Kilenc országot átszelő híd: Európa virtuális TwinBus-járata

Fükő Judit, Kostyánszki Lászlóné és Majorné Urbán Anikó projektje

A projekt egy képzeletbeli buszra ültette fel kilenc ország diákjait, hogy játékos feladatokon keresztül tanuljanak egymás kultúrájáról és a digitális világról.

A 2025ös digitális pedagógus és oktatói díjat nyert projekt interjújának borítóképe a projekt során készült fotóval
Kilenc országot átszelő híd: Európa virtuális TwinBus-járata

A 2025-ös Digitális Pedagógus és Oktatói Díj egyik kiemelkedő nyertese Fükő Judit és kollégái, Kostyánszki Lászlóné és Majorné Urbán Anna, akik TwinBus – Online utazás Európán át című projektjükkel bizonyították, hogy a digitális oktatás nemcsak technológiai eszközhasználat, hanem élményalapú tanulás, kulturális nyitottság és nemzetközi közösségépítés is lehet.

Fükő Judit Európa virtuális TwinBus járata című módszertani ötletének montázsa


Egy nemzetközi együttműködés kezdete

A projekt ötlete abból az igényből született, hogy a tanulók valódi, élményszerű helyzeteken keresztül tapasztalhassák meg, mit jelent egy nemzetközi közösséghez tartozni. Fükő Judit és török kolléganője, Dilek Emir régóta dolgoznak együtt, és mindkettőjüket motiválja, hogy a digitális eszközökön keresztül hidat építsenek a gyerekek kultúrái között. A TwinBus ennek a közös gondolatnak a szimbóluma lett:

egy képzeletbeli busz, amely Európán átutazva összeköti a gyerekeket, és lehetőséget ad arra, hogy játékosan tanuljanak egymásról.

A projektben kilenc ország vett részt: Törökország, Magyarország, Görögország, Olaszország, Észak-Macedónia, Lengyelország, Csehország, Litvánia és Szerbia. A pedagógiai ívet közösen tervezték, majd minden partneriskola a saját diákjaival és eszközeivel gazdagította a projektet. A feladatok megosztása mindig a partnerek erősségeihez igazodott - például volt, aki a videószerkesztésben, más a vizuális anyagok vagy interaktív játékok készítésében jeleskedett. Dilek kiváló ötletei és szervezőkészsége, valamint a köztünk lévő bizalom és barátság alapja volt annak, hogy a közös munka ennyire harmonikusan működjön. Az iskolában Majorné Urbán Anikó és Kostyánszki Lászlóné remek ötletekkel és magas színvonalú projektmunkával gazdagították a projektet, eTwinning Iskolaként pedig munkaközösségi szinten is megvalósult az együttműködés

A projekt alsó tagozatos diákokkal valósult meg, így a tervezés során kiemelt figyelmet kapott a fokozatosság és a játékosság. Minden tevékenységet úgy terveztek, hogy a diákok életkori sajátosságaihoz illeszkedjen. Rövid, motiváló feladatok, sok vizuális elem, és egyszerűen kezelhető online felületek jellemezték a tanulási folyamatot. A digitális térben való biztonságos részvételre is nagy hangsúlyt fektettek: az internetbiztonság és a netikett tudatosítása végigkísérte a projektet.


Virtuális étterem, rap párbaj és a jövő városai

A TwinBus több hónapos tanulási út volt. A diákok az elején bemutatták iskolájukat, elkészítették saját „útlevelüket”, majd MI-alapú logóterveket készítettek, közösen játszottak internetbiztonsági játékokat, interaktív utazási térképet hoztak létre, megismerték egymás újévi hagyományait és ételeit, virtuális múzeumot tartottak egymásnak, sőt rap párbajt is rendeztek irodalmi hősök között mesterséges intelligencia segítségével. A záró szakaszban a jövő városát álmodták meg MI-eszközökkel, végül közösen értékelték az egész projektet.

A projekt során számos kézzelfogható és digitális produktum készült: közös e-könyvek (pl. újévi hagyományok, rap párbaj), online térképek, logómozaik, videók, prezentációk, valamint egy virtuális múzeum és egy interaktív étlap. Ezek mind elérhetők a projekt online felületein, és jól mutatják, hogy az alsós gyerekek is képesek magas színvonalú digitális alkotásokat létrehozni.

A legnagyobb sikert a Virtuális étterem és a Rap párbaj feladatok aratták. Az előbbi azért volt népszerű, mert a diákok bevonhatták a családot is — közösen főztek, videóztak, majd megnézték egymás ételeit. A rapes feladat igazi meglepetés volt a diákok számára. A mesterséges intelligencia által generált szövegek szórakoztatónak és inspirálónak bizonyultak, a Voicemod hangmodulátorral pedig szó szerint koncertet adhattak.


Motiváló eszközökkel a hatékonyabb oktatásért

A vizuális, kreatív feladatokba — mint a logótervezés, a közös színező, az MI-városképek készítése vagy a térképes játékok — minden tanulót könnyű volt bevonni, hiszen ezeknél nem volt nyelvi akadály, mindenki a saját szintjén tudott bekapcsolódni, így senki nem maradt ki az élményből.

A projektben a pedagógiai célok határozták meg az eszközválasztást. Számos kiváló digitális eszköz került bevetésre, többek között a Padlet (együttműködés), a Genially (interaktív játékok), a ThingLink (térképkészítés) és a StoryJumper (e-könyvek). Különösen sikeresnek bizonyultak az alsó tagozatosok számára is motiváló, biztonságos és könnyen használható MI-eszközök, mint például a Scribble Diffusion, a MagicSchool AI és a Bing Image Creator. 

A projekt leginnovatívabb eleme egyértelműen a mesterséges intelligencia tudatos bevonása volt. A MI-eszközök nem öncélúan jelentek meg, hanem a kreatív önkifejezést, a kulturális tanulást és a jövőorientált gondolkodást szolgálták.

"Sok kolléga számára ez volt az első alkalom, hogy MI-t alkalmaztak oktatási környezetben, és meglepte őket, mennyire inspirálta a gyerekeket. A diákok digitális kompetenciája, kreativitása, problémamegoldó képessége és idegen nyelvi kommunikációja látványosan fejlődött. Emellett a szociális és együttműködési készségeik is erősödtek, hiszen valódi csapatmunkában dolgoztak, és megtanultak egymás kultúrájára nyitottan, empatikusan reagálni" - mesél a projekt hatásairól Judit.


Sokszínű módszertan

A projekt interdiszciplináris jellegének köszönhetően jól beilleszthető angol nyelv, vizuális kultúra, digitális kultúra, történelem, földrajz, etika, környezetismeret vagy akár magyar nyelv és irodalom órákba. A Rap párbaj például irodalmi projekthez, a Virtuális múzeum történelemhez, míg a Képzeletbeli város környezetismerethez vagy vizuális neveléshez kapcsolható.

A TwinBus könnyen adaptálható különböző korosztályokra is. Az alsó tagozatosok számára elsősorban játékos, vizuális és rövid tevékenységek ajánlottak, míg felső tagozatban vagy középiskolában a kutatási, szövegalkotási elemek mélyíthetők el jobban. Felnőttek esetében akár interkulturális tréningként is alkalmazható, hiszen a módszertan alapja a digitális együttműködés és az empátia.


Új utakon a TwinBusszal

A projekt jövője is ígéretes. Fükő Judit és kollégái szeretnék a TwinBus utazását folytatni egy második évaddal, amely már a fenntarthatóság és a zöld Európa témakörét járná körül. Emellett a szülőket is bevonnák még erősebben a projektmunkába közös családi kihívások formájában.

Fükő Judit szerint egy ilyen projekt elindításához nem feltétlenül kell nagy tapasztalat, első lépésként érdemes egy kisebb, egyszerűbb témát választani, és kipróbálni néhány könnyen kezelhető digitális eszközt. Mindezek mellett fontos, hogy legyen egy jó partner, akivel kölcsönös bizalommal lehet közös célokat építeni. 

„A tervezés során mindig a pedagógiai cél legyen az iránytű, az eszközök pedig csak eszközök maradjanak.”

Az inspiráció egyik forrása Fükő Judit számára a nemzetközi eTwinning közösség, ahol kiváló pedagógusokkal van kapcsolatban, de a mindennapi tanítás is folyamatosan új ötletekkel szolgál, melyek sokszor a gyerekek reakciói, kérdései nyomán születnek.

"Hiszem, hogy a tanulás közös utazás - és a TwinBus pontosan ezt az élményt testesíti meg."


Kultúrák és emberek közötti tükröződéseket fedez fel az eTwins Reflection projekt A tanulás jövője | Tempus Közalapítvány

Képek: Fükő Judit

Ismerje meg Fükő Judit és kollégái "Európa virtuális TwinBus-járata" című projektjét!

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2025-ös díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert projektjeit.