A MI márciusunkTavaszi jeles napok és ünnepek a mesterséges intelligencia segítségével
A MI márciusunk projekt legfontosabb feladata, hogy a gyerekek a márciusi jeles napokról és ünnepekről szerzett ismereteiket mélyítsék digitális alkalmazások és a mesterséges intelligencia segítségével, és alkalmazzák ezeket az önálló tanulásukhoz. A projekt során megismerhették a MI jellemzőit, a tanulásban betöltött szerepét, lehetőségeit (fogalommagyarázat, összefoglalók, táblázat készítése, szintezett szövegek, feladatok), és veszélyeit is.
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
4026 Debrecen Arany János tér 1.
Bemutatkozás
Közreműködők
Nem volt ilyen.
Nem voltak közreműködők a projekt során.
A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA
A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)
A projekt alapvető célja az volt, hogy a tanulók ismereteket szerezzenek a márciusi jeles napok céljairól, tartalmairól, illetve meglévő ismereteiket bővítsék. A digitális készségfejlesztésen túl, a tudatos szemléletformálás, a fenntarthatóságra és az ökológiai tudatosságra való nevelés, valamint a kulturális hagyományok, szokások megismerése is célom volt. Célul tűztem ki, hogy tanulóim olyan valós problémákkal foglalkozzanak, mint a környezetszennyezés vagy a megújuló energiaforrások. A projekt megvalósításába nemcsak digitális alkalmazásokat vontam be, hanem a mesterséges intelligenciát is, melynek segítségével különböző nehézségi szintű szöveget, feladatokat generáltam. A tanulók megtapasztalhatták, hogy milyen segítséget jelent a tanulás folyamatában a MI, melynek segítségével verset, összefoglalót, fogalommagyarázatot, táblázatot készítettek. Célom volt, hogy gyűjtsenek minél több tapasztalatot a mesterséges intelligencia tanulásban betöltött szerepéről. Viszonyuljanak kritikusan a kapott eredményekhez, ellenőrizzék az információk hitelességét, tartsák tiszteletben a szerzői jogokat. A projekt során megtanulhatták a jó promtok írásának technikáját, mellyel fejődött digitális íráskészségük. A projekt menetében nagyon fontos volt, hogy a gyerekek alkotó és kreatív módon álljanak a digitális eszközök használatához. Ennek segítségével, csoportmunka keretében, interaktív újságot szerkesztettek a márciusi jeles napokról és ünnepekről, melyet megosztottak a honlapon keresztül az intézmény tanulóival. Teret adtam az önkifejezési tevékenységek széles körben való bemutatására könyvbemutató, kreatív munkák keretében, képi és zenei AI programok használatával. Támogattam a tanulókat a hatékony kommunikáció megvalósításában, mások véleményének meghallgatására, elfogadására ösztönöztem. Igyekeztem erősíteni szociális kompetenciájukat, támogatni a csoportban való együttműködést, kollaborálást, az aktív szerepvállalást. Támogattam őket abban, hogy vállaljanak közös felelősséget a munkájukért, de érezzék meg az egyén felelősségét is a projekten belül. A projekt keretében alkalmazott módszerek, és a mesterséges intelligencia használata elősegítették az aktív tanulóvá válást, a tanulás tervezését, az egyéni tanulási stílus kialakítását, amelyben szükség volt arra, hogy a gyerekek ismerjék saját képességeiket. A formatív értékelést kiegészítettem az ön- és csoportmunka értékelésével pókháló ábra alkalmazásával, így segítve a gyerekeket az önszabályozó tanulásban.
A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai
Minden tanuló másképpen, eltérő ütemben tanul, egyediek az ismeretszerzési metódusai. Az AI nagy támogatást jelenthet az oktatás személyre szabásában azáltal, hogy képes testreszabott tananyagokat biztosítani a tanulóknak. A MI elmagyarázza a megfelelő fogalmat, segít a tananyagot táblázatba rendezni, a lényeget kiemelni, vázlatot készíteni. A projekt során az volt a célom, hogy megismerjék a gyerekek az MI- ben rejlő lehetőségeket, felismerjék, hogy hogyan, miben segíthetik önálló tanulásukat. A projekt keretében alkalmazott módszerek, és a mesterséges intelligencia használata elősegítették az aktív tanulóvá válást, a tanulás tervezését, az egyéni tanulási stílus kialakítását, amelyben szükség volt arra, hogy a gyerekek ismerjék saját képességeiket. A projekt megvalósításához elengedhetetlen volt, hogy a tanulók nyitottan, érzékenyen és kritikusan viszonyuljanak mások véleményéhez. Tudjanak alapszinten médiatartalmakat, szövegeket és mozgóképes produktumokat alkotni, valamint tudatosan használják a digitális technológia kínálta eszközöket, lehetőségeket, és önállóan, valamint másokkal is együttműködve képesek legyenek alkalmazni azokat. Célom volt az is, hogy felismerjék, hogy az MI tartalmak nem mindig hitelesek, többször jelentkezik az „áthallás”, ezért a kapott információkhoz kritikusan álljanak, végezzék el a szükséges nyelvtani, stilisztikai javításokat. Azt tapasztaltam, hogy a mesterséges intelligenciával támogatott tanulás növeli a diákok motivációját, aktív cselekvésre ösztönzi őket.
Segédanyagok
Bejelentkezés szükséges!
Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!