Kódolt felfedezőút
Díjnyertes projekt hívta digitális kalandokra a diákokat
A CodeWeeknek vége, de az élmények folytatódnak! Tóth Éva díjnyertes projektje valósággal újraértelmezte az EU Kódolás Hetét.
Ahelyett, hogy tankönyvekből tanultak volna, a diákok a CodeWeek of Discoveries digitális felfedezőútján vettek részt: egy izgalmas, játékos útvonalon oldottak meg logikai feladványokat. Lássuk, mi volt a titka ennek az egyedülálló, innovatív kalandnak!
A #petrikcodeweek már nem először szerepel a Módszertani Ötlettárban. Tóth Éva, a BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum angol nyelv és projektmunka szakos oktatója immár hetedik alkalommal szervezte meg iskolájában a digitális témahetet, amelyet CodeWeek of Discoveries címmel hirdettek meg. A #petrikcodeweek2024 az EU CodeWeek eseménysorozatához kapcsolódva egy héten át kínált élményszerű tanulást a diákoknak. Tóth Éva célja az, hogy lebontsa a sztereotípiákat, és megmutassa, hogy a kódolás mindenkié.

Digitális világjárás kódolt kihívásokkal
A CodeWeek of Discoveries projektben tizenkét csapat mérhette össze a tudását és kreativitását. A csapatok nemcsak informatika ágazatban tanulókból álltak, de környezetvédelmi és a vegyész szakirányú tanulók is képviseltették magukat. Az utóbbi két szakterületről érkező diákokat mentorok segítették. A csapatok 45 vagy 90 perces blokkokban dolgoztak, miközben minden nap másik földrészre „utaztak”.
- Az első napon zászlót és hajót terveztek, majd 3D-ben kinyomtatták őket, hajózási ütemtervet programoztak blokk alapon, és egy Minecraft-pályán haladtak végig közösen.
- A második nap a „Do it yourself” feladatoké volt. A diákok többféle eszköz és tárgy segítségével kalózhajót építettek digitális eszközök használata nélkül (ezt hívják ,,unplugged” kódolásnak), majd büszkén fotózták saját alkotásaikat.
- Később microbiteken keresztül egy Morse-kódot fejtettek meg, hogy megtalálják az elveszett legénységi tagot.
- Az indiai tematikus napon a vegyészeti munkaközösség is bekapcsolódott, a laborban egy bonyolult parancssor alapján kellett elkészíteni a „maharadzsa italát”.
- A hét második felében pedig a robotika került fókuszba. A diákok torpedócsatát vívtak, robotokat programoztak, hogy megmentsék a hajóikat.
- A zárónapon Androidos applikációt kellett fejleszteniük, amely GPS alapon működött, és a koordinátákat a Minecraft világában rejtették el.
A versenyzők feladataira pontokat kaptak, és minden nap találhattak ún. ,,Easter egg” -et is az iskola honlapján, melyekre előszeretettel vadásztak. Összesen 100 pontot gyűjthettek össze. A diákok eredményeiket egyéni portfólióban mutatták be – ezt idén „hajónaplónak” nevezték el. A zsűri ezek alapján döntött a végső sorrendről.
Hajónapló
A diákok eredményeiket egyéni portfólióban mutatták be – ezt idén hajónaplónak nevezték el. A zsűri ezek alapján döntött a végső sorrendről. Az értékelést öt szempont – kreatív feladatmegoldás, dokumentáció pontossága, élménybeszámoló, algoritmikus gondolkodás fejlődése és a mentor-csapat együttműködése – szerint történt. A zsűri nemcsak pontokat, hanem személyes méltatásokat is írt minden csapatról. A dobogós helyezettek mellett különdíjakat is osztottak, mint a Kalózflotta Szinkron Nívódíj, mely a legjobban együttműködő csapatnak járt, vagy a Digitális Kolumbusz-díj, amit a legkreatívabb csapat kapott.
A projekt során a diákok digitális kompetenciái, kreativitása, problémamegoldó képessége és együttműködési készségei látványosan fejlődtek, mely a hajónaplóban megjelenő reflexiókban is megjelent.
„A reflexióírás segíti őket a technikusi portfólióra való felkészülésben, de akár egy állásinterjún is hasznosítható. A vegyes csapatok lebontják az ágazati sztereotípiákat, és a diákok megtanulják felismerni saját erősségeiket, felelősséget vállalnak munkájukért.” – mondja Tóth Éva.
A szervezők különösen örülnek annak, hogy évről évre új diákok csatlakoznak, és hogy nemcsak informatikusok, hanem környezetvédelmi és vegyészeti ágazatból érkező tanulók is aktívan részt vesznek.
„Ahogy láttam, ügyetlen vegyész kalózokból jó problémamegoldó képességekkel rendelkező vegyész informatikusokká váltunk” – írta egy csapat. Egy másik tanuló így fogalmazott: „A héten minden nap tanultam új dolgokat, annak ellenére, hogy a használt programokat, eszközöket többnyire ismertem.”
A CodeWeek célja, hogy lebontsa a sztereotípiákat: a kódolás nemcsak informatikusoké és nemcsak férfiaké.
Diákokból szervezők – a CodeWeek közössége
A projekt koncepcióját Tóth Éva állította össze, aki már a kezdetektől bevonta a diákokat is a szervezésbe. Nem egyszerű feltölteni a hetet tartalmas feladatokkal és programokkal, így a projekttervezés már rendszerint nyár végén elindul. A szervezés tanárok és mintegy 15 korábban résztvevő diák aktív közreműködésével folyt. A megbeszéléseken a tanulók elmondhatták, mely feladatot szeretnék a projekt során vállalni. Ennek megfelelően a napi feladatok lebonyolítását a szervező diákok végezték, míg a tanárok inkább facilitátori szerepet töltöttek be.
Éva szerint ,,Ez nemcsak motiválja őket, hanem olyan közösségi élményt ad, amelyből a felnőtt életükben is profitálhatnak.”
A szervezői stábon kívül a volt petrikes diákok gyakran visszatérnek zsűrizni is. Egy korábbi résztvevő nemrég jelezte, hogy céget alapított, és álma, hogy egyszer fő támogatóként térhessen vissza a témahétre.
Új ötletek, régi lelkesedéssel
A #petrikcodeweek szervezése évről évre nagyobb kihívás, de a lelkes és tapasztalt tanári-szervezői csapat támogatásával mindig sikerül megújulni. Az inspirációk sokféle forrásból érkeznek, Évának a mostani témahét ötletét például egy külföldi múzeumlátogatás adta, ahol virtuális hajóval járták be a különböző földrészeket. A szervezők célja, hogy minden évben valami újat mutassanak – azoknak is, akik már többször részt vettek.
A program mára túlnőtt az iskola falain, hiszen már családi workshopokat is szerveznek, ahol diákok és hozzátartozóik közösen kódolhatnak. A legidősebb résztvevő egy 80 éves nagymama volt, aki lelkesen kapcsolódott be a feladatokba. Éva szeretné megmutatni, hogy a kódolás nem csupán képernyő előtt ülve történik – hanem közösségi élmény és mindenki számára elérhető lehetőség.
„A kezdő tanári munkaközösségeknek azt javaslom, hogy használják a Módszertani Ötlettár mintaprojektjeit, hiszen nem kell mindent a nulláról kitalálni. Érdemes kicsiben kezdeni, és a diákokat már a tervezésbe is bevonni. Ez új szintre emeli a tanár-diák viszonyt, és valódi közös alkotás születik.”
Képek: Tóth Éva
Ismerje meg Tóth Éva "Kódolt felfedezőút" című projektjét!
A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2025-ös díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert projektjeit.