Pí, a rejtélyes szám - Matematika játékosan

Hipik Angélát régóta foglalkoztatta a matematika népszerűsítésének gondolata, nem véletlen tehát, hogy díjnyertes ötletének is ez a célkitűzés áll a hátterében.

Pí a rejtélyes szám módszertani ötlet részleteinek illusztrálása képkollázzsal ahol különféle formákban jelenik meg a pi
Pí, a rejtélyes szám - Matematika játékosan

Mi hívta életre a Pí, a rejtélyes szám projektet? 

Valamennyien tudjuk, hogy sok diák nem szereti a matematikát, a szépségét sajnos a kötött iskolai keretek nem igen emelik ki. Népszerűsítésének gondolata már régóta érlelődött bennem. A matematika játékosságát és fontosságát hangsúlyoztam egy korábbi, „Hozzuk divatba a matekot” című iskolai projekt megszervezésénél. Az előző iskolaévben intézményünk rendhagyó módon tervezett emlékezni a magyar forradalomra, így adta magát a helyzet, hogy ezzel egyidőben a matematikát is megünnepeljük.

Míg mások díszvacsorát és világtalálkozót rendeznek, verseket írnak, vagy évekig számjegyeket magolnak a bűvös szám tiszteletére, addig a mi iskolánk tanulói, a „deákosok”, a modern eszközökkel történő múltidézés napjára időzítették a projekt bemutatót. Így született meg a Deák Pí - Nap gondolata.

Miben áll a játékossága a matematikai módszertannak? 

A projektben résztvevők a matematika Szent Gráljának felfedezésére indultak. Arra a kérdésre keresték a választ, hogy miért alakult ki ez a nagy kultusz egy véget nem érő számsorozat körül. A 9. évfolyam két osztálya négy csoportban dolgozva állapította meg, amit már a történelem során sokan megfogalmaztak, hogy e titokzatos szám, mindenütt ott van, ami kapcsolatban van a körrel.

Mérésekkel igazolták, hogy a kör kerületének és átmérőjének hányadosa állandó, netes kutatásaik rávilágítottak neves matematikusok közelítő számításaik fontosságára, rímeket írtak, képeket és verset generáltak az AI segítségével, majd a Canva képgeneráló online felületen elkészítették bemutatójukat. Azzal a céllal vágtunk bele a digitális eszközökkel támogatott élményszerű tanulás-tanítás folyamatába, hogy a diákok magabiztosan és kritikusan használják majd akár egyéb tudásterületen, illetve a mindennapi életben is, az információs társadalom technológiáit, és megismerjék a gondolkodás logikai felépítésének eleganciáját, a matematikának a természethez, a művészetekhez és az épített környezethez fűződő viszonyát.

Mely korosztálynak ajánlaná a leginkább a tanórák színesítésére? 

A projektet leginkább az általános iskola 8. és a középiskola 9. osztályos tanulóinak ajánlom, mert ez a korosztály az, mely már könnyebben megérti a számhalmazok egymásra épülésének matematikai vonatkozásait a természetes számoktól a valós számokig. A tevékenykedtető foglalkozások során gyakorolhatják a rájuk zúduló információ mennyiségből kiválasztani a fontos és értékes adatokat, melyeket etikusan és kritikusan használva építhetnek be tudásukba. Ne feledjük, hogy az információs társadalomban az a polgár találja meg leginkább a helyét, aki képes információk létrehozására, terjesztésére és felhasználására, valamint újra felhasználására.

Pi sütemények

Milyen segédanyagok tartoznak az ötlethez és milyen eszközökre van szükség a kipróbálásához?

A projekt részletes leírását és a szükséges anyagok, eszközök listáját és elérhetőségét a projektterv tartalmazza, mely A tanulás jövője megújult felületénilletve a blogomon érhetők el. Ezek között szerepel Genially felületén készült digitális szabaduló szoba játék, Office 365 támogatása mellett létrejött projektnapló, Pí pavilont díszítő dokumentumok, játékos fejtörők és online felületen megosztott napilap is. A Micro:bitek programjai és néhány projekt produktum egy digitális faliújságon is megtekinthető, felhasználható, adaptálható.

Mit gondol, milyen hozzáadott értéket képvisel a módszertan?

A diákok a pedagógus, mint mentor, vagy ha úgy tetszik influenszer irányításával olyan tevékenykedtető folyamatok részeseivé válnak, melyek a tanulói kíváncsiságra, aktivitásra, a tanulás élményére épülnek. Kurt Hahn, az élménypedagógia atyja, közel 100 évvel ezelőtti élményterápiának nevezett pedagógiai koncepciójából kifejlődött reformpedagógia központi eleme a személyiségfejlesztés. Célja nem a szórakozás, hanem a kulcsképességek erősítése.

Az információs társadalomban az adekvát tudás felértékelődött, így rengeteg kompetenciát vár el a mai fiataltól a társadalom. A tanórai kereteken túlmutató, komplex foglalkozások olyan kompetenciafejlesztést tesznek lehetővé, melyek a hagyományos oktatásban nem, vagy alig jelennek meg. A 4K, vagyis a kritikus gondolkodás, kreativitás, kommunikáció és kollaboráció olyan elemek, melyek manapság már a munkaerőpiacon való megjelenés kötelező elemei. A projekt során előtérbe kerül a problémamegoldás, miközben a résztvevők megismerik a tantárgyak közötti kapcsolatrendszer sokrétűségét. 

Mi motiválta Önt abban, hogy feltöltse a projektet a Módszertani Ötlettárba? 

A modern technológia „csodáit” már évek óta csempészem be az oktatási folyamatokba, hogy érdekesebbé és befogadóbbá tegyem diákjaim számára a tananyagot. De miként is teszem ezt? Én is tanulok, módszertári tarsolyomat folyamatosan bővítem, s ha adaptálható ötletet látok, hallok, akkor a magam és diákjaim igényeire szabva ki is próbálom azt.

Hiszem és vallom, hogy mi pedagógusok, egymástól tanulhatunk a legtöbbet. Ezért a már megvalósult projektek kapcsán megtapasztalt ismereteimet szélesebb szakmai berkekben igyekszem elhinteni. Ennek a tevékenységemnek egyik szelete a Módszertani Ötlettárba történő feltöltés. Teszem ezt abban a reményben, hogy valaki érdekesnek véli, s talán még adaptálja is saját iskolájában.

Mit ajánlana az új feltöltőknek?

Csak bíztatni tudok minden új feltöltőt, hogy ossza meg velünk ötletét, mert sokat profitálhat belőle az újra nyitott, tanulni és a változásokra reagáló pedagógus, még akkor is, ha éppenséggel nagy projektpedagógiai módszertani tapasztalattal rendelkezik is.

Pedagógusként, oktatóként mi motiválja az újításra?

Hipik Angéla profilképA mai kor gyermekének motivációját nehéz hosszabb időre megtartani. Ahhoz, hogy meg tudjuk őt érteni, abban a tekintetben is, hogy mi az, ami figyelmét leköti, nekünk is változni kell.

Ma már nem elég a régi jól bevált módszer, lépést kell tartanunk az iskolán kívüli világgal. Amennyiben ezt nem tesszük, lemaradunk, akár még ki is éghetünk. Más szerepkört kell felvennünk, ha sikereket szeretnénk elérni szakmai életünkben. Egyfajta világítótoronyként kell megjelennünk a diák mellett, utat mutatva a körülöttünk lévő információtenger kusza világában.

Ehhez viszont elengedhetetlen a megújulás készsége. Ahhoz, hogy bővíthessem, frissíthessen módszertáramat, szívesen keresek fel olyan szakmai oldalakat, melyeken nézeteimhez hasonló gondolatokat olvashatok. Szakmai online közösségek aktív tagjaként sok ötletet kapok, s adok, ami tovább lendít utamon. Gyakran vagyok résztvevője és előadója egy-egy konferenciának, abból a célból, hogy átadjam tapasztalataimat, esetleg mások jó gyakorlatát a magam és diákjaim képére szabva kipróbáljam. Olyképp szeretném végezni munkámat, mint az amerikai baptista lelkész, Martin Luther King utcaseprője:

„Ha egy embernek utcaseprő a munkája, akkor úgy seperjen utakat, ahogy Michelangelo festett, ahogy Beethoven komponált, vagy ahogy Shakespeare írt verseket. Olyan jól seperje az utakat, hogy a mennynek és a földnek minden lakója megálljon egy percre, s azt mondja, ím, itt élt egy nagyszerű utcaseprő, aki jól végezte a munkáját.”

Képek: Hipik Angéla

Ismerje meg Hipik Angéla - Pí,a rejtélyes szám című projektjét!

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2024-es díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.