Az érme két oldala - Pénzügyi életleckék a generatív AI felhasználásával

A pénzügyi tudatosságon alapuló módszertanban nagy szerepet kap generatív mesterséges intelligencia használata is. Az ötlet megálmodója, Csikó Szilvia mesélt a projektről.

AI generált robotszerű görög gondolkodó
Az érme két oldala - Pénzügyi életleckék a generatív AI felhasználásával

Milyen alapgondolat hívta életre Az érme két oldala projektet?

Az ötlet egy fontos témához, a pénzügyi tudatossághoz kapcsolódik, a különlegessége pedig a mesterséges intelligencia széles körű használata. Az életét tudatosan tervező ember pénzügyi döntéseiben hosszú távon is gondolkozik, ami a befektetések esetében azt jelenti, hogy csak olyan kockázatot vállal, amely számára kezelhető mértékű. Másrészt fontos, hogy tisztában legyen a saját kockázatvállalási hajlandóságával és ehhez igazodó befektetési stratégiát alakítson ki. Módszertani szempontból egy olyan sokszínű projekt megvalósítása volt a célom, amelynek során a kompetenciafejlesztés változatos eszköztárát használom a kooperatív tanulásszervezéstől, a differenciált, tevékenyég-központú oktatáson, az érdekes és izgalmas projektmunkákon át a generatív mesterséges intelligencia felhasználásáig.

Mi a módszertan lényege röviden összefoglalva?

A projektben a gyerekek egy küldetést teljesítenek, amelynek során különböző projektmunkákat kell elkészíteni. A diákok csak akkor teljesíthetik a küldetésüket, ha a 21. században oly fontos tanulási képességeiket használják, mint az együttműködés, tudásépítés, IKT eszközök magabiztos használata, önszabályozás és problémamegoldás. 

A digitális technológia alkalmazása meghatározó eleme a módszertani ötletnek, változatos alkotások készülnek, így lehetőség nyílik a tartalomba ágyazott komplex kompetenciafejlesztésre. Többek között a feladatok között szerepel egy újság címlapjának az elkészítése, amely tartalmaz egy digitális kollázst a pénzügyileg tudatos magatartásról. A csoport tagjai a mesterséges intelligencia felhasználásával képet is generálnak és címlapfotót készítenek egy olyan fiatalról, aki sikeres vállalkozó és példaképük is egyben. Ugyanakkor kiemelendő, hogy ez nem egy portréfotó, hanem olyan kép, ami kapcsolódik valamelyik művészeti korstílushoz vagy ismert képzőművészhez.

A résztvevők több új fogalommal is megismerkedhetnek a projekt során. Sokak számára ismerős lehet például a Cápák között című műsor; az izgalmas show-műsor főszereplői a Cápák, gazdag és sikeres üzletemberek, olyan döntéshozók, akik egy tévéműsorban is kizárólag a legígéretesebb befektetésekbe szállnak be A feladatok között szerepel egy pitch elkészítése is, amelyben meggyőzik a cápákat arról, hogy érdemes befektetni a csapat által létrehozott cégbe.

Milyen célcsoport tudja leginkább hasznosítani a pénzügyi életleckéket adó módszertanát

A pénzügyi tudatosság fejlesztése a vállalkozói kompetencia fejlesztése már nemcsak a felnőtté válást közvetlenül megelőző időszak feladatai közé tartozik - úgy vélem, hogy már az általános iskola felső tagozatában érdemes elkezdeni a fejlesztést. A kezdeményezőkészség erősítéséhez tehát először is önvizsgálatra van szükség: fel kell ismernünk az erősségeket és a fejlesztést igénylő a gyengébb területeket. Az érme két oldala elnevezésű projekt alkalmazásával hatékonyabban fejlődhet az autonómiát, kreativitást, innovatív szemléletmódot igénylő vállalkozói kompetencia. Ez tudást, kreativitást, újításra való törekvést és kockázatvállalást jelent, melyek alapját képezi azoknak a speciális ismereteknek, készségeknek és magatartásformáknak, amelyekre a mindennapi életben és a munkahelyen szükség van.

Logó tervezése számítógépes program használatával

Milyen segédanyagok tartoznak az ötlethez és milyen eszközökre van szükség a kipróbálásához?

A vállalkozói kompetencia fejlesztésére irányuló törekvés fontos jellemzője a projektnek, az életpálya-építési és a munka világát bemutató modulokhoz tartozó digitális tananyagokkal pedig célzottan e kompetenciaterület fejlesztését helyeztem a középpontba. Célként fogalmaztam meg: a legújabb médiainformatikai technológiák használatát, alkalmazását, melyhez tanulói laptopokat használtunk eszközként. Fontos volt számomra, hogy a gyerekek ne műveletekben, hanem eljárásokban, megoldásmódokban, tervekben, műveletek folyamatában gondolkozzanak. Ez által valódi, azaz rugalmas, más helyzetekben is alkalmazható, nagyobb transzferhatású tudás jöhetett létre.

A gyakorlatoknál nemcsak a konkrét feladat elvégzésén volt a hangsúly, hanem azon, hogy a gyereket rávezessem, képessé tegyem a számukra eddig ismeretlen, új eljárás megtalálására. A kollaboratív munkához alkalmas felület a Padlet segítségével létrehozott közös munkafelület volt, melyhez a projektben résztvevő gyerekeknek szerkesztési jogosultságot is adtam. Itt helyeztem el a videók linkjeit, az online forrásokat, kollaboratív munkához szükséges közösen szerkeszthető információs blokkokat és az ellenőrzőlistát a csapatok számára, melyet külön színnel is kiemeltem a felületen, azért hogy segítsem a csoportban lévő SNI-s gyerekeket.

Tervezés Digitális Pedagógus Díjat nyert projekt kapcsán

Mit gondol, miben áll az ötlet különlegessége?

Véleményem szerint az ötlet egyik különlegessége a generatív mesterséges intelligencia szerepe a projektben. Napjainkban kulcsfontosságú kérdés az AI transzparens és etikus használata, a szerzői jogok tiszteletben tartása, ezért a kerettörténet alapján diákok mellett a mesterséges intelligencia tanulótársként jelenik meg a küldetés során, de sohasem helyettesíteni kreativitást, az önálló munkát. A projektnek vannak részegységei, ahol inkább csak ötletadó alkalmazásként használtuk az AI-t, míg más területeken nagyobb szerepet szántunk neki. 

Számomra azért volt fontos, mert segítségével új módszereket alkalmazhattam az egyéni tanulási utak kialakításában, az interaktív tananyagok létrehozásában, valamint az értékelésben és a visszajelzésben. A projekt egyik kulcsszereplője Kreatívusz, a pénzügyekben járatos robot, aki tanulási asszisztensként is jelen volt. Ezt a karaktert képgenerálás után egy mesterséges intelligencia alapú videószerkesztővel hoztam létre, lényegében egy beszélő avatar, amely hasznos tanácsokat adott a gyerekeknek a projektmunkák elkészítése előtt.

Mi motiválta Önt abban, hogy feltöltse a projektet a Módszertani Ötlettárba?

Úgy gondolom, hogy azok a tehetséges diákok, akik ma még az általános iskolák padjaiban ülnek, hamarosan a tudományos világ nagykorú polgáraivá válnak, ők lesznek várhatón állami és magánvállalatok, a települések innovátorai, mérnökei, a kutatóközpontok, egyetemek képzett szakemberei A munkahelyek már most átalakulóban vannak, és csak az marad versenyben, aki megtanulja az MI eszközöket jól alkalmazni a munkájában, saját területén. Olyan új projekteket szeretek megvalósítani, amelyekben a mesterséges intelligencia a feladatok központi része és úgy használjuk a technológia erejét, hogy egyedi és innovatív megoldásokat találunk összetett problémákra. 

Csikó Szilvia Digitális Pedagógus Díjat nyert pedagógus portréjaMit ajánlana az új feltöltőknek?

A kezdeményezőkészség erősítéséhez szükség van proaktivitásra, kreativitásra, kitartásra, önbecsülésre és határozottságra is. Úgy gondolom, hogy ezek a tulajdonságok mind erősíthetők az új területek felfedezésével és az innovatív módszerek kipróbálásával. A kulcskompetenciák fejlesztésén túl a szemléletformálást emelném ki: a hatékony és eredményes tanuláshoz elengedhetetlen tényezők az aktív tanulási formák, a témakörök gyakorlatiasabb megközelítése, és a munka világával való szorosabb kapcsolattartás. 

A jövő munkahelyén a ma még kisiskolás gyerekek feltehetően kooperatívmunkával, csapatban dolgoznak majd. Éppen ezért lényeges napjaink iskoláiban, hogy a tudásmenedzsment szellemében a pedagógusok azokat a gondolkodási módokat, kommunikációs és társas készségeket fejlesszék.

Képek: Csikó Szilvia

Ismerje meg Csikó Szilvia - Az érme két oldala című projektjét!

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2024-es díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.