémára a tanulók sok nézőpontból, sokféle választ adtak és kaptak, izgalmas produktumok jöttek létre. Az újrahasznosítással kapcsolatos ismereteik és készségeik széles spektruma fejlődött, mint például a kreativitás, az együttműködő készség, az idegen nyelvi kompetenciák, a nyitottság, az érvelő- és tárgyalótechnika, az előadókészség, valamint a digitális készségek.
Motiváció a feltöltésre
Mindig van valami motiváció arra, hogy új ötleteket töltsek fel a Módszertárba, évek óta rendszeresen teszem. Ez egy olyan felület, ahol a tanárok megoszthatják egymással jógyakorlataikat és hozzáférhetnek mások ötleteihez, adaptálhatják azokat – ami nagy segítség és inspiráció. Mi például, a pályázatírás előtt és alatt is szerettünk volna már megvalósult pályázatok anyagaiban keresgélni – hogy ötleteket merítsünk belőlük – de nem igazán találtunk ilyet. Ezért is gondoltuk úgy, hogy másoknak segíthet a mi projektünk, ha ezzel mintát tudunk adni egy későbbi tervezéshez.
Nyárig tervezünk még új projekteket megvalósítani, így akkor szeretnénk majd további ötleteket is feltölteni.
Új ötletek a Módszertárból
Amikor én keresek új ötleteket a Módszertárban, akkor elsősorban a díjazott, kiemelt projekteket nézem át – sok olyan ötletet lehet találni bennük, amit fel lehet használni az órák tervezése során. Nem teljes projektet, inkább azok részeit lehet a legjobban hasznosítani, az adott témára, csoportra szabva.
A reál tárgyak tanításához nagyon sokféle és izgalmas ötletet lehet találni. Egy példa, amit mi is kiválasztottunk: a 2021-ben feltöltött „#NEMZETIPARKTÚRA” című projekt, melynek offline megvalósítását preferáljuk. A második ötlet, amire ott találtunk rá és nagyon megtetszett: a „Points of view - A LÁTSZAT NÉHA CSAL!” ötlet, ami univerzális, szinte bármelyik tantárgy tanításához felhasználható, szempontok és vélemények ütköztetéséhez – akár nyelvtanításban is a vitákhoz.
Ismerje meg Nagy Irén és Győrössy Krisztina - "Upcycling..." című projektjét!
Fotó: Nagy Irén, Győrössy Krisztina - Upcycling,avagy ami az egyiknek szemét, az a másiknak... című projektje
Az interjút készítette:
Karnuts-Takács Zsuzsanna
Kommunikációs Igazgatóság
Tempus Közalapítvány