1001 történet nagyszüleink életéből - A családi mesélés ellenállóbbá teszi a gyerekeket

Szabó Márta arra kérte diákjait, hogy beszélgessenek nagyszüleikkel és írjanak egy rövid családi történetet, amit aztán elhelyeznek egy interaktív világtérképen.

AI generált kép két kisfiúról akik egy magas házikó peremén ülnek
1001 történet nagyszüleink életéből - A családi mesélés ellenállóbbá teszi a gyerekeket

Honnan származik az ötlet? Mi hívta életre a projektet?

Régi történet ez – még 11 éve kezdődött. Akkoriban olvastam Robin Fivush és Marshall Duke kutatásairól, akik – nagyon leegyszerűsítve - arra az eredményre jutottak, hogy azok a gyerekek reziliensebbek, ellenállóbbak az élet megrázkódtatásaival szemben, akiknek otthon rendszeresen mesélnek a családjuk történetéről, történeteiről. Robyn Fivush szerint a családtagok történetei – „akik egyik lábukat a másik elé téve éltek meg, és szeretetteljes kötelékeket tartottak fenn” – megnyugtatják a gyerekeket, hogy az ő családjuk is megtalálja a módját, hogy átvészelje a helyzetet.” Sokat gondolkodtam, hogyan segíthetném én tanárként ezt a folyamatot, és ennek az eredménye lett az „1001 történet” ötlete, amit regisztráltam is az eTwinning akkori felületére, de sajnos nem sikerült partnereket találni.

De, ami késik, nem múlik: egy nemzetközi projekt résztvevőjeként ismerkedtem meg Biserka Zajec varasdi kolléganővel, akit szintén megkérdeztem, hogy van-e kedve velem létrehozni ezt az eTwinning-projektet. Csak ki kellett várnom, amíg a még futó projektjeit lezárta, és már „indulhattunk” is – legnagyobb örömömre. 

Mi az ötlet, módszertan lényege röviden összefoglalva?

Azt szerettem volna elérni, hogy a gyerekek vegyék fel a kapcsolatot nagyszüleikkel, beszélgessenek velük, és írjanak meg a beszélgetésük alapján legalább egy rövid történetet. Rövid, egyszerű, valamiért érdekes családi történeteket szerettem volna gyűjteni, és egy interaktív világtérképen elhelyezni. A teljes projektmegvalósítás során az egyszerűségre és hatékonyságra törekedtem, ugyanakkor nem könnyű röviden elmagyarázni, ami történt. 

A tanulókat felkészítettük a nagyszüleikkel készítendő interjúk lefolytatására, hogy az eredmény számukra is érdekes, tanulságos legyen, majd a kiválasztott sztorit a tanult idegen nyelvekre le kellett fordítaniuk. A szaktanáraik nyelvhelyesség szempontjából ellenőrizték a történeteket, és személyre szabott visszajelzést adtak a diákoknak az írásaik tartalmi és formai minőségéről. Informatika órán különböző prompt-módszerekkel kísérletezve MI-illusztrációkat generáltak a történeteikhez. Az elkészült műveket Padleteken osztottuk meg. Voki alkalmazással bemutatkozó animációkat készítettek a résztvevők, majd a projekt végén értékelték a saját eredményeiket.

A végeredmény egyrészt egy interaktív világtérkép lett, amelyen a történeteket a történések helyét jelölő linkre kattintva, több nyelven is olvashatjuk, végül az iskolakönyvtárunkban kiállítást rendeztünk, ahol bemutattuk az alkotásokat.

Kinek ajánlaná, milyen célcsoport tudja leginkább hasznosítani?

Minden idegen nyelvi csoportban elérkezik a pillanat, amikor a gyerekeknek történeteket kell mesélniük – múlt időben, ehhez különböző nyelvi formákat, igeidőket, időhatározókat kell elsajátítaniuk, vagy például érettségi vagy nyelvvizsga-téma a család bemutatása, amihez szükséges a szereplők jellemzése. Tehát minden idegen nyelvi csoportban érdemes foglalkozni vele, hiszen a történetek megírása így túlmutat az iskolai feladat határain, el kell menni vagy telefonálni kell a Nagyinak, és ettől kezdve valami nagyon szép kezdődik. A történet megírása – diákjaim tapasztalatai szerint nem okozott nehézséget, de a beszélgetésnek-beszélgetéseknek mélyre ható eredményei voltak. Talán már ötödik osztályos kortól próbálkozni lehet vele, de 7. osztálytól, illetve középiskolásokkal mindenképpen.

Milyen segédanyagok tartoznak az ötlethez és milyen eszközökre van szükség a kipróbálásához?

Csak a szokásos eszközök, amelyekre minden digitális projektnél szükség van: mobil eszközök, laptopok, projektor, internet… Sok segédeszközt készítettem az érdeklődők számára: bevezető prezentáció - feladatleírással és értékelési szempontokkal a diákok számára, óravázlat, csoportalkotó eszköz bemutatása, útmutató az interaktív térkép elkészítéséhez stb. Természetesen a csomag része sok illusztráció, fénykép.

1001 történet nagyszüleink életéből

Mit gondol, mitől különleges az ötlete; mi volt kimagaslóan jó megoldás vagy innovatív elem benne?

A témaválasztás aktualitása, a pedagógiai célok és a tanulói tevékenységek változatossága, célokhoz illeszkedő megválasztása és látványos eredmények együttesen tették sikeressé ezt a projektet. Izgalmas kísérlet, hogy a transzgenerációs tanulást összekötöttük a kreatív írással és az MI kritikus felhasználásával, a diákok önismeretének fejlesztési lehetőségeivel. Valahogy – azt kell mondanom, ösztönösen – olyan tevékenységekre hívtuk meg a gyerekeket, amelyek belső szükségleteikre rezonáltak

A tanítványaink többféle szerepet kipróbálhattak: riporterek, történetírók, szerkesztők, fordítók lehettek. Meggyőződésem, hogy az íráskészség fejlesztése több egyszerű iskolai kompetenciánál: az írás segít rendezni gondolatainkat, növeli önbizalmunkat, az írás során jobban figyelünk belső világunkra, ezáltal magabiztosabbak leszünk. Ezért érdemes gyakran, változatos formákban, motiváló módszerekkel gyakorolni. 

Mi motiválta Önt abban, hogy feltöltse a projektet a Módszertani Ötlettárba? 

A most feltöltött ötleteimmel együtt már összesen nyolc kidolgozott ötletem szerepel a Módszertani Ötlettárban. Néhány éve szokásommá vált, hogy tanév végén átgondolom, hogy melyik tananyagomat érdemes megosztani kollégákkal, és rendszeresen meg is teszem. Egyrészt létrejött a Módszertár körül egy alkotó közösség, akikkel évről évre találkozunk különböző eseményeken, konferenciákon, másrészt értékesek számomra a szakértőktől kapott bírálatok is. Az ő bírálataik (időnként szigorú kritikájuk) biztonságos fejlődési lehetőséget biztosítanak számomra, látom, hol tudok még fejlődni, előre lépni. Fontos számomra, hogy releváns, szakértő és ugyanakkor empatikus visszajelzést kapok a munkámról – ez a pályázat jó lehetőség számomra, hogy ilyen külső, értő szemmel is rá tudjak tekinteni a munkámra. A munkámat és magamat is meg tudom mutatni, hiszen a Módszertár tartalmait sokan böngészik – ötletek után kutatva, új lendületet keresve. Jó érzés, hogy talán segíteni tudok valakinek, aki megörül egyik-másik tippemnek, és beépíti a saját munkájába.

Mit ajánlana az új feltöltőknek?

Szabó Márta profilkép

Javaslom, hogy böngésszék a feltöltött ötleteket, keressenek számukra szimpatikus témákat a kulcsszavas keresővel, próbáljanak is ki egy-egy ötletrészletet, fogást. Ne csak a díjazott ötleteket olvassák, hiszen ott szinte teljes módszertani tankönyveket fognak találni, ami kezdő feltöltőként elriasztó hatású lehet. Nem kell világra szóló újdonságokat kipróbálnunk: egy-egy sikeres adaptáció bemutatásának is megörülhetnek a módszertár felhasználói. Az innováció nem jöhet létre hibák, problémák nélkül, ezért nem szabad tőlük félni – bár tanárként törekszünk a tökéletességre, a hibákat lehetőleg kerüljük. Ezzel is meg kell küzdenünk, és ezért is érdemes kicsiben kezdeni.  

A témát, a tanulócsoportot, a kipróbálandó ötletet gondosan kell megválasztani, de elkerülhetetlen, hogy valami félremegy, nem jól sikerül. Ennek kell csak igazán örülni, mert itt kezdődik a valódi tanulás, a komfortzónánk határainak feszegetése és ennek eredményeként a fejlődés. Ha pedig egy próbálkozásunk jól sikerült, és fontolgatjuk a megosztását, akkor érdemes alaposan tanulmányozni a feltöltési útmutatót és irányelveket, a bemutatott példákat, és már tanév közben elgondolkodni azon, hogy milyen további dokumentumokat, segédeszközöket érdemes megőrizni, hogy a leírással együtt ezeket is meg tudjuk osztani.

Kezdetnek akár egy-egy órarészletet vagy feladatot is ki lehet választani, kis lépésekben haladni. Azért is érdemes újra átgondolni, írásban is összefoglalni az éves munkánknak egy-egy jól sikerült szeletét, mert ez egy olyan önreflexiós lehetőség is egyben, ami mentálisan is erősít minket – tapasztalatból mondom. Szintén segítség lehet, ha egy barátunkkal-kollégánkkal közösen dolgozunk ki egy ötletet, és együtt mutatjuk be.

Pedagógusként, oktatóként honnan szerez inspirációt az ötletek megvalósításához? Mi motiválja az újításra? 

Van bennem egy alapvető nyugtalanság, folyamatos elégedetlenség a saját megoldásaimmal szemben. Van egy saját „mátrixom”, egy belső iránytűm, amely kijelöli a céljaimat és mutatja a lehetséges utakat. Érzékenyen érintenek a minket körülvevő világ problémái, amelyek nem maradnak az iskola falain kívül, és pedagógusként nemcsak egy bizonyos ismeretanyag átadása a feladatunk, hanem – Csapó Benő szavaival – „az értelem kiművelése” és az iskola utáni életre való felkészítés. 

Mivel egyre kevésbé tudjuk, hogy milyen tudásra is lesz pontosan szükség akár csak néhány év múlva is, a diákjainknak képesnek kell lenniük egy tanuló közösség aktív tagjaiként működni, tudniuk kell kapcsolódni. A tanulás során legyenek részesei valami „nagyobbnak”, ami túlmutat az iskolai rutinon – bár a rutin is fontos szerepet játszik. Az ötletek megvalósításához nem annyira inspirációra, mint inkább időre, kitartásra és egyfajta belső ellenálló képességre van szükség. A legtöbb inspirációt a tanítványaimmal végzett munkám során tapasztalt problémák jelentik – ezekre keresem a megoldásokat, válaszokat: a nemzetközi és hazai szakirodalomban, továbbképzéseken, konferenciákon, tapasztalatcseréken. Mindig találok problémákat, amelyekkel meg kell küzdenem, értelmes célokat, amelyekért lelkesedni tudok.

Képek: Szabó Márta

Ismerje meg Szabó Márta, Sásdi Mariann, Szabó Katalin, Pásztiné Markella Eszter és Csanálosi Márta - 1001 történet nagyszüleink életéből című módszertanát!

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2024-es díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.