Álmok álmodói Az innováció magyar hősei és hősnői, avagy inspiráló tevékenységek a jövő innovátorainak
A módszertani ötletem egyik célja, hogy a projektben résztvevő diákok megismerjék az innováció magyar származású hőseit és hősnőit, valamint azt, hogyan használták a kreativitásukat a problémák megoldására abban a korban, amelyben éltek. A téma azért is releváns, mert példaképként állíthatjuk az említett tudósokat és feltalálókat a felnőtt szerepeiket kereső fiatalok elé, ezzel pedig támogathatjuk a személyiségfejődésüket, hozzájárulhatunk identitásuk erősítéséhez.
Sárospataki Református Kollégium Általános Iskolája
3950 Sárospatak, Tompa utca 1.
Bemutatkozás
Közreműködők
Saját fejlesztésű projekt, egyedül valósítottam meg.
Saját fejlesztésű projekt.
A MÓDSZERTANI ÖTLET BEMUTATÁSA
A módszertani ötlet részletes bemutatása (absztrakt)
Az Álmok álmodói 2024 elnevezésű projekt résztvevői egy tanulási ösvényt járnak végig, melynek során feltérképezik a számukra új területet és új ismereteket szereznek. Ebben az évben a Millenáris Tudományos Kulturális Alapítvány jóvoltából ingyenesen elérhetővé vált az Álmok Álmodói 20 kiállítás virtuális változata, amely egyedülálló módon mutatja be a magyar találmányokat és az innováció világát. A projekt során a diákok egy olyan tanulási ösvényen haladnak végig, amelynek alapját az Álmok álmodói kiállításról készült virtuális 3D séta jelenti. Ez elérhető az alábbi linken: https://my.matterport.com/show/?m=kz4XqmbwUd1 A feladatok eredményes elvégzéséhez szükség van hatékony munkamegosztásra és munkamódszerre is, amely épít a csapattagok erősségeire, ezáltal is fejleszti az ön- és társismeretüket és a kooperációs technikáikat Gamifikáció szerepe a projektben Ebben a projektben is fontos szerepet szántam a játékosításnak, mert a játékmechanizmusok és játékelemek alkalmazása az élet más, játékoktól teljesen független területein segít abban, hogy szórakoztatóbbá, izgalmasabbá váljon a közös munka, és nem utolsó sorban motiválóbbá tehetőek a gyerekek is. A tanulók egy küldetést teljesítenek, amelynek során vannak kötelező és választható feladatok. Egy feladat teljesítéséért 100 pontot adhatnak a társak és 100 pontot ad a facilitátor szerepkört vállaló pedagógus. A kötelező öt projektfeladat elvégzésével összesen 1000 pontot lehet gyűjteni, a választható feladatok közül 500 pontot kell összegyűjteni a csapatoknak. Itt vannak magasabb és alacsonyabb pontértékű feladatok, a csapattagok közösen döntik el, hogy melyik feladatot vállalják. Mesterséges intelligencia oktatási célú felhasználása a munka során fontosnak tartom azonban, hogy felhívjam a diákok figyelmét az etikus, kritikus és transzparens használatra, azaz mindig ellenőrizni és mérlegelni kell, hogy ésszerűek-e a válaszok, amelyeket a ChatGPT adott, illetve más forrásokból is ellenőrizni kell.
A módszertani ötlet megvalósításának pedagógiai céljai
Kollaboratív munkaforma és 21. századi készségek szerepe a projektben Egy-egy világraszóló találmány sok esetben több ember közös munkájának az eredménye volt, a tudósok, feltalálók együttműködési képességei több esetben nagyban befolyásolták az eredményességet. A szinergiák nemcsak a tudományterületekre igazak. A projekt részeként a tudásépítő csoportok tagjai az életutak kollaboratív munkaformában feldolgozása során a múlt társadalmi tapasztalatainak megvitatásával a jelen világuk számára vonnak le érvényes következtetéseket miközben a megadott szempontok szerint elkészítik a projektmunkáikat. A digitális technológia alkalmazása meghatározó eleme a módszertani ötletnek, változatos alkotások készülnek, így lehetőség nyílik a tartalomba ágyazott komplex kompetenciafejlesztésre. A diákok csak akkor teljesíthették a feladatukat, ha a 21. században olyan fontos tanulási képességeiket használták, mint az együttműködés, tudásépítés, IKT eszközök magabiztos használata, önszabályozás és problémamegoldás. A feladatok eredményes elvégzéséhez szükség van hatékony munkamegosztásra és munkamódszerre is, amely épít a csapattagok erősségeire, ezáltal is fejleszti az ön- és társismeretüket és a kooperációs technikáikat Nevelési célok Erkölcsi nevelés: - erkölcsi érzék fejlesztése, - felelősségtudat elmélyítése, - igazságérzet kibontakoztatása, - közösségi beilleszkedés elősegítése, - az önálló gondolkodásra nevelés Állampolgárságra, demokráciára nevelés: - az együttélés szabályainak betartása - az emberi méltóság és az emberi jogok tisztelete - a méltányosság - a kreatív, önálló kritikai gondolkodás Az önismeret és a társas kultúra fejlesztése - az érzelmek hiteles kifejezése - mások helyzetébe való beleélés, empátia - felelősségvállalás másokért, önkéntesség - szociális érzékenység - segítő magatartás kialakítása
Segédanyagok
Bejelentkezés szükséges!
Az ötlet teljes tartalmának megtekintéséhez bejelentkezés szükséges. Ha már létezik regisztrációja a Tempus Közalapítványnál kattintson ide a bejelentkezéshez. Ha még nem regisztrált saját fiókot, ide kattintva megteheti!