Digitális eszközök és innovatív módszertan a beporzók fontosságáért - Bee the Universe!
A tanulók különböző digitális eszközök segítségével kutattak és alkottak a beporzók ökológiai jelentőségének és védelmének kapcsán. Interjú az ötlet megálmodójával, Pap Andreával.

Mi inspirált a projekt létrejöttét?
"Bee the Universe!" című eTwinning projektet a beporzók iránti érdeklődésem inspirálta. A célom az volt, hogy felkeltsem a tanulók érdeklődését a téma iránt. Fontos volt számomra, hogy a projekt módszertana interaktív, innovatív és kreatív projektalapú tanulási folyamatra épüljön. A projekt során a tanulók különböző digitális eszközök (Padlet, Google Slides, Canva stb.) segítségével kutattak, logót készítettek, eBook-ot, weblapot alkottak, és közös videót hoztak létre.
Mi a módszertan lényege és üzenete?
A beporzók fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni. A fiatal generáció figyelmét is fel kell erre hívni, mert „A Földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön”, ahogy David Brower örökérvényű mondata is alátámasztja ezt. Ennek az ötletnek központi témája a beporzók ökológiai jelentősége és védelme. A "Bee the Universe!" eTwinning projekt keretében a diákok különböző digitális eszközök segítségével dolgoztak, így ennek köszönhetően interaktív módon fedezték fel a beporzók világát, és felhívták a figyelmet ezen élőlényeknek a fontosságára.
A projektmunka során számos tevékenység színesítette a palettát: a logó tervezésétől kezdve, a virtuális tanterem berendezésén keresztül jutottunk el egy saját honlap megalkotásáig, mely a beporzók bemutatásával foglalkozott. A diákok egy közös videót is létrehoztak, melynek célja az volt, hogy a Méhek világnapjáról megemlékezzünk. A máltai és a török iskolákkal pedig matricákat cseréltünk, melyek kézzel vagy a Canvában készültek, ezeket postai úton küldtük el egymásnak. Minden matrica egy-egy, az országra jellemző beporzót ábrázolt.
Milyen célcsoport számára ajánlaná leginkább a módszertan kipróbálását?
A módszertani ötletek széleskörűen adaptálhatók különböző oktatási környezetekbe és tantárgyakba. Az adaptáció során fontos figyelembe venni a tanulók egyéni igényeit, a csoportdinamikát, valamint a technológiai hozzáférést és készségeket. Az ötletek rugalmassága lehetővé teszi, hogy a pedagógusok az adott tanulócsoport sajátosságaihoz és a tantárgy célkitűzéseihez igazítva alkalmazzák őket. Leginkább a 10-14 éves korosztálynak ajánlanám.
Milyen segédanyagok tartoznak az ötlethez és milyen eszközökre van szükség a kivitelezéséhez?
- Ismerkedés és bemutatkozás ("Who are we?") - Padlet használata: Online kollaboráció és közösségépítés. A Padlet lehetőséget ad a résztvevőknek, hogy bemutatkozzanak, megosszák egymással érdeklődési köreiket, így elősegítve a projekt kezdetén a közösség kialakulását.
- Logó készítése ("Creating Logos"): Kreatív gondolkodás és vizuális kommunikáció fejlesztése akár kézzel, akár digitálisan. A logók készítése során a tanulók megismerik az arculattervezés alapjait, valamint gyakorolják a vizuális elemek használatát az ötleteik kifejezésére.
- Tudásmegosztás és prezentáció ("Who are the pollinators?") - Google Slides használata: Digitális történetmesélés és kollaboráció. A tanulók közösen dolgoznak a tantermük virtuális berendezésén. Kialakítanak egy olyan helyet, ahol megoszthatják kutatásaikat a beporzókról, gyakorolva ezzel a digitális eszközök használatát és a csoportmunka alapelveit.
- Szavazás és döntéshozatal ("Voting") - Google Survey használata: Demokratikus döntéshozatal és véleményalkotás. A Google Survey lehetővé teszi, hogy a résztvevők közösen döntsenek a projekt LOGO kérdésében, mely a projekt egészét szimbolizálja majd.
- Utazás a világ körül: beporzók keresése ("A Journey around the world → looking for pollinators") - Canva és mentor tanárokkal való közös munka: Felfedező tanulás és csoportmunka. A Canva használatával a tanulók vizuálisan is bemutathatják felfedezéseiket, miközben a mentor tanárok irányításával együtt dolgoznak a különböző részfeladatokon, ami elősegíti a csoportos tanulást és a problémamegoldó készségeket.
- A munka különböző tanulócsoportok együttműködésével valósul meg- Idegenvezető kreálása, forgatókönyv írása és történetmesélés(Google Docs használata), térkép készítése és a forgatókönyv illusztrálása, videó készítés MI segítségével,.
- Az elkészült munka bemutatása ("Our Work") - Google Slides: Reflektív tanulás és prezentációs készségek fejlesztése. A tanulók visszatekintenek a projekt során végzett munkáikra, bemutatják eredményeiket, és megosztják tapasztalataikat és egy virtuális osztálytermet készítenek, melyben a BEE the Universe! értékeit képviselik.
Mit gondol, mitől különleges az ötlete?
A nemzetközi partnerekkel a projekt alapú tanulás során új módon közelítettük meg a témakört. Változatos munkaformákat és felületeket használtunk a céljaink megvalósításához. A munka során fontos volt az is, hogy mindenki jól érezze magát, ez motiválta a részfeladatok sokszínűségét. Emellett sikerült olyan produktumokat létrehozni, mely széleskörű és több területen is engedte a diákokat dolgozni. Minden tanuló meg tudta találni a projektben a helyét, mint például a rajz, digitális szerkesztés, vagy idegen nyelvű szövegalkotás.
Mi motiválta Önt abban, hogy feltöltse a projektet a Módszertani Ötlettárba?
Az ötlet megosztása lehetőséget ad arra, hogy más pedagógusok is tanuljanak a tapasztalatainkból, és inspirációt merítsenek saját projektjeikhez. Hiszem, hogy a közös tudás és tapasztalatok megosztása hozzájárul a pedagógiai gyakorlatok fejlődéséhez. A projekt során alkalmazott kreatív módszerek és eszközök bemutatása arra ösztönözhet másokat, hogy új megoldásokat keressenek a tanulás és tanítás folyamatában. A BEE The Universe! projekt innovatív megközelítése segíthet másoknak is, hogy a tanulók érdeklődését fenntartsák. A projekt célja a diákok motiválása és fejlődése. Azáltal, hogy megosztom a projektet, más tanárok is alkalmazhatják a sikeres módszereket, amelyek segíthetnek a tanulói készségek és kompetenciák fejlesztésében.
Pedagógusként, oktatóként mi ad lendületet az ötletek megvalósításához? Mi motiválja az újításra?
Mindig követem az aktuális híreket, leginkább a környezetvédelemmel kapcsolatban, ezért sok cikket olvasok magyarul és angolul is, valamint podcastokat is hallgatok. Mivel más intézményekkel is tartom a kapcsolatot az eTwinning és az Erasmus projektek kapcsán van lehetőségem személyesen és virtuálisan új módszerekkel, témákkal megismerkednem. Fontosnak tartom a megújulást a pályámon, ezért mindig keresem az új lehetőségeket, illetve azon dolgozom, hogy a diákjaim számára is kitáruljon a világ, merjenek gondolkodni és kreatívan megvalósítani egy-egy feladatot.
Képek: Pap Andrea
Ismerje meg Pap Andrea, Duygu Aktug Aydin és Marion Cutajar - Bee the Universe! című módszertanát!