Álmok álmodói - inspiráló digitális feladatok a jövő innovátorainak

Csikó Szilvia ötletét egy magyar feltalálókról szóló virtuális kiállítás inspirálta.

A 2025ös digitális pedagógus és oktatói díjat nyert projekt interjújának borítóképe egy AI generált utópisztikus kép
Álmok álmodói - inspiráló digitális feladatok a jövő innovátorainak

A Digitális Pedagógus és Oktatói Díj idei kihirdetésekor nem ért senkit meglepetésként, hogy a győztesek között ismét szerepel Csikó Szilvia neve, aki több éves, elhivatott munkájával bizonyítja, hogy a digitális oktatás a kezében van. Legfrissebb díjnyertes projektje, az Álmok álmodói – Az innováció magyar hősei és hősnői, avagy inspiráló tevékenységek a jövő innovátorainak a digitális kompetenciák fejlesztésén túl mélyebb gondolkodásra, együttműködésre és kreatív önkifejezésre is ösztönözte a diákokat. A projekt hatékonyan kapcsolja össze a tudománytörténetet a modern pedagógiai eszközökkel, miközben hangsúlyt fektet a mesterséges intelligencia (MI) etikus használatára. 

Csikó Szilvia Álmok álmodói azaz inspiráló digitális feladatok a jövő innovátorainak című módszertani ötletének montázsa

A digitális eszközök önmagukban nem tesznek senkit innovatívvá

– vallja Csikó Szilvia, aki kiemelten fontosnak tartja, hogy a tanulók megértsék a mesterséges intelligencia etikus, kritikus és transzparens használatának jelentőségét. Ennek szellemében a közös munkafelületen egy infógrafikát is elhelyezett, amely összefoglalja, hogyan alkalmazhatják felelősen az MI-t az oktatásban.

A projekt alapgondolata az Álmok Álmodói 20 – Világraszóló magyarok, világformáló találmányok című kiállításból született, mely 2022 februárjában nyílt meg a Millenárison. A kiállítás virtuális változata, amely a Millenáris Tudományos Kulturális Alapítvány jóvoltából vált elérhetővé, egyedülálló módon mutatta be a magyar feltalálókat és innovatív találmányaikat– ez adta a projekt kiindulópontját.


Digitális eszközökkel a múlt hőseihez

Bár az Álmok Álmodói projekt elsősorban a 10-15 éves korosztályt célozza, a téma könnyen adaptálható idősebb diákok számára is. A projekt során a diákok egy olyan tanulási ösvényen haladnak végig, melynek alapját a kiállításról készült virtuális 3D séta adta. A projekt során megtapasztalhatták, hogy egy-egy világraszóló találmány gyakran több ember közös munkájának az eredménye, és a tudósok, feltalálók együttműködési képességei kulcsfontosságúak az eredmény szempontjából. A tudásépítő csoportok kollaboratív munkaformában dolgozták fel az életutakat, majd a múlt tapasztalataiból kiindulva a jelen világukra vonatkozó következtetéseket vontak le, miközben elkészítették projektmunkáikat. 

A projektmunka moduláris felépítésű volt, minden egység egy ráhangoló gyakorlatból, egy kötelező és egy választható feladatból állt. A virtuális kiállítás megtekintése után – saját élményeikre is építve – egy gondolattérképet készítettek arról, hogyan gazdagították a magyar származású feltalálók találmányaikkal a hétköznapokat és a gazdasági életet. Ezen kívül a diákok érvelő esszét írtak, miért tekinthetjük őket hősöknek vagy hősnőknek, blogbejegyzést hoztak létre az innováció társadalmi hatásairól, minikutatást végeztek egy-egy feltalálóról, vagy posztert készítettek az adott témában. 

Közös munkafelületként a Padlet egyik vásznát használták, amelyet Szilvia korábban is szívesen alkalmazott, mivel rendkívül felhasználóbarát. A platform lehetővé tette, hogy a diákok tartalmat hozzanak létre és osszanak meg, miközben a „Nem tudok rajzolni” menüpont segítségével részletes leírás alapján jó minőségű képeket is generálhattak. A másik alkalmazás a Canva volt, amelynek könnyű kezelhetősége és gazdag sablonkínálata időt takarított meg a tervezés során.


Készségfejlesztés játékosan

A jövő innovátorainak bevonásában és motiválásában a játékosítás kapott kiemelt szerepet. A játékmechanizmusok alkalmazása szórakoztatóbbá és izgalmasabbá tette a közös munkát, ezáltal növelve a tanulók motivációját. A legkedveltebb tevékenységek közé tartozott a kreatív idővonal készítése, amelyben a diákok bemutathatták az általuk választott hős vagy hősnő főbb életeseményeit és találmányait. Továbbá nagyon kedvelt tevékenység volt a poszterkészítés is, amely egy általuk kedvelt magyar feltaláló életrajzi filmjéhez kapcsolódott. A projektfeladatok a tanulók olyan 21. századi készségeit fejlesztették, mint a tudásépítés, az IKT-eszközök magabiztos használata, vagy az önszabályozás és a problémamegoldás.  A hatékony munkamegosztás kulcsfontosságú volt a feladatok elvégzéséhez, ami jelentősen fejlesztette a diákok együttműködési készségét és szociális érzékenységét.


Önértékeléstől a hivatásig

A projekt során Csikó Szilvia a fejlesztő értékelés módszerét és elveit alkalmazta. A munka megkezdése előtt a diákok egy T-K-M (Tudom, Kérdezem, Megtanultam) táblázatot töltöttek ki. A feladatok során több csoport dolgozott kollaboratív munkaformában, az egyes szakaszok végén egymás munkáját kommentekkel és csillagokkal értékelték a digitális faliújságon. A diákok szóban is megosztották egymással a tapasztalataikat, az önértékelés részeként pedig mindenki kitöltötte az önértékelési kérdőívet, ami nyitott mondatok befejezéséből állt.  

„A projektmunka során facilitátorként formatív visszajelzéseket adtam az elkészült munkákról, zárásakor pedig közösen végeztük el a projekt értékelését a kezdetben meghatározott ellenőrzőlista alapján” – mesél a projektről Szilvia.

A projekt nemcsak az általános iskolásoknak szolgál élményalapú tanulási úttal, de más korosztályokra, akár felnőttekre is alkalmazható.

„Magyarország rendkívül innovatív ország, hazánk számos Nobel-díjast és több tucat világhírig jutó kutatót és találmányt adott a világnak. Az ő példájuk nemcsak az egyéni sikerhez vezető utat mutatja meg, hanem a közösségért való felelősségvállalás fontosságát is. A tudósok és feltalálók példaképként állíthatók a felnőtt szerepeiket kereső fiatalok elé, támogatva ezzel személyiségfejlődésüket és identitásuk megerősítését. A tudomány elérhetőségének megtapasztalása flow élményt ad, amely motivációt jelent a pályaválasztásban is. A projekt így jól alkalmazható pályaorientációs foglalkozásokon vagy tehetséggondozó műhelymunkák során.” – vallja a Szilvia.


Az inspiráció forrása

Az innovatív ötletek megvalósításához a pedagógus számára az önfejlesztés elengedhetetlen. Szilvia aktívan részt vesz pedagógiai közösségekben, ahol mások kísérletezése inspirálja, és ő maga is bátrabban próbál ki új dolgokat. Úgy véli, az innováció nem feltétlenül technológiai kérdés, hanem arról szól, hogyan tehetjük hatékonyabbá és élményszerűbbé a tanulást. 

„A digitális eszközök önmagukban nem tesznek senkit innovatívvá – a kíváncsiság, a nyitottság és a kísérletező attitűd viszont igen. Hiszem, hogy a technológia akkor válik valódi értékké az oktatásban, ha a tanulás élményét és az emberi kapcsolatokat is erősíti.”

Képek: Csikó Szilvia

Ismerje meg Csikó Szilvia "Álmok álmodói - inspiráló digitális feladatok a jövő innovátorainak" című projektjét!

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2025-ös díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert projektjeit.