Ismerje meg a Digitális Pedagógus Díjat nyert módszertani ötleteket!

Interjúsorozatban mutatjuk be a 2023-ban díjazott 12, Digitális Módszertárba feltöltött ötletet és megvalósítóikat.

A Digitális Módszertár az egyik legnagyobb hazai pedagógiai módszertani gyűjtemény, amely az IKT eszközök kreatív használatát segítő, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó ötletek és dokumentumok tára. Sajátossága, hogy tartalmi elemei valós pedagógiai gyakorlaton alapulnak, azaz a köznevelésben dolgozó pedagógusok által feltöltött, gyakorlatban kipróbált elemek. A Digitális Módszertár tartalmait regisztrációt követően bárki, ingyenesen elérheti.

A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta fordít figyelmet a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai módszertani támogatására, az egymástól tanulás kultúrájának elterjesztésére és a jó pedagógiai gyakorlatok megosztására, kiemelésére. Ezért a Közalapítvány 2013 óta minden évben – így idén júliusban már tizenegyedik alkalommal - hirdette meg a Digitális Módszertár bővítését célzó felhívását. A felhívás keretében olyan projekteket és óraterveket vártunk, amelyek innovatívan, pedagógiai célokat jól támogatva vonják be a technológiai eszközöket a tanórai vagy tanórán kívüli tanulásba. Szakértőink 47 feltöltött módszertani ötlet közül választották ki, hogy melyek kerülhetnek be a Digitális Módszertárba, és melyek kaphatnak Digitális Pedagógus díjat.

Budapest városnegyedeinek bemutatása a TikTok felület segítségével

Az ötletet benyújtó díjazott: Tóth-Székely Florentina Katalin 
A díjazott intézménye: Óbudai Árpád Gimnázium


körben álló fiatalok telefont tartanak a kezükben

A módszertani ötlet egy, a fiatal korosztály körében népszerű eszközre, a TikTokra és a diákok kreativitására épít. A Budapest városnegyedeinek bemutatását segítő földrajzi ismeretanyag felfedezését a tanulók csoportos együttműködésben, kreatív videós tartalom megalkotásával támogatja. 

„Úgy gondolom, hogy a TikTok egy népszerű platform, amiről még kevesen ismerik fel, hogy az oktatásban is jelentős segítséget nyújthat (akár az ismeretek átadásában és a tanulók motiválásában is). Szerettem volna, hogy minél több tanár lássa meg ennek lehetőségét és ehhez ideális felület a Digitális Módszertár.

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg Tóth-Székely Florentina - Budapest városnegyedeinek bemutatása a TikTok felület segítségével  című projektjét! 


Digitális történetmesélés - új köntösben     

Az ötletet benyújtó díjazott: Dénesné Szak Andrea
A díjazott intézménye: Kaposmérői Hunyadi János Általános Iskola


digitális osztálytalálkozó

A digitális történetmesélés keretére épített projekt ötletét az az aktualitás indította útjára, hogy az intézmény 2023 őszén ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját. Ebből az alkalomból visszatértek a régi diákok az iskola falai közé. A projekt kerettörténete szerint a mostani diákoknak, már az 50 évvel későbbi énjük alakjában, egy képzeletbeli pályázatra kell elkészíteniük a digitális történeteiket, amelyben felidézik az elmúlt 50 évüket és az iskolához kapcsolódó élményeiket. 

„Nagy kihívás, majd eredmény volt számomra, hogy egy végzős, főleg fiúkból álló, kevésbé motivált nyolcadikos osztályt meg tudtam szólítani a projekt témájával és be tudtam vonni őket az alkotási folyamatba.

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg és ismerje meg Dénesné Szak Andrea "Digitális történetmesélés - Új köntösben" című projektjét!


Kultúrák és emberek közötti tükröződéseket fedez fel az eTwins Reflection projekt

Az ötletet benyújtó díjazottak: Fükő Judit, Boczki Attila, Kostyánszki Lászlóné, Majorné Urbán Anikó
A díjazottak intézménye: Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolája

eTwins_Fuko_Judit_3

A eTwins Reflection módszertani ötlet egy eTwinning projekt tapasztalatait és eredményeit mutatja be, amelyben 10 ország és 90 tanuló vett részt. A tükröződések témája izgalmas és kreatív, sokféle feldolgozási lehetőséget rejt magában, a projekt célja a természetben lévő és a kultúrák, emberek közötti tükröződések felfedezése, feltárása, különbség aközött, hogy milyen a nézőpontunk, vagy hogyan látunk.

„Nem feltétlenül fontos nagy dolgokban gondolkozni és látványos, nagyívű projekteken dolgozni, a valódi megújulás a napi munkába való beillesztést, gyakorlatot jelenti. Leginkább különböző ötleteket, eszközöket szerettem volna bemutatni, egy-egy digitális lehetőség alkalmazhatóságát a tanteremben.”

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg az Fükő Judit, Boczki Attila, Kostyánszki Lászlóné, Majorné Urbán Anikó eTwins reflection project ötletét!


Ez nem majomkodás! - Ha a gyerekek találnak egy olyan problémát, amelyet magukénak éreznek, képesek hatékonyan dolgozni

Az ötletet benyújtó díjazott: Kukk Ibolya
A díjazott intézménye: Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye

csoportkep alsó tagozatos gyerekekkel

Az ötlet megvalósítója, Kukk Ibolya szerette volna felhívni a gyerekek figyelmét a környezeti problémákra és a hatékony cselekvésre. Az alsó tagozatos gyerekekkel megvalósított projekt alapvető célja a digitális készségfejlesztésen túl, a tudatos szemléletformálás, a fenntarthatóságra és az ökológiai tudatosságra való nevelés volt - ehhez az ötletet a 2022-es energiaválság adta.

„A Jane Goodall Intézet indított egy kampányt Passzold vissza, tesó! címmel, melynek az a célja, hogy a mobiltelefonokat begyűjtse és környezetkímélő módon megsemmisítse. Ehhez kapcsolódva intézményi szinten közel 40 kg mobiltelefont és tartozékot gyűjtött össze az iskola. A gyerekek a szülőkkel közösen fogadalmat tettek és vállalásokat fogalmaztak meg, hogy hogyan fognak takarékoskodni az energiával.

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg Kukk Ibolya "Ez nem majomkodás!" című projektjét!


Madártávlat, avagy a generatív mesterséges intelligencia (GMI) felhasználási lehetőségei tanórán kívüli foglakozásokon

Az ötletet benyújtó díjazott: Csikó Szilvia
A díjazottak intézménye: Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, Általános Iskolája és Diákotthona


Madartavlat_projekt_1

A Madártávlat projekt egy digitális tábor projektnapjához kapcsolódik, melyben a generatív mesterséges intelligencia felhasználásra épülő kreatív alkotó folyamatokat a bodrogkeresztúri Gólyavédelmi Látogatóközpont interaktív élménypedagógiai foglakozásával és egy hajós tanulmányi kirándulással kapcsolták össze.  

A generatív mesterséges intelligencia a mélytanulás egy speciális formája, amely a gépeknek lehetővé teszi, hogy mintázatokat fedezzenek fel és tanuljanak meg az adatokból. A gyerekek számára segítséget jelenthet a kreatív folyamatokban, például új ötletek generálásában, mivel képes automatizálni bizonyos feladatokat, például a képszerkesztést, a szövegírást vagy a filmkészítést.

„Számomra azért volt fontos, mert segítségével új módszereket alkalmazhattam az egyéni tanulási utak kialakításában, az interaktív tananyagok létrehozásában, valamint az értékelésben és a visszajelzésben.”

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg Csikó Szilvia "Madártávlat..." című projektjét!


Magyarság Óperencián innen és túl

Az ötletet benyújtó díjazottak: Mataisz Zsuzsanna, Kardos Kornélia 
A díjazott intézménye: Domaszéki Bálint Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Gyerekek körben állnak és tenyerükben piros fehér zöld színű kerámia virágot tartanak

Mataisz Zsuzsanna és Kardos Kornélia közösen dolgozták ki a "Magyarság Óperencián innen és túl" című eTwinning projektjüket, amely több magyar anyanyelvű település iskoláinak egész tanévet átfogó együttműködésére épül. Célja a magyarság identitás tudatának erősítése kisgyermekkorban, a jeles napok, ünnepnapok kapcsolódási pontjain keresztül. 

„Kimagaslónak tartom azt, hogy projektünket a világjárvány ideje alatt készítettük, amikor több iskola és hétvégi magyar iskola a szigorú intézkedések miatt az online térben működött. Továbbá azt, hogy az eTwinning hálózatán kívül nem európai iskolák is örömmel és aktívan kapcsolódtak be projektünkbe, erősítve közös gyökereinket és magyarságunkat.”

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg Mataisz Zsuzsanna és Kardos Kornélia Magyarság Óperencián innen és túl című projektjét!


Pénzügyi tudatosságra neveli a diákokat a Shopping School projekt

Az ötletet benyújtó díjazott: Éder Márta
A díjazott intézménye: Tapolcai Bárdos Lajos Általános Iskola


hekker kihívas a shopping school projekthez

A módszertani ötlet témái a pénzügyi tudatosság és a mesterséges intelligencia. A témák feldolgozása izgalmas; innovatív, digitális eszközökkel támogatott módon valósul meg, amelynek központi elemét egy tanulási ösvény alkotja. A projekthez naplóként használható honlap segíti a tudásmegosztást, valamint számos segédletet, forrást tartalmaz, amit fel lehet használni az adaptálás során.

„Egy sikertelen online vásárlás alkalmával, annak minden bosszúságával pattant ki az ötlet, hogy hiszen minden nap vásárolunk… ki így, ki úgy, de vásárolunk, miért ne járhatnánk körbe ezt a témát?

A projekt alapvető célja a diákok vásárlási, ezzel együtt pénzügyi ismereteinek és tudatosságának, valamint digitális kompetenciájának játékos fejlesztése. A téma innovatív módon kerül feldolgozásra, sok-sok kreatív tevékenységgel egybekötve, programozással, vándor micro:bit programmal, valamint egy tanulási ösvénnyel is segítve a diákok téma iránti érdeklődését, motiváltságuk fenntartását.”

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg Éder Márta Shopping School Project című ötletét!


Upcycling, avagy ami az egyiknek szemét, az a másiknak… Újrahasznosítással az éghajlatváltozás ellen

Az ötletet benyújtó díjazottak: Nagy Irén, Győrössy Krisztina
A díjazottak intézménye: Kürt Alapítványi Gimnázium

MÖT interjú 2023 Nagy Irén csoport

A projekt és a hosszú távú együttműködés alapját, két korábban megvalósult tanármobilitás kapcsán kialakult barátság adta. Fő témája az újrahasznosítás, elsődleges célja a tanulók témával kapcsolatos tudásának bővítése, szemléletük formálása, amelynek során a tanulók kreatív alkotó tevékenysége az újrahasznosított tárgyalkotásban összpontosult. 

„A tervezés és a megvalósítás során is a projektpedagógia alapelveit tartottuk szem előtt, egymással és a gyerekekkel együttműködve, rugalmasan alakítottuk akár menet közben is a projektet. A felvetett problémára a tanulók sok nézőpontból sokféle választ adtak és kaptak, izgalmas produktumok jöttek létre. Az újrahasznosítással kapcsolatos ismereteik és készségeik széles spektruma fejlődött.”

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg Nagy Irén és Győrössy Krisztina - "Upcycling..." című projektjét! 


Világsziget - Offline kaland egy Digitális korszakban

Az ötletet benyújtó díjazottak: Molnár Markó, Kara Dávid
A díjazottak intézménye: Budapest School


Gyerekek asztali szerepjátékkal játszanak

Molnár Markó és Kara Dávid közel 10 éve foglalkoznak azzal, hogy a szerepjátékot és ennek formáit intézményes keretek közé hozzák. Az asztali szerepjátékos keret olyan interaktív és megoldásorientált játékokat és feladatokat tartalmaz, amelyek arra ösztönzik a gyerekeket, hogy gondolkodjanak kreatívan, találjanak új megközelítéseket, és hozzanak létre egyedi megoldásokat. 

„A gyerekek egyértelműen rajongtak a foglalkozásokért. Nagyon szeretnek hetente találkozni és egy hatalmasat kalandozni, mesélni egymásnak. Ezek az alkalmak rengeteg gondolkozni valót adnak a hét közben is, ami, ha lehet, még jobban összekovácsolja a barátságokat és a csapatokatA szülők felé az elsődleges visszajelzés mindig a gyerekektől érkezik, láthatják, hogy izgatottan várják a foglalkozásokat és sosem akarják kihagyni azokat. Így a szülők felől is pozitív megerősítést kapunk.”

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg Molnár Markó és Kara Dávid Világsziget - Offline kaland egy digitális korszakban című projektjét!


A digitális világnak helye van a tanórákon is - Crime and punishment 

Az ötletet benyújtó díjazott: Bodáné Karakó Katalin
A díjazott intézménye: Dózsa György Gimnázium és Táncművészeti Szakgimnázium


crime_and_punishment_project

A Crime and punishment projekt változatos digitális eszközök használatára épül, és egyik kiemelt előnye, hogy a Nearpod alkalmazásával képes a különböző digitális megoldásokat egy felületen elérhetővé tenni és integrálni, ami nagy mértékben megkönnyíti a felhasználást. Az alkalmazott megoldások lehetővé teszik az egyéni és a csoportos munkát, illetve az otthoni gyakorlást is. A digitális feladatok linkjein elérhető érdekes, izgalmas feladatok elemenként is adaptálhatóak.

„A Covid járvány idején az online tanítás során döbbentem rá, hogy mennyi használható anyag van az interneten és ezt könnyedén meg tudom osztani a gyerekekkel a Teams platformon keresztül. Nagyon élveztem ezeket az órákat és úgy láttam a gyerekek is. Akkor gondolkoztam el, hogy hogyan lehetne ezeket az anyagokat megosztani a tanórán, ha visszamegyünk az iskolába.”

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg Bodáné Karakó Katalin Crime and punishment című projektjét!


Eating and cooking - Innovatív projektmunka szakács tanulóknak

Az ötletet benyújtó díjazott: Mészáros-Ónodi Krisztina
A díjazott intézménye: ESZC Balassa Bálint Technikum és Szakképző Iskola

szakácsokFotó:Shutterstock

Az angol nyelvű óraterv elsődleges célja a diákok szókincsének bővítése, valamint a harmadik világ problémáira való érzékenyítése volt. A videók és játékos feladatok segítenek a hátrányos helyzetű- esetleg tanulási, vagy magatartási nehézségekkel küzdő diákokat nyitottabbá, érdeklődőbbé tenni. A módszertani ötletben a diákok párban és csoportban működnek együtt, így a munka világára is felkészíti a szakácstanulókat, a munkavállalói kompetenciák fejlesztését támogatva.

„28 éve tanítok angolt, harmadik éve pedig angol oktatóként szakácsokat, pincéreket és cukrászokat. Tőlük jött a főzés/étkezés téma ötlete. Az órákon nem könyvet használunk, hanem Quizlet -tel, kártyákkal, szituációkkal tesszük a tanulást élvezetessé. A diákjaink már dolgoznak, csak minden második héten járnak iskolába. Gyakorlatias és változatos feladatokkal tudjuk őket motiválni.”

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg Mészáros-Ónodi Krisztina Eating and cooking című projektjét! 


Quizlet-kulcs a tanulói autonómiához

Az ötletet benyújtó díjazott: Gulyás Judit 
A díjazott intézménye: Kisalföldi ASzC Dr. Entz Ferenc Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium

gyerekek tableteznekFotó:Shutterstock

A módszertani ötlet a Quizlet-hez kapcsolódóan nyújt egy kreatív, komplex csomagot, amelynek a középpontjában a 21. században egy kiemelten fontos képesség, az önálló tanulásra való nevelés áll. Az alkalmazott módszertan és eszköz, a Quizlet, a kényelmes nyelvtanulói attitűdöt hivatott feloldani úgy, hogy felelősségvállalásra tanítja felhasználóit, hiszen kész anyagok biztosítása helyett saját tananyaguk elkészítésére, vagy már meglévő tananyagok személyre szabására ösztönzi őket.

„Kezdetben azt gondoltam, hogy a tanórák változatosságát az fogja garantálni, ha az applikációk sokaságát használom egy tanórán. Aztán beláttam, hogy a sokféleség nem fekszik mindenkinek, és még a legdigitálisabb gyerek is belefárad a platformok váltogatásába. Ezért kezdtem el beleásni magam, hogyan lehetne egy platformból a lehető legtöbbet kihozni úgy, hogy az a legtöbb tanulótípusnak segítséget és örömöt jelentsen a tanuláshoz – vagyis digitálisan differenciálni.”

Olvassa el a teljes interjút és ismerje meg Gulyás Judit "Quizlet-kulcs a tanulói autonómiához" című projektjét! 


A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2023-as díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert projektjeit.