A nemzetköziesítés ma már nem csak a felsőoktatás ügye, hanem az egész magyar oktatási rendszer jövőképe
Az ünnepélyesség és a szakmaiság egyszerre jellemezte a harmadik "A tanulás jövője - Együtt a fejlődés útján" konferencia és díjátadó eseményt december 4-én.
A Tempus Közalapítvány által szervezett konferencia és díjátadó esemény célja az volt, hogy bemutassa a köznevelési és szakképzési szektor számára A tanulás jövője 2025-ös legfontosabb fejlesztéseit, szolgáltatásait, valamint átadásra kerüljenek a Közalapítvány által alapított díjak: a most 10 éves Digitális Pedagógus és Oktatói Díjak és az idén első alkalommal kiosztásra kerülő A Tanulás Jövője Díjak. A rendezvény háziasszonya Várszegi Dóra, a Tempus Közalapítvány stratégiai és fejlesztési igazgatóhelyettese volt.
Az eseményt Bodrogi Richárd, a Tempus Közalapítvány főigazgatója nyitotta meg, aki A tanulás jövője konferenciát a köznevelési-és szakképzési szektor egyik meghatározó szakmai találkozóhelyeként jellemezte.
![]() | ![]() |
„A nemzetköziesítés ma már nem csak a felsőoktatás ügye, hanem az egész magyar oktatási rendszer jövőképe.” – hangsúlyozta.
Éppen ezért a Tempus Közalapítvány az "A tanulás jövője" kezdeményezés keretében 2022-ben új fejezetet nyitott a köznevelés és a szakképzés támogatására a nemzetköziesítés útján járó pedagógusok és oktatók számára, akik nem félnek a változástól, sőt alakítói azoknak.
Az európai oktatási térség múltja, jelene és jövője
A délelőtt kiemelkedő pontja Christian Kiefer, az Európai Bizottság programreferensének előadása volt, aki az Erasmus+ program számos pozitív hatása közül kiemelte, hogy friss felmérések alapján a mobilitásokban részt vevő diákok 90%-nál csökkentek a viselkedési-és tanulási zavarok. Kiemelte továbbá, hogy a mindennapi életünkben, illetve a munkaerőpiacon való elhelyezkedéskor egyre nagyobb jelentőséggel bíró transzverzális készségek fejlődését az Erasmus+ programon való részvétel képes előmozdítani. Végül felvázolta a 2028-tól induló programszakasz új struktúráját.
Cristian Kiefer, programreferens, Európai Bizottság
Ezt követte Verses István, a Tempus Közalapítvány Erasmus+ és felsőoktatási nemzetköziesítési igazgatójának előadása, aki kifejtette, hogyan válhat tanuló szervezetté az iskola a nemzetköziesítés által, majd részletesen bemutatta, milyen támogató szolgáltatásokat kínál A tanulás jövője ennek előmozdítására:
- Erasmus+ mentorhálózat: országszerte kilenc mentorponton nyújt támogatást a pályázás útján elindulni vágyó intézményeknek, szervezeteknek.
- A Tempus Közalapítvány képzései: 4 szinten nyújtanak segítséget a nemzetközi pályázatokkal foglalkozó intézmények, szervezetek munkatársai számárára.
- A Tanulás Jövője Díj: 2025-ben először került átadásra intézményi szinten elkötelezett, szakmailag felkészült és motivált pedagógusok és oktatók tevékenységének elismeréseként.
- Nemzetköziesítés lépésről-lépésre kiadvány, mely hiteles, gyakorlatias, hazai példákon keresztül támogatja a nemzetköziesítés útján járó közoktatási intézményeket és munkatársaikat.
- A tanulás jövője online felülete: a weboldalon többek között megtalálható az Intézményed útja a fejlődés felé – Nemzetköziesítés az oktatás világában videóinterjú sorozat.
- Módszertani Ötlettár: digitális óratervek, módszertani ötletek és jógyakorlatok tárháza pedagógusok és oktatók számára.
Verses István, Erasmus+ felsőoktatási nemzetköziesítési igazgató, Tempus Közalapítvány
A szakmai program Dr. habil Hercz Mária szakértő előadásával folytatódott, aki a Szakképzésben végzett tanulók karrierútja című tanulmányának kutatási eredményeit mutatta be. A tanulmány konklúziójaként a résztvevők megtudhatták, hogy nemzetközi kutatások alapján a szakmai kompetenciák, a személyes kompetenciák, illetve a társadalmi hatás hármasa a mobilitásban részt vett tanulókra vonatkozóan a legkiemelkedőbb mértékben érvényesülnek.
Dr. habil. Hercz Mária, értékelési szakértő, egyetemi docens
Elismerés a nemzetköziesítés és a digitális oktatás nagyköveteinek
A konferencia ünnepélyes fénypontjaként került sor a Tempus Közalapítvány által alapított díjak átadására. A díjazottakat dr. Pálmai Gergely, a Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára köszöntötte.
dr. Pálmai Gergely, szakképzésért felelős helyettes államtitkár, Kulturális és Innovációs Minisztérium
„A szakképzés nem egy B terv, hanem maga a hivatás és a kiteljesedés, és ez nagyban köszönhető a nemzetköziesítésnek és a mobilitásnak is.” – mondta, majd hozzátette: „A szakképzés egyszerre kínál biztos szakmai egzisztenciát és nyitja meg a továbbtanulás útját.”
Dr. Pálmai Gergely köszönetét fejezte ki mindazok felé, akik elkötelezettséggel és hittel állnak a nemzetköziesítés ügye mellé mind a szakképzési, mind a köznevelési szektorban.
„A mai nap azt bizonyítja, hogy közösségként képesek vagyunk értéket teremteni és példát mutatni a jelen és a jövő generációinak számára.” – mondta.
Ezután dr. Pálmai Gergely, Bodrogi Richárd és Verses István ünnepélyes keretek között átadták a díjakat.
Elsőként a 10 éve alapított Digitális Pedagógus és Oktatói Díj díjazottjai részesültek elismerésben:
- Csikó Szilvia: Álmok álmodói – Az innováció magyar hősei és hősnői
- Fükő Judit: TwinBus – Online utazás Európán át
- Pappné Takács Krisztina: Misszió: Green City
- Sirkó-Lantos Vivien: Egy óra a könyvelőirodában
- Szabó Márta Mária, Mészáros Zsuzsanna, Veress László, Borenszki-Gutási Éva, Csákány Emma, Nemes Benedek – HexaTales
- Tóth Éva - CodeWeek of Discoveries

Majd a frissen megalapított A Tanulás Jövője Díj díjazottjai vehették át díjaikat:
- Sajbán Zsuzsanna, pedagógus, Erasmus+ koordinátor
Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, Alapfokú Művészeti Iskola - Torda József, oktató, pályázati munkatárs
Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum
- különdíj: Rozmán Éva, igazgató
Andrássy György Katolikus Közgazdasági Technikum, Gimnázium és Kollégium

Networking, tudásátadás, fejlődés
Az ebéd utáni program négy párhuzamos szekcióban folytatódott, amelyek gyakorlatias tudást és azonnal felhasználható módszereket kínáltak a résztvevő pedagógusoknak és oktatóknak. A műhelyek témái között az ideális nemzetközi partner megtalálása, a nemzetközi projektek innovációs motorokként való definiálása, az Erasmus+ centralizált pályázatokkal kapcsolatos ismeretek bővítése, illetve digitális pedagógiai jógyakorlatok megismerése is szerepelt.

A tanulás jövője Konferencia 2025-ben is megerősítette, hogy a magyar közoktatásban dolgozó szakemberek elkötelezettek a nemzetköziesítés, illetve a digitális pedagógiai megújulás iránt, amelyek kulcsfontosságúak a jövő nemzedékének felkészítésében.
Köszönjük a résztvevőknek, hogy együtt tanulhattunk és ünnepelhettünk!
Találkozzunk jövőre is A tanulás jövője konferencián!
Fotók: Lékó Tamás

