Küldetésed a zöld várostervezés
Pappné Takács Krisztina MIsszió: Green City projektje közös élménnyé teszi a jövő tervezését.
A Digitális Pedagógus és Oktatói Díj egyik idei nyertese, Pappné Takács Krisztina a MIsszió: Green City című projektjével bizonyította, hogy a fenntarthatóság tanítása akkor válik igazán élményszerűvé, ha a diákok valós problémákon dolgoznak, kutatnak és alkotnak. A projekt egyszerre épített a 21. századi kompetenciák fejlesztésére, a digitális eszközök kreatív használatára és a felelősségteljes gondolkodásra.

Hatékonyságnövelés tapasztalati úton
Pappné Takács Krisztina célja az volt, hogy a tanulás ne frontális, hanem élményszerű, kutatásra és alkotásra épülő folyamat legyen. Egy olyan projektalapú tanulási modellt kívánt kipróbálni, amely online, offline és hibrid oktatásban is jól alkalmazható. A MIsszió: Green City-t az a felismerés hívta életre, hogy a fenntarthatóság tanítása akkor lesz igazán hatékony, ha a diákok nemcsak tanulnak róla, hanem valós, megoldásközpontú feladatokon keresztül tapasztalják meg, mit jelent felelősen gondolkodni a jövőről.
„Fontosnak tartottam, hogy a tanulók valódi problémákon dolgozzanak, kutassanak, alkossanak, és a folyamat végére saját gondolataik és ötleteik váljanak a tanulás középpontjává.” – mondja Krisztina
Főszerepben a „zöld város” tervezése
A projekt során egy interdiszciplináris, gamifikált tanulási környezet jött létre, amelyben a diákok jövőbeli, fiktív szituációkba kerültek – például egy új bolygó kolonizálásába, egy város újratervezésébe vagy egy fenntartható technológiai rendszer kiépítésébe. Ebben a narratív keretben egyéni és csoportos kihívásokat teljesítettek, miközben fejlesztették 21. századi kompetenciáikat. A tanulók különféle szerepek közül választhattak – mérnök, MI-fejlesztő, kommunikátor, kutató, térképész –, és a saját szerepkörüknek megfelelő részfeladatokat dolgoztak ki, így differenciált és önirányított tanulásban vettek részt. A diákok egy jövőbeli „zöld város” megtervezésén dolgoztak, kutattak, digitális eszközök segítségével infógrafikát és prezentációt készítettek. A cél az volt, hogy fenntartható megoldásokat találjanak a városi élet olyan kihívásaira, mint például az energiagazdálkodás, közlekedés, vízhasználat, hulladékkezelés vagy zöldfelületek témaköre.
Digitális arzenál: MI-tól a Canváig
A projekt sikere nagyrészt annak is köszönhető, hogy a diákok korszerű és ingyenesen elérhető digitális eszközök széles skáláját használhatták, amelyek jelentősen támogatták a kutatást, az ötletgenerálást és a közös munkát. A feladatok során olyan eszközök segítették a diákok munkáját, mint a ChatGPT (kutatás, ötletgenerálás) és a DALL·E (vizuális alkotás), amelyek gyors prototípuskészítést és kreatív folyamatokat tettek lehetővé. A vizuálisan motiváló anyagok, plakátok és bemutatók elkészítésében a Canva, a Prezi és a PowerPoint játszott kulcsszerepet. Eközben az interaktív tanulási folyamatot, az önértékelést és a csapatmunkát a Padlet, a Microsoft Forms és a YouTube segítette. Ezek a részben ingyenesen elérhető felületek nagyban támogatták az önálló, kreatív munkát, miközben jelentősen interaktívvá és motiválóvá tették a teljes tanulási folyamatot.
Ahány diák, annyiféle tanulási út
A MIsszió: Green City projekt igazi bizonyítéka annak, hogy a pedagógiai kreativitás és a modern technológia együtt képes új távlatokat nyitni a tanulásban. A Differenciált Fejlesztés Heterogén Tanulócsoportokban (DFHT) módszertana [1]lehetőséget adott arra, hogy minden diák a saját érdeklődése és tudásszintje szerint haladjon, miközben szerepalapú tanulásszervezésben, egyéni útvonalon fejlődve járult hozzá a közös célhoz. A HyperDoc digitális tananyagok interaktív, felfedező tanulást kínáltak, az MI-eszközök – mint a ChatGPT és a DALL·E – pedig új, kreatív tartalomalkotási lehetőségeket nyitottak meg. Így minden tanuló megtapasztalhatta, hogy a saját erősségeire építve, közösen dolgozva valódi változást érhet el. Ez a projekt nemcsak tudást adott, hanem hitet is abban, hogy a jövő formálása a diákok kezében van.
Szabadság és felelősség – közösen egy célért
A diákokat leginkább az motiválta, hogy valós problémákat oldhattak meg, és szabadon választhatták meg saját feladataikat. Ez a szabadság bevonta azokat is, akik kevésbé voltak aktívak a hagyományos órákon. A projekt során nőtt a diákok önbizalma, felelősségérzete és a csapatszellem közöttük. A legkönnyebb számukra az ötletelés és kreatív tervezés volt, míg a legnagyobb kihívást a forráskritika és az információk rendszerezése jelentette. A diákok visszajelzései szerint a projekt „nem csak tanulás volt, hanem élmény”, amelyben ők alakíthatták a folyamatot. Közben szinte észrevétlenül fejlődtek a kritikai gondolkodás, kreatív problémamegoldás, digitális kompetencia és együttműködés terén.
Pedagógiai innováció és jövőbeli tervek
Az interdiszciplináris projekt integrálja a STEM-területeket, és aktívan kapcsolódik a földrajzhoz, biológiához, fizikához, technikához, digitális kultúrához és etikához. Emiatt a projekt jól beilleszthető egy digitális vagy fenntarthatósági témahét, esetleg iskolai projektnap programjába. Krisztinának emellett további tervei is vannak a MIsszió: Green Cityvel.
"A következő lépésként városok közötti digitális együttműködést tudnék elképzelni. Továbbá jó lehetőségnek tartanám, ha különböző iskolák diákjai is együtt dolgozhatnának közös zöld megoldásokon, megosztva egymással ötleteiket és kutatási eredményeiket. Így a ,,Misszió: Green City” nemcsak egy iskolai projekt maradna, hanem egy országos, akár nemzetközi diákmozgalommá válhatna, amely valódi párbeszédet indít a fenntartható városi jövőről."
Tanárként Krisztinát mindig az motiválja, ha látja, hogy diákjai élvezik a tanulást, és az inspirációt sokszor maguktól a tanulóktól kapja. A digitális pedagógia világában kevésbé jártas kollégáknak azt tanácsolja, hogy kicsiben kezdjenek, próbáljanak ki egy-egy eszközt, mielőtt mindent digitalizálnának. Természetesen az sem baj, ha valamit nem tudnak még.
„…és soha ne féljenek attól, ha valamit a diákok jobban tudnak — ez nem hátrány, hanem lehetőség a közös tanulásra.”
Képek: Sirkó-Lantos Vivien
Ismerje meg Pappné Takács Krisztina "MIsszió: Green City" című projektjét!
A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2025-ös díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.